چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹

در راستای بیست و هفتمین جشنواره کودک و نوجوان؛

ابوالفضل جلیلی: برپایی جشنواره، نیازمند عشق به کودکان است

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان

سینماپرس-گروه سینما/ «ابوالفضل جلیلی» گفت: برپایی جشنواره کودک، بیش از هر چیز دیگری نیازمند شناخت و عشق به کودکان و نوجوانان است.

به گزارش سینماپرس، «ابوالفضل جلیلی» کارگردان سینما در گفت‌وگویی، گفت: برای برپایی موفق جشنواره کودک و نوجوان باید عاشق کودکان بود و تمام کسانی که در این جشنواره فعالیت می‌کنند باید از متخصصان تربیتی و روانشناسی در حیطه کودک باشند.

 

وی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از سینماگر کودک و نوجوان افزود: اینکه من برای کودکان فیلم بسازم و در آخر لوحی برای ساخت این فیلم به من داده شود کافی نیست زیرا باید از فیلمساز حمایت شود تا سال‌های بعد هم بتواند در این ژانر فیلم بسازد و نیمه کاره سینمای کودک را رها نکند. باید دید با توجه به اینکه سالهاست که جشنواره فیلم کودک برگزار می‌شود کودکان چند درصد جشنواره را می‌شناسند؟

 

وی در ادامه به لزوم گسترده‌تر شدن تعریف بخش بین‌الملل جشنواره کودک و نوجوان تأکید کرد و افزود: ما باید بتوانیم در این جشنواره فرهنگ کشورمان را مبادله کنیم.

 

برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی چهارمین جشنواره کودک و نوجوان برای گال، همچنین گفت: در این جشنواره باید به موضوعاتی مانند بچه‌های بی سرپرست و بچه‌های کار توجه داشته باشیم و از خود بپرسیم که تا به امروز در این سال‌هایی که جشنواره برگزار شده به کدامیک از این موضوعات پرداخته‌ایم؟ این جشنواره به نام کودک برگزار می‌شود اما ۹۰ درصد محتوای آثار آن در مورد بزرگسالان است.

 

این فیلمساز که با فیلم‌هایی چون «گال»، «رقص خاک»، «یک داستان واقعی»، «دان» و... در بیش از ۲۰۰  جشنواره خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را به دست آورده است، خاطرنشان کرد: من به هر کشور خارجی که می‌روم با کودکان صحبت می‌کنم و در آنجا ورک‌شاپ می‌گذارم ضمن اینکه در کشورهای اروپایی و ژاپن هم کلاس گذاشته‌ام و برای کودکان خارجی برنامه دارم. در حالیکه این فعالیت‌ها باید برای کودکان و نوجوانان کشور خودمان باشد؛ اما متاسفانه این امکان در کشور ما فراهم نیست.

 

برگزیده دهمین جشنواره کودک و نوجوان برای فیلم «دت یعنی دختر» با بیان اینکه باید از تجربه فیلمسازان کودک در این جشنواره استفاده کنیم، گفت: باید جشنواره‌ها را طوری برگزار کنیم که بازدهی داشته باشند و تنها هزینه‌ای بر دوش دیگران نباشد.

 

برنده پلنگ نقره‌ای لوکارنو برای «رقص خاک» همچنین با اشاره به لزوم حضور فیلمسازان قدیمی سینمای کودک در این عرصه گفت: مسئولان دولت قبلی پول‌های کلان را هزینه کارهای بیهوده کردند اما به بخش فرهنگ بی‌توجه بودند.

جلیلی گفت: اگر روزی جشنواره به دست من باشد، می‌گویم تنها برای این جشنواره عشق کارساز است نه پول.

 

امید صالحی: ماهی کویر فضایی مطلوب برای عکاسی داشت

 

یکی از عکاسان شرکت‌کننده در بخش مواد تبلیغی جشنواره کودک گفت: «ماهی کویر» پروژه جالب و سنگینی بود که برای عکاسی فیلم برای من فضای مطلوبی به وجود آورد.

 

امید صالحی عکاس سینما و یکی از شرکت‌کنندگان در بخش مواد تبلیغی جشنواره در گفت‌وگویی، گفت: با توجه به این که عکس فیلم در سینما اهمیت زیادی دارد و در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی واقع شده، توجه به این بخش در جشنواره کودک و نوجوان، خوشحال‌کننده است.

 

وی درباره اهمیت نقش عکس در سینمای کودک و نوجوان خاطرنشان ساخت: عکس و پوستر در سینمای کودک مثل دیگر ژانرهای سینما، دارای جایگاه است. پوستر حالت تبلیغاتی دارد و عکس هم واقعا به معرفی فیلم برای مخاطب کودک کمک می‌کند.

 

وی در ادامه درباره شاخصه‌های عکاسی در سینمای کودک و نوجوان گفت: عکاسی در سینما می‌تواند از فرم خبری برخوردار باشد. گاه عکاس طبق فیلمنامه  کادربندی کند و برخی‌ها دوست دارند که  کادر عکس فیلم، همان کادر دوربین فیلمبرداری باشد. البته این به نظر من تا حدی سلیقه ای است و حس و حال عکاس هم می‌تواند در کار دخیل باشد، اما اگر دقت کنیم، به این دلیل که فضای کار کودکان، فضای فانتزی است نگاه عکاس و حتی فیلمبردار متفاوت است که این به دلیل تفاوت نوشتاری در گونه کودک است.

 

او درباره اثری که در بخش رقابتی مواد تبلیغی جشنواره دارد، تصریح کرد: امسال من کاری به نام «ماهی کویر» داشتم که نگاهی دیگر به کودک داشت و از نگاه سرگرم‌سازی صرف ساخته نشده بود. این فیلم به کارگردانی محمد قربان کریمی پروژه بسیار سنگینی بود که فیلمبرداری در بیابان، در قنات و قسمت‌های از فیلم ساید نیمی از آن در دریا و نزدیکی چابهار فیلمبرداری شد.

 

او ادامه داد: این اولین تجربه من بود که در قنات عکاسی کردم و با توجه به محدودیت امکانات، باید با نردبان به داخل قنات می‌رفتم. من در آن شرایط عکاسی کردم و در بخش چابهار هم زیر آب عکاسی کردم. به نظرم «ماهی کویر» پروژه جالب و سنگینی بود که برای عکاسی فیلم برای من فضای مطلوبی به وجود آورد.

 

خسرو دهقان: جشنواره اولین گام برای احیای سینمای کودک و نوجوان است

 

خسرو دهقان گفت: برگزار شدن جشنواره اولین گامی است که به احیای سینمای کودک کمک می‌کند. «خسرو دهقان» منتقد سینما در گفت‌و‌گویی، با تاکید بر نقش حیاتی این جشنواره در سینمای کودک گفت: اولین گام برای احیای سینمای کودک، برگزاری منظم جشنواره و تداوم آن است که اگر از بین برود، دیگر کارها بی‌‌فایده است.

 

وی ادامه داد: شرط اساسی برای برگزاری جشنواره استمرار، تداوم و یکپارچگی است به طوری که ثبات مدیریت در آن وجود داشته باشد نه اینکه هرساله قوانین جدید برای آن وضع شود و جشنواره را با تغییرات زیادی رو‌به‌رو کند.

 

این منتقد سینمایی عملکرد جشنواره را در دهه ۶۰ و ۷۰ بهتر از سال‌های اخیر ارزیابی و تصریح کرد: علت اینکه جشنواره در آن سال‌ها پررونق‌تر برگزار می‌شد، تفاوت فیلم‌های به نمایش در آمده در آن است. این یک واقعیت است که این روزها تعداد فیلم‌های تولیدی حوزه سینمای کودک درطول سال تا حدی کم است و به تعداد انگشتان دست می‌رسد. این درحالیست که همین تعداد اندک هم نسبت به گذشته، فاقد کیفیت و تنوع لازم هستند.

 

دهقان ضمن اشاره به لزوم ایجاد فضای اکران مناسب برای فیلم‌های کودک و نوجوان و اهمیت شرایط زمانی و مکانی در این مسیر، اظهار داشت: اکران چنین فیلم‌هایی اقبال تماشاگر عام را می‌طلبد و آن هم زمانی صورت می‌گیرد که علاوه بر جذابیت فیلم‌ها برای کودکان، سالن‌های مناسب هم به آنها تعلق گیرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این دوره از جشنواره از تنوع فیلم‌های با کیفیت برخوردار باشد تا راه سینمای کودک را برای اکران سال آینده باز کند.         

 

نهادها و سازمان‌های اصفهانی به جشنواره کودک ۲۷ پیوستند 

 

۹ سازمان و نهاد دولتی و مردمی مستقر در اصفهان نیز به جمع حامیان جشنواره در بخش جلوه‌گاه امید پیوستند. در آستانه برپایی جشن بزرگ ملی کودکان ایرانی بخش جلوه گاه امید – ویژه داوری سازمان ها و نهادها – با شکوه و رونق هرچه تمام‌تر به راه خود ادامه می دهد. پس از حضور گسترده سازمان‌ها و نهادهای مختلف روز گذشته نه سازمان و نهاد دولتی و مردمی به جمع حامیان این بخش پیوستند. داوران منتخب سازمان‌های مذکور فیلم ها را همراه مردم در سینماهای جشنواره خواهند دید و در مراسم اختتامیه ویژه این بخش که به صورت مستقل و با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و فرهنگی و هنرمندان سینمای کودک و نوجوان برگزار خواهد شد جوایز خود را به آثار منتخب اهداء می کنند.

 

اسامی داوران معرفی شده از سوی سازمان‌های اصفهانی به شرح زیر است:

 

۱ – اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان: حسن داوری / غلامرضا مهیمن / خسرو ثقفیان (نماینده تام الاختیار: حسن داوری) 

۲ – انجمن سینمای جوانان اصفهان: سعید صادقی / حمیدرضا صیادی / محمد مولا (نماینده تام الاختیار:‌ فخری هدایت)‌

۳ – اداره کل بهزیستی اصفهان: نسرین کارخانه‌دار / فضه جعفری / آذر علیاری (‌نماینده تام الاختیار: عفت نجف پور)‌

۴ – آسیفا اصفهان (انجمن پویانمایی اصفهان): سیدعلی مفضلی / محمد حدادی پور / امیرحسین صالحی/ سمیه حسن زاده (نماینده تام الاختیار:‌ سیدعلی مفضلی)‌

۵ – خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان: محمد بندرعباسی / محسن حیدری فر / امیر محزونیه (نماینده تام الاختیار: منصور گلناری)‌

۶ – انجمن سینماگران هنر استان اصفهان: ‌غلامرضا مهیمن / مجید صدیقی / علیرضا ابراهیمی (نماینده تام‌ الاختیار: ‌غلامرضا آب آب)‌

۷ – ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان:‌ میثم ریاحی / مجتبی اخوان / محمدعلی قیصریان (نماینده تام الاختیار:‌ میثم ریاحی)‌

۸ – موسسه آموزشی عالی سپهر اصفهان:‌ مرضیه جلوخانی / هامون شیرازی / ظهیر پایاب / عفت تقی پور / فرشاد خوشبخت (‌نماینده تام الاختیار: محسن مزدبران) 

۹ – انجمن توان‌خواهان ذهنی و جسمی فردا: اسامی توان‌خواهان و معلولین تحت پوشش انجمن که فیلمها را داوری می کنند: اسکندر چراغی / زهرا توکلی / محمدحسین رجبی / زهرا توفیق‌جو / فرشته توفیق کیا / عاطفه کارگران / حسین فروغی دهنوی / زینب ملک پور / متین ماجد / سعید علی‌رحیمی / مینا سلیمی / علیرضا بیننده / سایه سادات حسینی / عاطفه ترک‌زاده / زهرا گستری (نماینده تام الاختیار: آمیتیس چراغی)

 

رقابت یازده فیلمساز اصفهانی در جشنواره کودک

 

 فیلمسازان اصفهانی امسال در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان در بخشی ویژه به رقابت با هم خواهند پرداخت. یازده فیلم کوتاه که توسط فیلمسازان جوان مقیم اصفهان تهیه و عرضه شده است، در بخشی ویژه مورد داوری قرار می‌گیرند. این فیلم‌ها عموما در زمانی کمتر از بیست دقیقه ساخته شده‌اند و مسائل و موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

اسامی فیلم‌های این بخش به شرح زیر است:

 

مهربان‌ترین (ابوذر مسائلی) – زنگوله (شکوفه جباری) – درس بزرگ (سهیلا نادری بنی) – قایق کاغذی (زیور حجتی) – من و پلیکان (قدمعلی سعیدی دهکی)‌ - کاش ظهر نشه (نسیم سیفی پور) – من حالم خوبه (سیدمحسن صفوی فر) – یک روز رویایی (حسین طبیب زاده) – بهار یعنی زندگی (لیلا جعفری و محمد پسران رزاق)‌- زخم بر انگشت کوچک او (مجتبی اسپنانی) و امید (مسعود برخورداری)‌.

 

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.