دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹

با فیلم‌های فجر31/ «حوض نقاشي»

بازي هاي درخشان در ميان ريتمي كند

حوض نقاشی

سینماپرس-گروه نقد/ سميه صيفي كاران

فيلم حوض نقاشي ريتمي كند دارد، میری حتي نتوانسته است با تعدد لوكيشن‌ها از ميزان كندي بكاهد اما بازي‌هاي درخشان نگار جواهريان و شهاب حسيني تا حدود زيادي اين ريتم كند را پوشش داده است. البته ريتم كند در حوض نقاشي اين مزيت را دارد كه تماشاگر بتواند بر ريزه كاري هاي بازيهاي شهاب حسيني (رضا) و نگار جواهريان (مريم) كه بيشتر بر روي صدا، مميك صورت و حركت هاي بدني تاكيد دارند، تمركز كند.

 


نگار جواهريان در نقش هاي مختلفي ايفاي نقش و به خوبي ثابت كرده است كه مي توان بدون بيني عمل كرده، گريم رنگ و لعاب دار چهره و ژست هاي لوس و بدون معني خاص، تماشاگر را به خود جذب كرد، اين امر باعث شده است كه به او نقش هاي متفاوتي پيشنهاد شود به ياد بياوريد بازي او در نقش زهرا سادات در طلا و مس را و نيز همين نقش مريم در حوض نقاشي يكي ديگر از همين نقش هاي متفاوت اوست.

 


فيلم حوض نقاشي داستان زن و مردي را به تصوير مي كشد كه از نظر جسماني و عقلاني كمبودهايي دارند آنها زندگي خوبي دارند اما فرزند 10 ساله شان ....


در فيلم معمول براين است كه استثناها به تصوير كشيده نشود و آنچه دغدغه اكثر مردم جامعه است به روي پرده آيد، داستان حوض نقاشي بيشتر تخيل ذهن نويسنده است و شايد اصلا امكان وقوع چنين موضوعي در دنياي واقعي امكان ندارد.

 


فيلم نامه حوض نقاشي جاي كار دارد از خانواده و گذشته شخصيت ها اطلاعاتي داده نمي شود به غير از اينكه رضا خواهري دارد، كه اين موضوع چيزي از ابهامات داستان كم نمي كند. در داستان مشخص نيست كه چگونه خانواده رضا و مريم به عواقب ازدواج اين دو فكر نكرده اند، چگونه صاحب كارخانه به مريم و رضا اعتماد كرده و آنها را در كارخانه پذيرفته است، صاحب خانه چطور راضي شده كه خانه اي به آنها بدهد.

 


در شخصيت پردازي رضا و مريم به عنوان دو فرد غير معمولي اغراق شده است اين دو شخصيت تا حدودي باهوش هستند كه از چنين افرادي بعيد به نظر مي رسد از جمله رفتار آنها كه مبني بر با هوش بودن آنهاست، مي توان به پيدا كردن خانه ناظم سهيل (پسر خانواده) توسط مريم و نيز نحوي صحبت كردن رضا در پشت پنجره كلاس سهيل و نيز تلاش اين دو براي استحكام خانواده شان مي توان اشاره كرد، چنين افرادي اصلا قادر به درك مفهوم خانواده نيستند.

 


رضا و سهيل تا انتهاي فيلم نمي گويند كه آن فردي كه آنها را عقد كرده است به آنها چه چيزي گفته است كه از كليت فيلم چنين به نظر مي رسد كه آن فرد به آنها توصيه كرده است كه بچه دار نشوند، مريم و رضا به قول خودشان براي اينكه ابرويشان نرود اين صحبت را براي ديگران بازگو نمي كنند كه اين امر نيز يكي از مواردي است كه به باهوش بودن آنها تاكيد مي كند.

 


به هر حال فيلم حوض نقاشي مي تواند از نظر بازيگري يكي از فيلم هاي مطرح اين دوره از جشنواره باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.