دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹

چهره‌های بین‌المللی ایرانی در سینمای جهان/ 5

باب یاری؛ تهیه‌کننده موفق و البته کمی بدشانس ایرانی

باب یاری

سینما پرس- گروه سینما/ باب یاری یکی از تهیه‌کنندگان برجسته و البته کمی بدشانس ایرانی است که در صنعت سینمای هالیوود به فعالیت می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، باب یاری در تاریخ ۳۰ مه ۱۹۶۱ میلادی در ایران به دنیا آمده است. در همان سنین کودکی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد و در شهر نیویورک ساکن شد. باب پس از پایان دوران مدرسه به دانشگاه کالیفرنیا رفت و در آنجا به تحصیل در رشته فیلمبرداری پرداخت.

 

یاری در نخستین پروژه خود در سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده در فیلم سینمایی «بازی‌های ذهن» (Mind Games) فعالیت کرد. او پس از این پروژه تا سال ۲۰۱۳ دیگر به سراغ کارگردانی نرفت و تنها به شغل تهیه‌کنندگی مشغول شد.

 

پس از ساخت «بازی‌های ذهن» باب مدتی از فعالیت در عرصه فیلمسازی دور ماند، اما در سال ۱۹۹۸ با تهیه‌کنندگی فیلم ویدئویی «گوهر شب چراغ» به این عرصه بازگشت. در سال ۲۰۰۱ باب تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «متناسب کامل» (Perfect Fit) را برعهده گرفت و در سال ۲۰۰۳ نیز به عنوان تهیه‌کننده در ۳ فیلم سینمایی «نماینده بانک‌های کدی» (Agent Cody Banks)، «جایی که سرخس قرمز رشد می‌کند» (Where the Red Fern Grows) و «برکه شیطان» (Devil's Pond) فعالیت کرد.

 

می‌توان به جرات گفت که سال ۲۰۰۴ برای باب هم سالی خوب و هم سالی بد بود. خوب به دلیل اینکه او در این سال تهیه‌کنندگی ۹ فیلم سینمایی را برعهده داشت و بد به دلیل اینکه اسکاری که حقش بود را آکادمی به او تقدیم نکرد.

 

این تهیه‌کننده ایرانی اگرچه در سال ۲۰۰۴ به همراه پل هگیس و کتی شولمن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم سینمایی «تصادف» (Crash) بود، زمانی که این فیلم سینمایی در هفتاد و هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار به عنوان بهترین فیلم شناخته شد، به دلیل اینکه «انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا» باب را به عنوان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی نشناخته بود، جایزه اسکار فقط به هگیس و شولمن تقدیم شد و به او جایزه‌ای تعلق نگرفت.

 

پس از برگزاری مراسم، یاری از آکادمی اسکار و انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا به دادگاه عالی لس آنجلس شکایت کرد، اما در همان مرحله اعتراض دادخواست او مورد تایید قرار نگرفت و در نهایت در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۰۸ دادگاه استیناف کالیفرنیا حکم به درستی رای آکادمی اسکار و انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا داد.

 

باب یاری

فیلم سینمایی تصادف که به بررسی موضوع نژادپرستی در بین نژادهای گوناگون (همانند سیاه‌پوست، ایرانی، عرب، آمریکایی و...) می‌پردازد، علاوه بر دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، ۲ جایزه اسکار بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز به خود اختصاص داده است.

 

با وجود اینکه باب نتوانست برای تهیه‌کنندگی «تصادف» جایزه اسکار دریافت کند، اما او برای تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مراسم اهدای جوایز «بفتا» شد و توانست جوایز بهترین فیلم مراسم‌های اهدای جوایز «بلک مووی»، «بلک ریل» و «فیلم‌های مستقل اسپیریت» را از آن خود کند.

 

باب یاری

پس از ناکامی برای کسب جایزه اسکار، یاری دست از فعالیت در حوزه سینما نکشید و به فعالیت خود هرچه بیشتر ادامه داد، به طوری که او در سال ۲۰۰۵ تهیه‌کنندگی هشت فیلم سینمایی و یک مستند را برعهده گرفت که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «گروگان» (Hostage) اشاره کرد.

 

این هنرمند ایرانی در سال ۲۰۰۶ نیز تهیه‌کنندگی آثار برجسته‌ای مانند «شعبده‌باز» (The Illusionist) را برعهده داشت. ادوارد نورتون، پل جیاماتی و جسیکا بیل در «شعبده باز» ایفای نقش کرده‌اند و نیل برگز نیز کارگردان این فیلم سینمایی است.

 

باب یاری

باب به فعالیت خود در حوزه تهیه‌کنندگی ادامه داد و تا سال ۲۰۱۲ تهیه‌کنندگی ۱۱ فیلم سینمایی، یک مجموعه تلویزیونی و یک مستند را برعهده گرفت.

 

فیلم‌های سینمایی «ماشه» (Trigger) و «قتل پابلو» (Killing Pablo) جزو آخرین آثار یاری هستند که هنوز اکران نشده‌اند. همچنین این هنرمند ایران در آخرین پروژه‌اش نیز در دومین تجربه کارگردانی خود ساخت فیلم سینمایی «پاپا» (Papa) را برعهده گرفته است. البته باب تهیه‌کننده این پروژه نیز است.

 

گزارش و ترجمه از عارف محمدزاده

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.