چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴

برنده سیمرغ بهترین مستند جشنواره فجر در مصاحبه با سینماپرس:

بالف: بهزاد عبدی برای «رودخانه لیان» در اوکراین اپرا می سازد / طرح «از خزر تا خلیج فارس» را به ضرغامی می دهیم

بهزاد عبدی

سینماپرس-گروه سینما/ رامتین بالف درباره برنامه های آینده اش گفت: بهزاد عبدی برای مستند «رودخانه لیان» در اوکراین اپرا می سازد.

رامتین بالف؛ کارگردان مستند «رودخانه لیان» که در سی و یکمین جشنواره فجر سیمرغ بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد در مصاحبه با سینماپرس در مورد اکران این فیلم توضیح داد: این فیلم خوشبختانه ساختار و شکلی سینمایی دارد و آن را به گونه ای طراحی کرده ایم که برای نمایش روی پرده سینما مناسب باشد تا مخاطبان آن را با جذابیت های بصری بیشتری ببینند البته این معنای عدم قابلیت پخش فیلم در تلویزیون نیست.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما فیلم های مستند تنها در جشنواره ها اکران می شوند.البته پردیس سینمایی قلهک و یا سالن سینما حقیقت در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم چند اکران خصوصی همراه با نقد و بررسی برای مستند گذاشته اند اما نمایش عمومی در کار نیست و برای سینمای مستند بلیط فروشی نداریم. مردم هم فکر می کنند مستند برای تلویزیون است و کسی در این زمینه کار فرهنگی نکرده است. من علاقه دارم که یک روز این اتفاق بیافتد و مردم ما فرهنگ این را پیدا کنند که برای دیدن مستند به سینما بروند.

 

این کارگردان مستند درباره حضور در جشنواره های خارجی بیان داشت: موسیقی فیلم انتخابی بود اما از آن جایی که می خواستیم فیلم را به جشنواره های خارجی بفرستیم باید از موسیقی اوریجینال استفاده می کردیم. با آقای بهزاد عبدی مزاکره کرده ایم. خیلی از فیلم خوشش آمد و قرار شد با یک ارکستر 70-80 نفره در اورکراین برای مستند «رودخانه لیان» یک اپرا بسازد که هم اکنون هم دارند روی این اپرا کار می کنند.

 

وی کارهای بعدی اش را در عرصه سینمای مستند اینگونه برشمرد: 3 کار در حال تدوین و فیلمبرداری دارم. یکی مستند «پاجنگلک» به معنای این پا آن پا کردن است که صداوسیمای مرکز بوشهر به سفارش امور استان ها تهیه می کند و نویسنده، کارگردان، تصویربردار و تهیه کننده کار خودم هستم. دیگری مستند «سفر میگو» ست که بازهم محصول صداوسیمای بوشهر و به سفارش امور استان هاست. یک مستند هم درباره بندر صیراف و جنگل های حرا در حال ساخت دارم که هنوز اسم ندارد و در مرحله فیلمبرداری و کارهای پژوهشی هستیم.

 

بالف اعلام کرد: البته در مورد یک پروژه بزرگ به نام «از خزر تا خلیج فارس» مذاکراتی با مسئولین امور استان های صداوسیما انجام داده ایم. قرار بود به خاطر دریافت سیمرغ و جایزه جشنواره فجر خدمت آقای ضرغامی برسیم که نمی دانم کی اتفاق می افتد اما اگر بتوانیم در همین جلسه این داستان را مطرح می کنیم. در صورت وجود حمایت قوی پشت این پروژه باشد حتما آن را انجام خواهیم داد.

 

وی با انتقاد از عدم نقد و بررسی مستندها در جشنواره فیلم فجر گفت: اگر زمانی برای نقد مستندها نداشتند این بهانه خوبی نبود. می توانستند برای جشنواره زمان بیشتری قائل شوند و روی چند و چون آن فکر کنند که این اتفاق نیافتد و راهکار دادن کار ما نیست. درست این است که مستند در شرایط خوب دیده شود طوری که برای یک سال مستند کشور شایسته و بایسته باشد.

 

بالف افزود: به جز یک فیلم که با تکنیک هایی که بلد بودند و می توانستند در سالن اصلی برج میلااد اکران شوند فیلم های دیگر در زیر زمین ماندند و ما که 1200 کیلومتر از تهران فاصله داشتیم صدایمان شنیده نشد.

 

این کارگردان تاکید کرد: آقای اسکویی از داوران محترم وقتی من سیمرغ را گرفتم به جای من پشت تریبون رفت و گفت نماینده سینمای فاخر مستند ایران به جهان معرفی شد. این حرف کمی نیست از آن جهت که مسئولین باید حواسشان باشد اینهمه لله می زنند که فیلم خوب بسازید. یک ماه از جشنواره گذشته است اما هنوز خبری از ما نگرفته اند.

 

وی در پایان گفت: همه از این اتفاقات بهره برداری کلامی می کنند و فیلم ساز تنها می ماند. البته ما عادت کرده ایم و اگر بر عکس اتفاق بیافتد تعجب می کنیم.

 

گفتنی ست، فردا 5شنبه 17 اسفندماه در سینما بهمن شهر بوشهر قرار است «رودخانه لیان» اکران شود و مراسم تجلیل هم از فیلمساز این مستند در این محل برگزار خواهد شد. مراسم در ساعت 19 آغاز شده و شرکت برای عموم آزاد است.

 

انتهای پیام/ع

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.