سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷

در راستای بیست و هفتمین جشنواره کودک/

سیروس سلیمی: مخاطب فیلم کودک باید بتواند با پوستر ارتباط برقرار کند

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان

سینماپرس-گروه سینما/ سیروس سلیمی طراح و گرافیست با اشاره به نقش برپایی بخش رقابتی مواد تبلیغی جشنواره کودک در ارتقای سطح پوستر در سینمای کودک و نوجوان گفت: در این گونه سینمایی، مخاطب اصلی کودک است و او باید بتواند با پوستر فیلم‌ها ارتباط برقرار کند.

به گزارش سینماپرس، سیروس سلیمی درباره نقش بخش رقابتی مواد تبلیغی در ارتقای کیفیت آثار تبلیغی سینمای کودک و نوجوان، گفت: همیشه وقتی که موضوع رقابت مطرح می‌شود، همه می‌خواهند کیفیت کارهایشان را افزایش دهند که به خصوص در موضوع مواد تبلیغی صد در صد بالا خواهد رفت.

 

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که مواد تبلیغی در ایران و جشنواره‌های داخلی خیلی سطح بالایی نداشته چرا که هدف‌گیری در این زمینه بیشتر به سمت و سوی بازار و گیشه بوده است. من فکر می‌کنم که وقتی موضوع بخش رقابتی در میان باشد و بهای بیشتری به این بخش داده شود، طراحان برتر گرافیک نسبت به حضور در این بخش ترغیب می‌شوند و این به ارتقای کیفیت مواد تبلیغی به ویژه پوستر فیلم‌های کودک خواهد انجامید.

 

او در ادامه در پاسخ به این سوال که کارکرد مواد تبلیغی در سینمای کودک باید به چه شکل باشد خاطرنشان کرد: در تمام نقاط دنیا، سینمای کودک و نوجوان باید معرف فضای تخیل و فانتزی و دارای ساختار کودکانه باشد چرا که مخاطب اصلی یک فیلم، کودک است و او باید بتواند با پوستر ارتباط برقرار کند.

 

او در پایان درباره آثار خود در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد : پوستر فیلم «او خوب سنگ می زند» امسال از کار های من است که در بخش رقابتی جشنواره حاضر است. داستان فیلم در فضای یکی از روستاهای حاشیه‌ای ایران می‌گذرد و جنبه روانشناختی شخصیت اول فیلم مهم بوده است. از آنجا که به این اثر علاقه خاصی داشتم، از بین عکس‌های فیلم عکسی برای پوستر انتخاب شد که شاید در نگاه اول بتواند احساس موجود در فیلم را به تماشاگر منتقل کند.

 

سحر عصرآزاد: نسخه حل مشکلات سینمای کودک را در دست داریم

 

سحر عصر آزاد گفت: نسخه مشکلات در دستانمان است. فقط کافی است فیلمسازان و دست‌اندکاران سال‌های طلایی سینمای کودک را دور هم جمع و از تجربیات آنان استفاده کنیم تا این گونه مهجور سینمایی احیا شود.

 

«سحر عصرآزاد» منتقد سینمایی در گفت‌وگویی با اشاره به مطلب فوق درباره راه حل مشکلات سینمای کودک و نوجوان گفت: اگر تصور بر این است که روند رو به رشد سینمای کودک با علامت سوالی جدی رو به رو شده است و از نقطه اوج فاصله زیادی  گرفته‌ایم، برای حل این مشکلات باید از فیلمسازان موفق سینمای کودک چاره‌جویی کرد. اگر چنین شود پویایی و روند رو به رشد را در بطن سینمای کودک خواهیم داشت.

 

عصرآزاد که در این دوره از جشنواره به عنوان داور انجمن منتقدان سینمایی به اصفهان می‌آید، عدم حمایت از تولید و اکران مناسب فیلم‌های کودک را عامل خوانش نادرست از این گونه سینمایی دانست وتصریح کرد: رونق و پویایی سینمای کودک باید علاوه بر تولید در اکران هم باشد؛ اما متاسفانه نه‌تنها روند تولید فیلم‌ها در چند سال اخیر به ندرت، پراکنده و فقط چند ماه منتهی به جشنواره کودک بوده بلکه برای اکران بعد از آن هم شرایط نامناسبی وجود داشته است. مشکل اساسی شرایط و زمان اکران است. بسیاری از فیلم‌های کودک بدون برنامه‌ریزی صرفا برای اینکه در جدول آمار و ارقام اسمی هم از این گونه سینمایی برده شود، اکران می‌شوند.

 

عضور شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم‌های کودک قربانی اکران موازی می‌شوند، افزود: فیلم «سلام بر فرشتگان» که جوایز زیادی را از چندین بخش دوره بیست وپنجم جشنواره کودک کسب کرد، در اکران موازی با فیلم‌های دیگر سوخت یا فیلم «گرداله» که برگزیده جشنواره دوره قبل بود، با وجود این همه مدت از ساخت آن هنوز اکران نشده است.

 

این منتقد سینمایی در پایان با ابراز خوشحالی از ساخت «شهرموش‌ها ۲»، ادامه یافتن این پروژه را اتفاق خوبی برای سینمای کودک در این سال‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی که تعداد زیادی از فیلم‌ها صرف حضور یک کودک در حاشیه فقط عنوان فیلم کودک را یدک می‌کشند، ساخت «شهر موش‌ها» یا «کلاه قرمزی»ها برای سینمای کودک ضروری و نجات دهنده است که البته باید گفت در نتیجه تلاش فردی فیلمسازانش است.

 

حمله ببرهای کوچک به زاینده رود!

 

فیلم سینمایی «ببرهای کوچک» ساخته چی‌ین شاهونگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک به نمایش درمی‌آید. این فیلم کودکانه که محصول سال ۲۰۱۱ چین است توسط چی‌ین شاهونگ بر اساس فیلمنامه‌ای از ژائودونگ لینگ ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون چائو زیوون، جان ییشن، هو چینانگ، شا دینگ‌دونگ بازی کرده‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است: هر پسری دوست دارد یک ابرقهرمان باشد. ببرهای کوچک، گوشه‌ای از دلاوری کودکانی را به تصویر می‌کشد که ژاپن سال‌های جنگ، به شجاعت آنها افتخار می‌کرد.

 

چی‌ین شاهونگ کارگردان ۵۲ ساله این فیلم، به عنوان فیلمساز و تهیه کننده در مرکز فیلم و تلویزیون شاندونگ چین فعالیت دارد. در سال ۲۰۰۶ فیلم دوستان مارین این فیلمساز جایزه محبوب‌ترین فیلم نهمین جشنواره کودک چین را به دست آورد و در دیگر جشنواره‌های داخلی این کشور درخشید. فیلم «ببرهای کوچک» او نیز که هفتمین فیلم بلند این فیلمساز به شمار می‌رود، در جشنواره‌های مختلفی روی پرده رفته است.

 

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.