یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷

کتاب‌های مصور با مدل‌های بومی/4

بزرگمهر حسین‌پور: مطبوعات ایران کارتون استریپ دارد نه کمیک!

بزرگمهر حسین پور

سینماپرس-گروه هفت هنر/یک طراح کمیک استریپ آثار مطبوعاتی به نام کمیک را در ایران کارتون استریپ عنوان کرد.


بزرگمهر حسین پور؛ طراح کمیک استریپ در گفت و گو با خبرنگار ادبی سینماپرس گفت: آن چه امروز در نشریات ایران به عنوان کمیک رایج است، کمیک استریپ به معنای کلاسیک آن نیست بلکه ما در حال طراحی کارتون استریپ هستیم.

او درباره تفاوت این دو ژانر گفت: کمیک استریپ نیاز به فیلمنامه، طراحی دکوپاژ، لباس و هنرپیشه دارد و از این بابت شبیه سینما است. کارتون استریپ های مطبوعات، معمولا از کنار هم قرار دادن تصاویری با موضوع واحد تشکیل می شود که پرداختن به آن، پیچیدگی های کمیک را ندارد.

این هنرمند تصریح کرد: کارتون استریپ در مطبوعات ایران سابقه زیادی ندارد و شاید حدود ده سال است که در نشریاتی همچون چلچراغ، ایران، همشهری جوان و خط خطی به آن پرداخته می شود. موضوع این کمیک ها صرفا اجتماعی است و ما به خاطر خط قرمز های جامعه، اجازه نداریم وارد مباحث سیاسی شویم. این در حالی است که در همه دنیا، مسائل سیاسی موضوعاتی جذابی برای هنرمندان است و مردم هم از آن استقبال می کنند.

حسین پور، در ادامه پرداختن به مشکلات جدی جامعه را در کارتون های مطبوعاتی سخت دانست و گفتک حقیقت این است که مخاطب از بازتاب مسائل و مشکلات جدی استقبال می کند و تنها به دنبال کمدی نیست اما اگر در مجموع مشکلات جدی را از یک تا ده طبقه بندی کنیم، در مطبوعات نمی توانیم به شماره یک تا پنج اشاره ای بکنیم و تنها ناچاریم 5 مشکل دوم را بازتاب دهیم.

طراح کمیک مطبوعاتی ایران، درباره کمیک استریپ نیز گفت: حقیقت این است که این هنر، بسیار پرخرج است. تا زمانی که اسپانسر قدرتمند دولتی برای آن پیدا نشود نمی توان به رشد آن امیدوار بود. بهتر است مراکزی مثل حوزه هنری، به جای پرداختن زیاد به ژانر های خاص و انتشار زیاد کتابی مثل دا، کمی هم برای این هنر هزینه کنند تا این هنر جا بیافتد و سرمایه گذار شخصی خود را پیدا کند. هزینه های کمیک استریپ کمتر از یک انیمیشن نیست.

او همچنین نبود روحیه کار تیمی را از ضعف های کمیک در ایران دانست و گفت: ضعف طراحی و تعریف نشدن کار گروهی در کمیک استریپ، باعث می شود که گروه های موفقی شکل نگیرد. آموزش هم در این زمینه زیاد نیست. تا به حال ندیدم در زمینه آموزش کمیک استریپ کار جدی صورت گیرد و گاهی خودم به صورت مستقل فعالیت هایی انجام دادم.

بزرگمهر حسین پور، درباره استقبال مخاطب ایرانی از کمیک استریپ گفت: تجربه به من ثابت کرده است که جوان ها به شدت تشنه کمیک استریپ هستند. تیراژ کمیک بیشتر از کاریکاتور در کشور ما است و این نشان می دهد مخاطب آن در جامعه وجود دارد و می توان برای آن سرمایه گذاری کرد.

بزرگمهر حسین پور، از کارتون استریپ های برجسته مطبوعات در سال های اخیر است که مدت ها است چند کتاب کمیک را در اداره ممیزی ارشاد در دست بررسی دارد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.