سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸

در نشست خبری نشر «نیماژ» مطرح شد/

نیماژ برای هر کتاب 300 هزار تومان بیشتر معمول هزینه کرده است

عباس کریمی عباسی، علیرضا اسدی و سید احمد حسینی در نشست نشر نیماژ

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/نشست خبری نشر نیماژ صبح امروز در دفتر این انتشاراتی با حضور مدیرعامل، مدیره پروژه پازل شعر امروز و مدیر فرهنگی این انتشارت و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش سینما پرس، نشست خبری رونمایی از آثار شاعران معاصر ایران امروز در دفتر نشر نیماژ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست ابتدا سیداحمد حسینی؛ مدیر پروژه «پازل شعر امروز» در مورد انتشار این مجموعه شعری در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نشر نیماژ تقریباً از نیمه دوم بهمن ماه سال 91 آغاز به کار کرد که البته نام این مجموعه از دو واژه ایماژ و نیما گرفته شده است.

 

وی افزود: برای مجموعه کتاب های «پازل شعر امروز» ابتدا ما به صورت گزینشی 20 شاعر را انتخاب کردیم و آثار را با پنج کارشناس بررسی کردیم اما پس از اینکه به دوستان شاعر فراخوان عمومی دادیم در مرحله اول حدود صد اثر در ژانرهای مختلف شعری به دست ما رسید که ما در بازه ای 15 روزه از میان آنها 45 اثر شاعران انتخاب کردیم که در حقیقت تا امروز 28 کتاب آماده کرده ایم و اعلام وصول آن را نیز دریافت کرده ایم.

 

وی در مورد برگزاری جشنواره ای به نام نیماژ افزود: نشر نیماژ تصمیم دارد جایزه ادبی برگزار کند که نام آن نیز نیماژ است. ما در انتخاب آثار ادبی در حقیقت نام شاعران را کنار گذاشتیم و به واقع اثر را مد نظر قرار دادیم کارشناسان ما ثابت نبودند و از افراد متفاوت برای بررسی آثار استفاده کردیم. برای مجموعه‌ها همچنین قالبی را تعریف نکردیم که در یک تعداد صفحه و یا یک تعداد شعر مشخص باشد. برای هر کتابمان 300 هزار تومان بیشتر از هزینه‌ عرف، هزینه کردیم. قطع کتاب‌های مجموعه هم در واقع یک قطع به اصطلاح نامتعارف هستند و کتاب‌هایی با قطع 20 در 14 هستند. شاید جالب باشد که برای استفاده از این قطع، با پزشک‌های مختلف مشاوره کردیم که مثلا آیا یک نوجوان می‌تواند کتابی با این قطع را راحت در دستانش بگیرد یا نه.

 

عباس کریمی عباسی، علیرضا اسدی و سید احمد حسینی در نشست نیماژ

 

حسینی ضمن اشاره به این امر که ما نمی خواهیم تنها در زمینه شعر محدود شویم اضافه کرد: تا کنون 20 اثر ترجمه شده در قالب داستان و یک رمان ایرانی را داشته ایم و می خواهیم تا پایان سال 200 عنوان کتاب داشته باشیم.

 

به گفته وی، نشر نیماژ برای هر کتاب بیش از مبلغ عرف بازار هزینه کرده و از لحاظ کیفیت چاپ، کیفیت برش و نوع جوهر سعی بر ارائه کاری با کیفیت بالا دارد. در طراحی داخلی جلد هم سعی کردیم به فضای برسیم که برای مخاطب مناسب باشد. امروزه این مردم هستند که شعر می‌خرند و کمتر اتفاق می‌افتد که شاعری کتاب شعر فرد دیگری را بخرد پس سعی داریم کتاب را به سبد خانوار ببریم. در حال حاضر در دو منطقه شریعتی و جمهوری مرکز فروش داریم و احتمالاً در خیابان انقلاب اسلامی هم مرکز فروشی دایر خواهیم کرد.

 

پس از وی در این مراسم علیرضا اسدی؛ مدیرعامل نشر «نیماژ» ضمن اشاره به اینکه از انتشار این کتاب ها هیچ حمایت دولتی صورت نگرفته است گفت: با اینکه از ما حمایتی صورت نگرفته اما ما برای فروش قصد نداریم به نام های افراد اکتفا کنیم و در این دوره هم در مجموعه «پازل شعر امروز» بسیاری از شاعرانی که از لحاظ ادبی اشعار قوی داشتند ولی از آنها حمایتی صورت نگرفته است حمایت خواهیم کردیم و می کنیم. ما فعالیت خود را در سال تولید ملی شروع کردیم و تولید ملی فقط صنعت نیست و باید در حوزه فرهنگی هم تولید ملی را ارتقا دهیم. همانطوری که رهبر هم همواره دغدغه‌های فرهنگی داشته‌اند. سعی می‌کنیم در عرصه فرهنگ خدمت ویژه‌ای داشته باشیم.

 

وی افزود: خوشبختانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار ما بسیار خوب پیش رفت چون اغلب کارها مشکلی نداشتند و تنها چند اصلاحیه کوتاه بود که آنها را اعمال کردیم از این رو در وزارت ارشاد مشکلی نداشتیم.

 

وی ادامه داد: ما با شاعرانی که در عرصه فرهنگی تأثیرگذار بودند هم گفتگوهایی کردیم هم پیشکسوتان در کنار شاعران جوان و کتاب‌ اولی‌ها قرار می‌گیرند. نتایج این گفتگوها تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد اما در این میان می‌توانم به آقایان شمس لنگرودی و سلمانی که قرارداد با آنها بسته شده است اشاره کنیم.

 

عباس کریمی عباسی، علیرضا اسدی و سید احمد حسینی در نشست نیماژ

 

عباس کریمی عباسی مدیر فرهنگی نشر نیماژ در ادامه این مراسم خاطر نشان کرد: برخی معتقد کتاب شعر در ایرن هیچ مخاطبی ندارد در حالیکه اینطور نیست. کتابهایی به اسم شعر منتشر می‌شوند که شعر نیستند و این قضیه در 10 سال اخیر گسترش یافته است. وزارت ارشاد هم با توجه به آمار زیادی که باید در یک سال کتاب را بررسی کند تنها به موارد اخلاقی و شرعی می‌پردازد و به غنای ساختاری را در نظر نمی‌گیرد. دغدغه اول نشر نیماژ فرهنگی است و بازگشت سرمایه که باید هم وجود داشته باشد، در اولویت دوم قرار دارد. در مجموعه پازل شعر امروز، سعی شده کار تمیز و مرتبی از شاعرانی که کارهای خوب دارندمنتشر شود. در این مجموعه با برخی از شاعران باسابقه کشور که از پیش از انقلاب فعالیت داشتند هم همکاری خواهیم داشت. در این زمینه با شاعرانی چون محمدشمس لنگرودی و محمد سلمانی قرارداد امضا کرده‌ایم.

 

کارشناس ادبی و رسانه‌ای نشر نیماژ در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظرم در موقعیتی قرار داریم که شاعر و ناشر باید انقلابی به وجود آورند و خودشان کارها را کارشناسی کنند؛ قبل از این که اصلا کار به ارشاد برود. بعد از این فرایند است که باید ممیزی انجام شود و البته ممیزی مفید است. امروز صاحب‌نظران معتقدند ممیزی‌ها سلیقه‌ای است یا کلمه‌ای است یعنی کلمات به صورت رندوم و اتفاقی بررسی می‌شود. در مورد کتاب‌های پازل شعر امروز هم باید اشاره کنم که تنها چند مورد آن‌ها اصلاحیه خوردند.

 

کریمی با بیان اینکه وزارت ارشاد هم باید ممیزی‌های قانونمندتر و غیرسلیقه داشته باشد گفت: کتابهای نشر نیماژ از چند فیلتر عبور کردند و به همین دلیل فقط چند اصلاحیه کوتاه به آثار وارد شده است در حال حاضر در زمینه کتاب‌خوانی نقش رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود در حالی که بزرگترین نقش را رسانه‌ها به عهده دارند. رسانه‌های مجازی و مکتوب بسیار اثرگذار هستند و صدا و سیما هم در زمینه تبلیغ کتاب می‌تواند کار زیادی انجام دهد اما در واقع این اتفاق نیفتاده است.

 

عباس کریمی عباسی، علیرضا اسدی و سید احمد حسینی در نشست نشر نیماژ

 

وی ادامه داد: کتابهای نشر نیماژ به نام نویسنده توجهی نکرده است و سه ویژگی را مدنظر قرار داده است ساختار، محتوا و کاربردی بودن چون هدف فقط چاپ اثر نیست.

 

این کارشناس ادبی با بیان اینکه نگاهی به خط و زدوبندها نخواهیم داشت گفت: در مجموعه نشر نیماژ از همه طیف‌ها و شاعران آثاری ارائه شده است و قالب‌های متفاوتی را مدنظر قرار داده و یکشنبه در فرهنگسرای رسانه 20 عنوان از این مجموعه با حضور شاعران رونمایی خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

نظرات

  • ... ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ - ۱۳:۱۱
    0 0
    از تعداد این آثار و کیفیت چاپشان کاملا مشخص است که آقایان چه دقتی کردند! گل نشر شعر ایران واقعا چنین سبزه هایی را کم داشت که دمیدند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.