دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹

چهره‌های بین‌المللی ایرانی در سینمای جهان/ ۷

آدرین کیوان پاسدار؛ فوتبالیستی که بازیگر شد

آدرین کیوان پاسدار

سینما پرس- گروه سینما/ فیلم سینمایی «تاپ گان» و مجموعه تلویزیونی «قهرمانان» از جمله برجسته‌ترین آثاری هستند که آدرین کیوان پاسدار در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، آدرین کیوان پاسدار در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۶۵ میلادی در پیتزفیلد ماساچوست آمریکا به دنیا آمده است. پدر وی همایون پاسدار؛ جراح قلب سرشناس ایرانی و مادرش رزماری؛ پرستار و نویسنده آلمانی-روسی است.

 

 آدریان دوران کودکی و نوجوانی خود را در پنسلوانیا گذراند و پس از دریافت بورسیه از دانشگاه فلوریدا به تحصیل در رشته فوتبال آمریکایی پرداخت. اما تصادف شدید او در سال نخست دانشگاه موجب شد که وی به مدت چند ماه بر روی صندلی چرخدار بنشیند و از دنیای ورزش دور ماند.

 

وی که دیگر نمی‌توانست فوتبال بازی کند دانشگاه را ترک کرد و به خانه بازگشت و به عنوان نورپرداز، صدابردار و طراح صحنه با یک گروه تئاتر همکاری خود را آغاز کرد که همین امر موجب شد آدرین پس از مدتی به بازیگری روی آورد و در نخستین حضورش در دنیای سینما در سال ۱۹۸۶ میلادی، یعنی زمانی که تنها ۱۹ سال داشت در کنار تام کروز؛ ستاره مطرح هالیوودی در فیلم سینمایی «تاپ گان» (Top Gun) به کارگردانی تونی اسکات ایفای نقش کند.

 

شروع خوب آدرین در عرصه بازیگری موجب شد که او در همان سال در ۲ فیلم سینمایی دیگر به نام‌های «خیابان‌های طلا» (Streets of Gold) و «نوزادان خورشیدی» (Solarbabies) نیز بازی کند.

 

آدرین در سال ۱۹۸۷ میلادی نیز فعالیت خود در سینما را با بازی در ۲ فیلم سینمایی «ساخت آمریکا» (Made in U.S.A) و «نزدیک تاریکی» (Near Dark) ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۸۸ با ایفای نقش در فیلم تلویزیونی کوتاه «ریچ» (Reach) و مجموعه تلویزیونی «تاتر آمریکایی» (American Playhouse) بازیگری در تلویزیون را نیز تجربه کرد.

 

آدرین کیوان پاسدار

این بازیگر خوش ذوق ایرانی دهه ۹۰ میلادی را با ایفای نقش در فیلم سینمایی «علائم حیاتی» (Vital Signs) آغاز کرد و با ایفای نقش در آثار برجسته‌ای مانند «روش کارلیتو» (Carlito's Way) که در آن با بازیگران مطرح و معروفی مانند آل پاچینو و شان پن همبازی بود به پایان رساند.

 

آدرین در سال ۲۰۰۱ در فیلم سینمایی «روز بزرگ» (The Big Day) ایفای نقش کرد و پس از این پروژه از سینما خداحافظی کرد و به صورت جدی وارد عرصه تلویزیون شد، به طوری که این هنرمند ایرانی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ در ۱۸ مجموعه تلویزیونی و ۵ فیلم تلویزیونی ایفای نقش کرد.

 

از مهمترین آثار تلویزیونی که پاسدار در طول این مدت در آن‌ها بازی کرده است می‌توان به مجموعه تلویزیونی معروف و محبوب «قهرمانان» (Heroes) اشاره کرد. این مجموعه تلویزیونی که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی پخش می‌شد ۲ بار در مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شده است.

 

پاسدار برای ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی «قهرمانان» در مراسم اهدای جوایز آکادمی فیلم‌های تخیلی، فانتزی و ترسناک و جشنواره تلویزیونی مونته کارلو نامزد دریافت جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است.

 

آدرین کیوان پاسدار

فیلم سینمایی «دویدن» (Run) نیز آخرین پروژه‌ای است که آدرین در آن بازی کرده است. سایمون بارتساگی نویسنده فیلمنامه و کارگردان «دویدن» است و تاریخ اکران این فیلم اکشن هنوز مشخص نشده است.

 

آدرین که در مجموع تا به امروز در ۶۴ فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی و مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است، یک بار نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی با ساخت فیلم سینمایی «سیمان» (Cement) در مقام کارگردان فعالیت کرده است.

 

این هنرمند ایرانی برای ساخت فیلم سینمایی «سیمان» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم «انجل‌سیتی» و جایزه بزرگ جشنواره «وردفست هاستن» شده است.

 

آدرین در مصاحبه‌ای درباره ساخته فیلم «سیمان» گفته است که این فیلم سینمایی را با هر ذره از انرژی و هر قطره از پولی که داشته، ساخته است.

 

آدرین کیوان پاسدار در سال ۲۰۰۰ میلادی با ناتالی ماینس ازدواج کرده است و در حال حاضر با دو فرزند خود به نام‌های جکسون اسلید و بکت فین در کالیفرنیا زندگی می‌کنند.

 

-----------------------------------------

گزارش و ترجمه: عارف محمدزاده

 

انتهای پیام/ن.ف
 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.