سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸

نظر کارگران قالیشویی‌ها درباره سریال لطیفی/

«دودکش» زندگی واقعی قالی شویی ها نیست

دودکش

سینماپرس - گروه تلویزیون/ سریال تلویزیونی «دودکش» تاکنون با واکنش‌های مختلفی از سوی مخاطبان مواجه شده است. بخش عمده‌ای از قصه این سریال درباره یک قالیشویی و روابط میان آدم های شاغل در آن است. این موضوعی است که سبب شد تا خبرنگار سینماپرس، با چند قالیشویی تماس گرفته و نظر آنها را درباره این سریال جویا شود.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، سریال «دودکش» اکثر موقعیت های طنز خود را با به کارگیری ظرفیت های یک قالی شویی از تحویل گرفتن فرش تا شستن، خشک کردن و رساندن فرش ها به دست صاحبانش می سازد.

 

این اغراق در واقعیت تا جایی پیش می رود که به نظر می رسد کارگردان و طراح صحنه برای نشان دادن یک فضای کاری خاص بیش از آنکه به واقعیت استناد کنند از تخیل خود وام گرفته اند! سریال دودکش به واسطه انعکاس برشی از زندگی کارگری و طبقه متوسط موفق شده است تا جایگاه خود را در میان مخاطبان زیادی در تلویزیون پیدا کند و به یکی از پر بیننده ترین برنامه های ماه رمضان سال ۹۲ تبدیل شود.

 

این سریال جزو معدود دفعاتی است که یک نویسنده برای لوکیشن اصلی خود در یک سریال به سراغ قالی شویی رفته و محیط کار را با فضای زندگی تلفیق کرده است. پیش از این در صحنه ای از فیلم سینمایی «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی در سکانس مربوط به داریوش ارجمند یک قالی شویی با استفاده از تمهیدات سینمایی به درخشانی انعکاس داده شده بود. حال سوال این است که قالی شویی منعکس شده در سریال «دودکش» تا چه اندازه مبتنی بر واقعیت است؟ و در ارائه این امر تا چه حد موفق بوده است؟ خبرنگار ما در گفتگو با کارکنان دو قالی شویی متفاوت در نقاط مختلف شهر تهران سعی دارد تا میزان نزدیکی قالی شویی «مشتاق» را به یک قالی شویی واقعی بررسی کند.

 

 

زندگی «دودکش» شبیه زندگی قالی شوی ها و قالی شویی شان شبیه جوک است

 

مجتبی قیاسی یکی از کارکنان قالی شویی «کور اوقلی» با اظهار این نکته که سریال «دودکش» را بسیار دوست دارد و تمام قسمت های آن را تماشا کرده است، بیان کرد: قالی شویی «مشتاق» در سریال «دودکش» هیچ شباهتی به قالی شویی واقعی ندارد. ما به آن می خندیم و برایمان کمدی و جوک است. اما زندگی این افراد به زندگی واقعی ما بسیار شبیه است. مشکلاتشان، سادگی هاشان و... آنها را که می بینیم انگار که زندگی خودمان را می بینیم.

 

قالی شویی

 

«دودکش» سریال پرمخاطبی که کسی از سوتی هایش دلخور نمی شود

 

مژگان محمدی دفتردار قالی شویی «شربت اوغلی» نیز با اشاره به این که به همراه خانواده خود که همگی نسل در نسل قالی شویی دارند، عنوان کرد: کارخانه قالیشویی سریال «دودکش» حتی شبیه یک کارگاه قالی شویی سطح پایین نیست. کل خانواده من در قالی شویی کار می کنند و من قالی شویی های مختلفی را دیده ام که هیچ کدام شباهتی به قالی شویی «مشتاق» ندارد. این سریال خیلی طرفدار دارد و نشان دادن آن باعث می شود دیگران در مورد ما جور دیگری فکر کنند، ما به رییس اتحادیه نیز اخطار دادیم که این سریال می تواند باور مردم را نسبت به قالی شویی تغییر دهد و آنها با پی گیری از صدا و سیما گفتند که باید تا انتهای سریال را دنبال کنید و در پایان اتفاقاتی می افتد. خنده دار است که قالی ها را هنگام تحویل روی پله ها سر می دهند یا برای شستن شان با شلنگ آب می ریزند و مثل فرش شستن توی حیاط فرش ها را می شورند. ما موردهایی داشتیم که برای شستن فرش هایشان به ما زنگ زدند و به شوخی از ما پرسیدند که آیا مثل قالی شویی «مشتاق» فرش می شورید؟ اگر این طور است فرش هایمان را به قالی شویی شما ندهیم. هرچند که سریال «دودکش» بسیار دوست داشتنی است و ما همگی آن را دوست داریم و نمی توانیم از آنها دلخور شویم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اصطلاح است که به قالی شویی می گویند کارخانه یا واقعا همه قالی شویی ها کارخانه دارند؟ گفت: نه به اصطلاح به قالی شویی می گویند کارخانه، حالا بسته به امکانات این کارخانه ها، کارگاه های کوچک یا بزرگ دارند.

 

محمدی با اشاره به این نکته که تا به حال ندیده است که مدیر یک قالی شویی در قالی شویی اش زندگی کند، افزود: در قدیم مرسوم بود که قالی شوی ها محل کار و زندگی شان یک جا باشد. پدر شوهر من حدود ۳۵ سال پیش که از شهرستان آمده بود برای مدت کوتاهی در کارگاه اش زندگی می کرده است. سی و پنج، چهل سال پیش این قضیه مرسوم بود ولی امروزه خنده دار است و نشان دادن چیزی که هیچ شباهتی به واقعیت ندارد عجیب است. 

 

قالی شویی

 

وی در ادامه گفت: نوع زندگی صاحبان قالی شویی «مشتاق» از لحاظ اقتصادی شبیه قالی شوی ها نیست. وضع مالی قالی شوی ها آنقدر بد نیست. پدر من  ۶۰تا کارگر زن دارد که سرویس کارهایش درآمد خیلی خوبی دارند و به راننده اش به خاطر حساسیت و سختی کارش ماهی دو میلیون و پانصدهزار تومان حقوق می دهند.

 

محمدی در پاسخ به این پرسش که اصطلاح لول می بریم لول می آوریم تا چه حد مرسوم است، تصریح کرد: لول می بریم لول می آوریم اصطلاحی مرسوم است که قالی شویی (گل افشان) برای اولین بار آن را مد کرد. در قدیم فرش را تا می کردند که باعث آسیب رسیدن به آن شد. ولی در حال حاضر لول می کنند و روی آن را کاور می کشند.

 

در پایان این گزارش بد نیست مخاطبان با مراحل انجام شستشوی فرش آشنا شوند:

 

1) خاک گیری

بوسیله دستگاه مخصوص و برای از بین بردن گرد و غبار که در بطن فرش باقی مانده است انجام می شود , وجود خاک در فرش باعث پوسیدگی می شود.

 

2) کر دادن

برای از بین بردن نجاستهای احتمالی طبق ضوابط شرعی، در سالن مخصوص آب از زیر و روی فرش عبور داده می شود.

 

3) شستشو

فرش در سالن شستشو، بوسیله مواد شوینده مخصوص و مجاز ( که هیچگونه ضرری برای فرش ندارد ) از قبیل پودر و شامپو، زیر نظر متخصص و موافقت مشتری شسته می شود.

 

4) ضدعفونی کردن

در صورت نیاز فرش به ضد عفونی پس از مرحله شستشوی فرش زیر نظر متخصص با مواد ضد حساسیت ضد عفونی می شود.

 

5) آبگیری

بوسیله دستگاه تمام اتوماتیک (که مانند خشک کن ماشینهای لباسشویی عمل میکند) و با استفاده از نیروی گریز از مرکز انجام می گیرد).

 

6) پرداخت و پرزگیری

برای برخی از فرشهای دستبافت که پس از شستشو نیاز به پرداخت و پرزگیری دارند انجام می شود. (فرشهای ماشینی نیازی به این مرحله ندارند).

 

 

انتهای پیام/ع.ن/ب/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.