پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۰

علی جنتی با ۲۳۴ رأی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد

علی جنتی

سینماپرس-گروه سینما/ امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۳۴ رأی موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، علی جنتی وزیر پیشنهادی دکتر روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ۲۴ مرداد با ۲۳۴ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

 

وی سخنان خود را با حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر این که به راست و چپ گمراهی است و مسیر درست میانه روی است گفت: آمده ام اعلام کنم به عنوان فرزند کوچک امام (ره) و مقام معظم رهبری برای رساندن پیام معنوی انقلاب اسلامی به جهان حاضرم.

 

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیتی بزرگ و پر مخاطره است. من به خوبی به سختی راه آگاهم. می دانم که سخنگویی هفت هزار سال فرهنگ و تمدن ایران دشوار است. می دانم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ام القراء جهان اسلامی در این روزگار آسان نیست و می‌دانم فرهنگ باید اولویت اول کشور باشد.

جنتی همچنین گفت: فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان اصلی مردم پارسه بوده است. ایران اسلامی مرز نمی شناسد و گستره آن از شرق تا غرب گسترش یافته و امروز حتی چشم جهان غرب که در تاریکی فرو رفته است به شرق و خورشید گرم ایران اسلامی دوخته شده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آگاهم که فرهنگ و هنر وسیله پرکردن اوقات فراغت نیست و می دانم که در دیپلماسی عمومی کم هزینه ترین راه برای کم کردن تنش ها استفاده از فرهنگ و ارتباطات فرهنگی می داند. امروزه ما در جهانی قرار داریم که همه سعی دارند تصویری زیبا از خود نشان دهد و در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وظیفه دارد تصویری درست از ایران اسلامی نشان دهد.

 

جنتی در ادامه با اشاره به وضعیت فرهنگی نامطلوب کشور گفت: می دانم که تهاجم فرهنگی توطئه نیست. امروز اروپایی ها هم از تهاجم فرهنگی آمریکایی ها نگرانند و می کوشند در مقابل موج آن مقابله کنند در این میان تکلیف ما که دیگر روشن است. ایستادن در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه تنها با بازگشت به خویشتن مان ممکن است. این یعنی بازگشت به دین اسلام رحمانی بازگشت به کرامت، گذشت، عفو و حرمت انسانی؛ بازگشت به اسلامی که حرمت مومن را از حرمت کعبه بالاتر می داند و بازگشت از تهمت و بهتان و جاه طلبی و نابخردی؛ یعنی بازگشت اسلام امانت دار، اسلامی که رسالتش گسترش اخلاق برای تمامی نسل ها و ملت ها است، واپسگرایی را بر نمی تابد و بر خردگرایی سعی دارد.

 

وی افزود: با وجود این که راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی نداریم اما جا دارد به ایرانی بودنمان و تمدن هفت هزار ساله مان ببالیم. کشور ما همواره سرزمین توحید بوده و پیروان همه ادیان الهی در آن به راحتی می زیستند. ایران همواره مهد حکمت و دانایی و عرفان بوده و خدمت ما به اسلام همیشه موجب فخر ماست.

 

جنتی ادامه داد: باستان پرستی و باستان زدایی مقولاتی است که اعتدال با آن مخالف است. آن که پرچم مکتب ایرانی را در مقابل پرچم مکتب اسلامی علم می‌کند مانند کسی که هویت اسلامی را مقابل هویت ایرانی قرار می دهد به بی راهه می دهد. هر دو این موضوعات دو روی سکه هویت ما هستند.

 

وزیر پیشنهادی تصریح کرد: سعی می کنم با استعانت از خداوند و با کسب نظر از اهل هنر و دین و فرهنگ چهره ای توحیدی، معنویت گرا و غنایافته از اسلام را در دنیا به نمایش بگذارم. پاسداری از زبان فارسی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه را وظیفه خود می دانم و در این میان تلاش دارم فارسی زبانان جهان را دور هم گردآورم و اتحادیه فرهنگی فارسی زبانان را ایجاد کنم. در اعزام سفیران فرهنگی از متخصصان دیندار کاردان و شایسته استفاده خواهم کرد و می‌کوشم بر ریاست دوره‌ای ایران بر جنبش عدم تعهد برای رساندن پیام دوستی ایرانیان به جهان استفاده کنم. همچنین تلاش خواهم کرد جایگاه نمایندگی های فرهنگی ایران را با اعزام بزرگان فرهنگی ایران ارتقاء بخشم.

 

جنتی تاکید کرد: جهان امروز تشنه شنیدن شعر و ادب فارسی و پیام اسلام و هنر ایرانی است و شکی ندارم که هنر بهترین سفیر ما برای رساندن پیغام به جهانیان است و می تواند بسیاری از درهای بسته را باز کند. ما می توانیم با فردوسی، حافظ و سعدی و مولانا تشنگان زیادی را در دنیا سیراب کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روزگاری نامزد کسب تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌ام که جمع زیادی از نخبگان فرهنگ و هنر دینی و ایرانی به دلیل برخوردها نامناسب دولت از فرهنگ فاصله گرفته اند. سعی من این خواهد بود تا برخوردها و کمکش های بی ثمر جای خود را به تضارب آراء بدهد و جای خالی اسلامی رحمانی و برخورد کریمانه با اهالی فرهنگ و هنر پر شود. می‌کوشم بدون ذره ای عدول از موازین انقلاب و اسلام آرامش، اعتدال و اعتماد را به حوزه فرهنگ بازگردانم و مدیریت فرهنگی را به اهلش بسپارم و دغدغه معیشتی اهالی فرهنگ را کم کنم.

 

جنتی همچنین گفت: تفکر لیبرالیستی هنر برای هنر را نمی پسندم. باور دارم هنرمند متعهد است و ارزش های الهی خواستگاهی تهی ندارد.

 

وی همچنین سیاست های کلان فرهنگی خود را برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه سند چشم اندازی ۱۴۰۴ معرفی کرد و تصریح کرد: ترویج ارزش های اصیل دینی، مردمی کردن و عدالت فرهنگی، تمرکز زدایی در مدیریت فرهنگی از مهمترین شاخص های این برنامه است که برای نیل به آن ها تلاش خواهم کرد فرهنگ عفاف و حجاب را توسعه و در تقویت فعالیت های قرآنی بکوشم. در کنار آن توجه به گنجینه فرهنگی برجای مانده از دوران دفاع مقدس و استفاده از مراجع و علما به عنوان پشتوانه فعالیت های فرهنگی را مد نظر داریم. همچنین مساجد و هیئت های مذهبی را در محوریت برنامه های خود قرار داده ام تا از فرصت های موجود در آن ها در ارتقاء فرهنگی بهره ببرم.

 

جنتی ادامه داد: عدالت فرهنگی از نظر من یعنی ایجاد فرصت برابر برای همه، یعنی احترام و گشودن راه برای استعدادهای جوان و ایجاد فرصت های برابر برای دسترسی به کالاهای فرهنگی. به همین خاطر اعتقاد دارم باید کتاب و شاهراه های اطلاعاتی به همه شهرها برود و تعدد تشکل های صنفی و فرهنگی نیز یکی از راه های رسیدن به این اهداف به شمار می رود. در کنار آن باید تمرکز زدایی در مدیریت فرهنگی را نیز باور داشت و مدیران محلی را بیش از پیش مورد توجه قرار داد و به نخبگان شهرستانی سهم بیشتری داد.

 

جنتی تصریح کرد: برای اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی باید به سراغ مدارس برویم و روحیه دین باوری را از آنجا به نسل جوان منتقل کنیم. در همین راستا کتابخوانی و علاقه به فرهنگ و هنر باید از مساجد شروع شود و امیدوارم در صورت تصدی مسئولیت این وزارتخانه با همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری گام های بلندی در این راه بردارم.

 

جنتی در پایان گفت: من اهل هم فکری و مشورت هستم و خودرایی را آفت بزرگ مدیریت می دانم. سال ها حضورم در حوزه علمیه احترام به بزرگان را به من آموخته است. از شهید بهشتی یادگرفتم سمت ها امانت و فرصت خدمت هستند نه چیز دیگر. در این راه نیز چشم امیدم به همه مراجع و اهالی فرهنگ و هنر است و در نهایت نیز تسلیم رضای حقم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.