دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۱

بیانیه هیئت داوران درمراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر قرائت شد/

پیشکسوتان سینما برای دفاع از آینده فیلمسازان جوان به خط شدند

مراسم اختتامیه سی ویکمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس-گروه سینما/ در مراسم اختتامیه جشنواره سی و یکم فیلم فجر بیانیه هیئت داوران توسط مهدی فخیم زاده قرائت شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بعد از اینکه از هیئت داوران دعوت شد که به روی سن بیایند بهروز افخمی، ضیاالدین دری، مصطفی شایسته، مهدی فخیم زاده، رسول صدرعاملی و داوود میرباقری در غیاب جمال شورجه روی سن حاضر شدند.

 

مهدی فخیم زاده به نیابت از داوران جشنواره بیانیه هیأت داوران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را اینگونه قرائت کرد:

 

سالی که گذشت برای سینمای ایران سال خوبی نبود از میان فیلم هایی که به نمایش عمومی درآمد آنها که پرفروش بودند و می توانستند مخاطبی را که قهر کرده بودند به سالن ها بکشانند در نیمه راه از نمایش آنها جلوگیری شد و از پرده پایین آمدند.

 

فضای ناامن و متزلزل برای فیلم هایی بود که در این شرایط اکران می شدند و تنها در تهران نمایش داشتند. نهادها و مؤسسات فرهنگی و هنری که قرار بود به بالندگی سینما کمک کنند از نمایش فیلم هایی که از وزارت ارشاد مجوز داشتند جلوگیری کردند و سر باز زدند. سینماها را در سوت و کور کشاندند و نهادهای قانونی نظام را بی اعتبار کردند و باعث تشویش اذهان عمومی و بی اعتمادی اهالی سینما به مدیران دولتی شدند. مجموع بلیت های فروخته شده در سال گذشته برای فیلم ها 10 درصد مخاطبین کشور بود این به معنای آن است که 90 درصد ایرانیان یک بار هم قدم به سالن سینما نگذاشتند اما همین سینمای ضربه خورده و رنجور با همین سالن های خالی و سوت و کور 100 فیلم تولید کرد که نزدیک به 50 فیلم آن این قدر خوب بود که در بخش های مختلف جشنواره به نمایش درآید.


بیشتر فیلم ها مربوط به جوانان پرشوری است که از سنگ اندازی برخی از نهادها عبور کرده و عاشقانه تلاش خود را ادامه دادند زیرا سینما را دوست دارند و یاد می گیرند خوب قصه بگویند و تماشاگران قهر کرده به سینما و سالن های خالی آن برگردانند. فیلم سازان تازه از راه رسیده سینما و پرده عریض آن را هدف گرفته اند و فیلم ساختن برای سینما را به خوبی از فیلم ساختن برای تلویزیون، اینترنت و جشنواره های اروپایی متفاوت می دانند.


تب تند فیلم سازانی که قهرمانان آنها با شکم های پر بر پرده عریض قرار می گیرند تمام شده و اینک کاراکترهای جذاب که تماشاگر را شگفت زده می کنند باعث می شود سالن های خالی پر شوند. ما ملت بزرگی هستیم و قهرمان کم نداریم استادان فیلم سازی ما با تصویرهای قهرمانی، رفاقت، اخلاق و پهلوانی سینما را پر کردند فیلم سازان جوان جای آنها که به آرامش رسیدند، می گیرند همانگونه که استاد بزرگ ما ناصر تقوایی گفت ایرانیان آنقدر ذوق و شور دارند که اگر سینما اختراع نشده بود خودشان آن را اختراع می کردند ایرانیان مردم شگفت انگیزی هستند سینما هم شگفت انگیز است در انتظار شگفتی های بزرگ و پیروزی و بالندگی نسل جدیدمان هستیم.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.