چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰

عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی:

خلاقیت نخستین شاکله جشنواره پویانمایی است

کیارش زندی

سینما پرس-گروه سینما/ نخستین چیزی که در جشنواره پویانمایی تهران مطرح می‌شود ویژگی‌های نوآورانه و خلاقانه آن است.

به گزارش سینما پرس، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این عضو هیات انتخاب و داوری مسابقه ایران هشتمین جشنواره پویانمایی تهران درخصوص ملاک‌ها و معیارهای داوری آثار این دوره گفت:  به لحاظ بصری، تصویرسازی یک اثر است که در ابتدا به چشم می‌آید. در کنار آن موضوع فیلم‌ها نیز از حلاوت و بداعت لازم برخوردار بود. در این دوره همچنین شاهد کارهای شاعرانه و طنزآمیز خوبی بودیم. ملاک ما در داوری آثار رعایت استانداردهای کارگردانی، تدوین، صدا و موسیقی و مواردی از این دست بود.

 

زندی درباره کیفیت آثار بخش مسابقه ایران نیز توضیح داد: جشنواره پویانمایی با مسیری که طی کرده و تجربه 8 دوره‌ای‌اش یکی از قله‌های فستیوال‌های جهان در زمینه انیمیشن است. با این پیوستگی طولانی و برگزاری دوره‌های مختلف و منظم، شرکت کننده‌ها به خوبی اهمیت موضوع را می‌دانند. فیلم‌های این دوره حداقل استانداردها را رعایت کرده‌اند و من واقعا کار ضعیفی در میان آثار ندیدم.

 

کارگردان انیمیشن «حکایت‌هایی از مقاومت» درباره چشم‌انداز جشنواره پویانمایی و آینده انیمیشن ایران گفت: وظیفه آینده آمدن است، چه آن را دوست داشته باشیم و چه نه، آینده خواهد آمد. آرزویم این است که مدیران عرصه‌های دولتی به دغدغه فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند و بسترهای مناسبی برای فعالیت انیماتورها ایجاد کنند. جوانان این عرصه پتانسیل فنی خوبی دارند، فقط نیازمند سرمایه گذاری در بخش‌های خصوصی و دولتی در این زمینه هستند.

 

زندی در پایان به دشواری کار داوری اشاره کرد و افزود: فیلم‌سازی و داوری هرکدام ویژگی، سختی و لذت خودش را دارد. داوری چون کاری است که  شما در جایگاه ناظر و شخص ثالث قرار می‌گیرید فضای متفاوت‌تر و سخت‌تری دارد. اصل کار قضاوت مخصوص ذات الهی است، حالا ما در مقام داور در حد بضاعت، عدل و انصاف خودمان با آثار برخورد می‌کنیم. ضمن اینکه اقناع و راضی نگه‌داشتن همه شرکت کنندگان کار سختی است. به هر حال در داوری این دوره تلاش و هم‌فکری کردیم که رضایت اکثریت مخاطبان را برآورده کنیم.

 

کیارش زندی متولد 1350 تهران و کارشناس ارشد انیمیشن است. وی در عرصه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی انیمیشن فعالیت دارد. «کیکاووس جنگل»، «بت عیار» و «المپیک و ترافیک» برخی از آثاری است که زندی در مقام کارگردان ساخته است. این کاریکاتوریست و مدرس دانشگاه صاحب امتیازی و مدیرمسوولی فصلنامه تخصصی «خط خطی» را نیز به عهده دارد.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.