جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

مجید درخشانی «قصه آفاق» را موسیقایی کرد

مجید درخشانی

سینما پرس- گروه هفت هنر/آلبوم موسیقی «قصه آفاق» با آواز سبحان مهدی پور و تار محمد امین اکبرپور توسط موسسه فرهنگی هنری آوای باربد منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، این آلبوم که در آواز ابوعطا است شامل هشت قطعه می شود که «پیش درآمد ابوعطا»، «ساز و آواز» با غزلی از هوشنگ ابتهاج، «ضربی حجاز» از محمد امین اکبرپور، «ادامه ساز و آواز»، «چهار پاره ضربی» با غزلی از بیدل دهلوی، «ساز و آواز سیخی و دوبیتی خوانی»، «تصنیف از کفم رها کن» از عارف قزوینی و «رنگ» قطعات این آلبوم هستند.

 

مجید درخشانی آهنگساز در خصوص این آلبوم نوشته است: متاسفانه چندیست که گویی موسیقی ناب ساز و آواز ایرانی رنگ و رونق شایسته و همیشگی اش را از دست داده و جایش را تصنیف ها و همخوانی ها و گروه نوازی های بی ریشه با تلفیق های بسیار ضعیف شعر و موسیقی و آهنگسازی هایی با جمله بندی هایی پراکنده و کاملا بیگانه با منبع اصیل موسیقی مان گرفته است. جای بسی خوشحالی و امیدواری است که هرازگاهی از میان انبوه کارهای منتشر شده به آثاری برمی خوریم که به معنای واقعی از لحاظ هنری و موسیقایی ار ارزش بسیار بالایی برخوردارند و می توانند نمونه های خوبی برای موسیقی امروز ما به حساب آیند.

 

وی این اثر را تلفیقی مناسب و متوازن از ساز و آواز خوانده و اظهار داشت: «قصه آفاق» اثری است بسیار زیبا با تلفیقی مناسب و متوازن از ساز و آواز و همدلی و همگنی شعر و موسیقی از سوی دیگر، و از نمونه های خوب آواز فاخر ایرانی است که به اهتمام هنرمند خوش صدای آواز آقای سبحان مهدی پور و با همکاری نوازنده توانمند آقای محمد امین  اکبرپور ارائه شده که هنرمندان جوان و با احساسند با جوهره ای عمیق از موسیقی اصیل ایرانی. کاری که از حس و حالش هویداست که تنها و تنها با خلق در لحظه یعنی همان بداهه خوانی و بداهه نوازی به وجود آمده که ارزش معنوی کار را دوچندان می کند.

 

سبحان مهدی پور متولد 1360 بابل شیوه آوازی را نزد استادانی چون ادیب خوانساری، تاج اصفهانی و سید حسین طاهر زاده و نواختن ساز سه تار را از نوجوانی نزد صالح عظیمی فرا گرفت. وی فراگیری شیوه آوازی اقبال السلطان و ردیف آوازی را به مدت 9 سال از سال 1378 نزد عبدالله خان دوامی بود و گواهی پایان دوره را از ایشان دریافت کرد.

 

محمد امین اکبرپور متولد 1358 در شهر اهواز است وی مقدمات موسیقی را از سال 1368 با یادگیری ساز تنبک آغاز کرد. از سال 1370 تار و سه تار را نزداستادان زیدالله طلوعی، کیوان ساکت، داریوش پیرنیاکان و محمدرضا لطفی فرا گرفت. در سال 1378 وارد دانشکده هنر و معماری تهران ودرمقطع کارشناسی از رشته موسیقی فارغ التحصیل شد. او از سال 79 تا 81 در مرکز حفظ و پژوهش موسیقی ایرانی به عنوان عضو پیوسته فعالیت داشته و از محضر استادانی چون مجید کیانی، علی بیانی و مرحوم محمد علی حدادیان بهره برده است.

 

آلبوم «قصه آفاق» توسط موسسه فرهنگی هنری آوای باربد منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.