سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴

نگاهی به اهدای جایزه جهانی «پولیتزر» در بخش عکس/

وقتی دوربین عکاسی غم و اندوه مردم سوریه را فریاد می زند

جایزه جهانی «پولیتزر» در بخش عکس

سینما پرس- گروه هفت هنر/ اسامی برگزیدگان بخش عکس جایزه بین المللی پولیتزر 2013 که معرفی شد،همه آنها در نمایش تصاویری از اندوه و درد مردم سوریه مشترک بودند.

 به گزارش سینما پرس، جایزه جهانی پولیتزر (Pulitzer Prize) که از سال 1917 هر سال در بخش های روزنامه ‌نگاری، ادبیات و موسیقی به برگزیدگان این عرصه ها اهدا می شود، جایزه نیم میلیون دلاری ویژه ای نیز دارد که هر سال به بهترین عکس های خبری در زمینه های مختلف تعلق می گیرد.

 

این جایزه که به ‌نام بنیان‌گذار آن «جوزف پولیتزر» روزنامه ‌نگار مجاری‌‌تبار-آمریکایی تاسیس شده، جایزه بخش عکس خود را به تصاویری می دهد که ویژگی افشاگرانه و جسورانه داشته باشد.

 

در رقابت امسال 6 عکاس خبری به عنوان برندگان بخش عکاسی جایزه پولیتزر انتخاب شدند که عکس‌های همگی این افراد مربوط به پوشش وقایع خشونت‌بار سوریه در سال 2012 است.

 

در واقع در تمام این تصاویر که هر کدام گوشه هایی از بحران امروز سوریه را به تصویرکشیده، عکاس در لحظه های بحرانی و حساس حضور دارد و با شات دوربین اش تلاش می کند، حال و هوای این روزهای این شهر را ثبت و به جهانیان منعکس کند.

 

در رقابت امسال «خاویر مانزانو»، عکاس مستقلی که در سوریه برای خبرگزاری فرانسه پروژه‌ای مستندنگارانه اجرا ‌کرده است، در بخش «عکاسی فیچر» جایزه‌ پولیتزر گرفت و گروهی 5 نفره از عکاسان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به صورت مشترک برنده این جایزه در بخش «عکاسی خبر فوری» شدند.

 

برگزیدگان بخش عکس جایزه بین المللی پولیتزر 2013

 

«خاویر مانزانو» عکاس مستند و ویدئوآرتیست مکزیکی اصل این جایزه را برای تک عکسی برنده شده که کمین تک‌تیراندازان گروهک تروریستی و شورشی مسلح مخالف دولت سوریه و شخص «بشار اسد» را در شهر کوچکی حوالی حلب نشان می‌دهد.

 

این عکس که 27 مهرماه 91 به سفارش خبرگزاری فرانسه ثبت شده، فضای تاریکی و ملتهب از کمینگاه این شورشیان را نشان می دهد که اشعه خورشید از روزنه های باقی مانده اثر گلوله به زیبایی به داخل می درخشد.

 

وی در سال 2012 به طور غیرقانونی وارد سوریه شده و برای چندین ماه جهت عکاسی با گروه‌های شورشی مسلح همراه بوده است. به گفته‌ هیات داوران عکس مانزانو «نمایشی از خشونت پنهان است؛ خشونتی که این‌سوی دیوارهای خیابان‌های ناآرام سوریه مخفی شده است».

 

جایزه علاوه بر سوژه تصویر از جهت دیگر نیز اهمیت دارد و آن این است که در 17 سال گذشته هیچ عکاس آزادی برنده پولتزر نشده بود.

 

اما گروه پنج نفره‌ای از عکاسان AP (آسوشیتدرپرس) که سال 2012 در سوریه عکاسی کرده بودند با ارائه‌ مجموعه‌ای شامل 20 فریم که در فواصل زمانی مختلف از نا آرامی‌های سوریه، که تاکنون بیش از 70 هزار کشته و چند میلیون مجروح و بی‌خانمان برجای گذاشته است، عکاسی شده‌اند جایزه‌ پولیتزر امسال را در بخش عکاسی خبر فوری بدست آورد.

 

 

جایزه جهانی «پولیتزر» در بخش عکس

 

این مجموعه حاصل کار مشترک روردیگو ابد (آرژانتین، 1976)، مانوو باربو (اسپانیا، 1981)، خلیل الحمرا (کویت، 1979)، محمد محیسن (بیت‌المقدس، 1981) و نارسیسو کونت‌رراس (مکزیک، 1975) است.

 

دراین عکس ها تصویری از مردی مجروح بر روی تخت بیمارستانی با کمترین امکانات، زندگی آوارگان، پیکر خونین زنی زخمی در حال حمل به بیمارستان، اشک های پدری بر پیکر بی جان فرزندش و یا حتی نمایش خانه های ویران و خالی از سکنه ای که در سکوت و تاریکی فرو رفته اند، همه و همه لحظه هایی است که به خاطر تاثیرگذاری بیش از حدشان، به مخاطب اجازه نمی دهد که به راحتی از کنار این تصاویر عبور کنند و آنها را وادار به تامل می کند.

 

«سانتیاگو لیون»، دبیرعکس خبرگزاری AP (آسیوشیتدپرس)، درباره‌ این مجموعه می‌نویسد: اطلاع ‌رسانی درست درباره‌ نبردها در سوریه مستلزم حضور پی‌درپی در این کشور است در حالی‌ که این کار برای عکاسان خبری چه از جانب نیروهای دولتی و چه شورشیان با مشکلات و محدودیت‌هایی روبروست.ولی 5 نفر از عکاسان AP خطر را به جان خریدند تا با عکس‌هایشان به جهانیان نشان دهند وقتی جنگ شروع می‌شود چطور تمام چیزهای با ارزش برای ما نابود می‌شود. خانه‌هایی که در آنها زندگی می‌کردیم، خیابان‌هایی که در آنها راه می‌رفتیم، روزمرگی‌هایمان، خانواده و دوستانمان و حس آسایش ما همه و همه تحت تاثیر خشونت قرار می‌گیرند...»

 

بنابراین به خوبی می توان دریافت که خالقان این تصاویر با به خطرانداختن جان خود و حضور در صحنه های نبرد و درگیری شورشیان با نیروهای ارتش سوریه تلاش کرده اند، جهانیان را متوجه وقایع این کشور کنند تا شاید مرهمی برای زخم های مردم بیگناه و آواره آن اندیشیده شود.

 

جایزه‌ عکاسی پولیتزر همواره از اعتبار بالایی میان جوایز مربوط به عرصه‌ فتوژورنالیسم برخوردار بوده و حتی برخی آن را «اسکار روزنامه نگاری» تعبیرمی کنند، از این رو اهدای این جایزه به تصاویری با موضوع سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

سال گذشته نیز جایزه بهترین عکس خبری پولیتزر برای نخستین بار به یک عکاس- خبرنگار افغانی رسید. این جایزه به خاطر تصویری دلخراش که «مسعود حسینی» از یک دختر افغان بازمانده از حمله انتحاری عاشورای 2012 به عزاداران شیعه در کابل گرفته بود،به این عکاس -خبرنگار تعلق گرفت.

 

شاید که این جوایز بهانه ای باشد برای دیده شدن عکس هایی که تنها گوشه ای از رنج ها و دردهای مردمی از سراسر جهان را نشان می دهد که در آرزوی یک لحظه صلح و آرامشند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.