دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳

روی نت‌های تازه/

«برف خوانی» علی قمصری با آواز وحید تاج منتشر شد

آلبوم برف خوانی

سینما پرس- گروه هفت هنر/ آلبوم «برف خوانی» به آهنگسازی علی قمصری و آواز وحید تاج توسط موسسه فرهنگی هنری آوای باربد منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، این آلبوم شامل 11 قطعه می شود که در آن شروین مهاجر با نوازندگی کمانچه و کمانچه آلتو، پاشا هنجنی با نوازندگی نی، مصباح قمصری با نوازندگی بم کمان، کوزه، دمام، سازهای کوبه ای، حسین رضایی نیا با نوازندگی دف، همایون جهانشاهی با نوازندگی تنبک، میثم مروستی با نوازندگی ویلن و آلتو، آتنا اشتیاقی با نوازندگی ویلنسل، هاله سیفی زاده به عنوان همخوان و علی قمصری با نوازندگی تار بم تار و عود هنرنمایی کرده اند.

 

آلبوم شامل سه بخش مستقل می شود که بخش اول با عنوان «برخوانی» با موسیقی شوشتری، بخش دوم با عنوان «آن سوی نقطه چین» با موسیقی افشاری و بخش پایانی آلبوم با عنوان «جای پا جویان» در بیات ترک و بیات اصفهان است که از نظر سازبندی، بافت و موضوع از هم متفاوتند.

 

قطعات آلبوم به ترتیب «یک پیام»، «دست ناپیدا»، «ضربی»، «موج و نفس»، «چه نزدیک»، «قصه ای کامل»، «انسان، آن سوی نقطه چین»، «پرده ی نو»، «برف می بارید»، «تحول(ردپای من)» و «برف می بارید» نام دارد.

 

ترانه های آلبوم «برف خوانی» از شاعرانی چون محمدرضا شفیعی کدکنی، فریدون مشیری، مولانا، سعید میرزایی و مهدی اخوان ثالث است که با صدای وحید تاج و آهنگسازی علی قمصری به گوش شنونده می رسد.

 

علی قمصری در یادداشتی در مورد این آلبوم آورده است: «برف خوانی حرف دلم است و بیشترین ایده آل های ذهنی و احساسی ام در آن جاری است. برف خوانی پر از پیام است. پیام هایی از دنیای امروز، که فقط لا به لای کلمات پیدا نمی شوند. برهمین اساس، آواز در این مجموعه به عنوان جزئی مهم از کلی منسجم به نام موسیقی توسط مخاطب دریافت می شود.

 

وی در خصوص سه بخش این آلبوم گفته است: برخوانی، برای کوارتت زهی غربی، تار و آواز نوشته شده است که پیشتر از این در تالار وحدت با صدای معتمدی و حضور پدرام فریوسفی، میثم مروستی، سامان صمیمی، آیدین احمدی نژاد و مصباح قمصری اجرا شده و برای من یادآور خاطراتی زیبا و فراموش ناشدنی است. جای پا جویان، داستان دگرگونی انسانی است که از قیدهای بی چون و چرای زندگی جمعی و قدم گذاشتن بر جای پای دیگران خسته است. به جای فرار، جداشدن را انتخاب می کند و بر برف های دوشیزه و بکر قدم می گذارد و لذت سفری تازه را تجربه می کند. شعر برف می بارید از اخوان ثالث بستر اصلی برای روایت این داستان است. در آن سوی نقطه چین، نوع نامتعارف نگاه به فرم، ریتم و هارمونی با قالب سنتی مدال استفاده شده، تضادی آشکار دارد. سازبندی آن سه تار، بم کمان و سازهای کوبه ای است.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.