سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳

همراه با دومین روز جشنواره فیلم کودک/

لوک خوش‌شانس به اصفهان برمی‌گردد / کودکان دنیا پیام آوران صلح می شوند

آرم فیلم کودک و نوجوان*

سینماپرس-گروه سینما/ نمایش فیلم «بازگشت لوک خوش‌شانس» با بازی قدرت‌الله ایزدی (آقارشید) به دو سانس سینماهای مردمی جشنواره اضافه شد.

به گزارش سینماپرس، روز پنجشنبه ۱۸ مهر در سالن شماره یک سینما قدس رأس ساعت ۱۴ فیلم سینمایی «بازگشت لوک خوش‌شانس» روی پرده خواهد رفت. این فیلم همچنین در ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه ۱۹ مهر در سینما ساحل اکران خواهد شد.

 

«بازگشت لوک‌خوش شانس» به کارگردانی مجید کاشی فروشان و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر بکتاشیان ساخته شده و در آن قدرت‌الله ایزدی (آقا رشید)، فتحعلی اویسی، سیاوش خیرابی و تعدادی از هنرمندان سینما و تئاتر اصفهان بازی کرده‌اند. این فیلم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ژانر کودک تهیه شده است.

 

کودکان دنیا پیام آوران صلح می شوند

 

در مراسم رونمایی از تندیس درنای کاغذی که امروز طی مراسمی در جشنواره کودکان و نوجوانان به عنوان نمادی از صلح طلبی جهانی در میدان امام حسین (ع) شهر تاریخی اصفهان نصب و نشانی اینترنتی امضای نامه کودکان دنیا به سازمان ملل اعلام شد.


در این مراسم نامه ای به صورت نمادین از سوی کودکان دنیا توسط شایان گودرزی عضو هیات داوران کودک و نوجوان خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل جشنواره قرائت شد و نشانی اینترنتی نیز برای امضای این نامه از سوی علاقمندان و حامیان صلح اعلام شد.

 

در قسمتی از نامه کودکان خطاب به «بان کی مون» آمده است: «ما کودکان دنیاییم و از جنگ بیزاریم آقای بان کی مون ! می گویند شما رئیس سازمانی هستید که نمایندگان تمام دنیا در آن جمع می شوند. به آنها بگوئید و وادارشان کنید از صلح بنویسند. به آنها درس تاریخ بدهید و به یادشان بیاورید که ما همه پیروان پیامبران آسمانی هستیم که درس بزرگشان مهرورزیدن و صلح بود.»

 

زارعان: امسال جمعیت کودکان بیننده عموپورنگ صدهزارنفری می‌شود

 

مدیر گروه کودک شبکه دو سیما گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد کودکان بیننده برنامه‌های زنده عموپورنگ در جشنواره کودک به ۱۰۰هزار نفر خواهد رسید.
علی زارعان مدیر گروه کودک شبکه دو سیما در گفت‌وگویی، اظهار داشت: سال گذشته برنامه‌های عمو پورنگ در اصفهان، میزبان ۸۵ هزار کودک بود و امسال پیش بینی می‌شود این تعداد به ۱۰۰هزار نفر برسد.


وی ادامه داد: حمایت تلویزیون از برنامه‌های شاد کودک و نوجوان طی این ۳ سال که بنده مسئولیت مدیریت گروه کودک و نوجوان شبکه را برعهده گرفتم، به عنوان یک اصل اساسی پذیرفته شده است. امسال هم در همین راستا روزی دو ساعت و نیم برنامه تلویزیونی کودک از اصفهان پخش می‌شود.


به گفته زارعان، از امروز (سه شنبه ۱۶ مهر مصادف با روز جهانی کودک) هرروز قرار است سنجد به عنوان خبرنگار کودک حدود ۲۰ دقیقه برنامه گزارشی از فیلم ها و اخبار پیرامون جشنواره کودک داشته باشد. عموپورنگ نیز هرروز از ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه و ۱۶ تا ۱۷ و ۲۰ دقیقه، برنامه زنده اجرا خواهد کرد. در این میان ۱۲ بخش تصویری از دیدنی‌های اصفهان در به صورت پلی بک پخش خواهد شد.
زارعان که عضو هیئت انتخاب و داوری بخش ملی ویدئو و پویانمایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است، در ادامه تاکید کرد: برنامه عموپورنگ نبايد مانع حضور بچه‌ها براي ديدن فيلم‌ها و رفتن به سينما شود.


وی ادامه داد: در این مدت شبكه دو سيما توانست همكاري‌هاي خوبي با شهرداري اصفهان و فارابي براي پخش برنامه‌های جشنواره فيلم كودك برقرار كند.  


زارعیان هدف از پخش برنامه‌های جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را از سیما این‌چنین دانست: امسال شبكه با ۳ هدف عمده پوشش مناسب جشنواره و رويدادهاي پيرامون آن، ايجاد فضاي نشاط و شادماني براي كودكان و تقويت حضور بچه‌ها برای دیدن فیلم‌ها، برنامه‌هاي جشنواره را  دنبال مي‌كند.


وی تاکید کرد: تماشاي فيلم‌ها جز دستورالعمل اصلي شبكه قرار گرفته است.


زارعان در پایان تصریح کرد: به عنوان مدير گروه خردسال شبكه دوسيما از تعامل سينما و تلويزيون خوشحالم اما هنوز به نظرم كم است كه اميدوارم در سال‌های آتی جامع‌تر شود.

 

جشنواره کودک رنگ صلح و دوستی گرفت

 

مراسم رونمایی از تندیس درنای کاغذی به عنوان «بال‌های سپپید: یادبود ساداکو ساساکی و دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ» در میدان امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد و این تندیس پس از ژاپن، آمریکا، سوئیس و هاوایی، در ایران نصب شد.


این مراسم از ساعت ۹ بامداد امروز سه‌شنبه ۱۶ مهر مصادف با روز جهانی کودک در حاشیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آغاز شد.


در ابتدای این مراسم که با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان کودک و نوجوان و مهمانان جشنواره همراه بود، نامه کودکان دنیا خطاب به بان‌کی‌مون (دبیرکل سازمان ملل) توسط شایان گودرزی خوانده شد. این نامه که نسخه‌ای از آن بر روی استند تبلیغاتی به زبان انگلیسی و فارسی آماده شده بود، توسط دو نوجوان با لباس‌های سفید مقابل ساختمان کتابخانه مرکزی اصفهان نصب شد. این دو با لباس‌های سفید که روی آنها حلبچه و سردشت به نشانه صلح و دوستی در جهان و عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی حک شده بود.


در سالن کتابخانه مرکزی، درناهای کاغذی رنگی به رنگ‌های مختلف آماده شده و به تعداد کودکان و نوجوانان حاضر نصب شده بود. همچنین کودکی با لباس محلی نشسته بود و جلوی دار قالی در حال بافتن فرشی کوچک بود.


در ادامه و در حالی که روی تندیس درنای کاغذی پارچه آبی کشیده شده بود، سیداحمد میرعلایی دبیر جشنواره برای تعدادی از مهمانان خارجی توضیحاتی درباره نامه آماده شده و شعار امسال جشنواره (حمایت از کودکان درگیر جنگ) ارائه داد.


در ادامه این مراسم که با حضور نمایندگانی از بنیاد ساداکو انجام شد، سیداحمدمیرعلایی دبیر جشنواره با سلام و خوشامدگویی به کودکان و نوجوانان گفت: من به تمام کودکان و نوجوانان سراسر دنیا و آینده سازان سلام می‌کنم. خدا را شاکرم در اصفهانی هستیم که امروزه با توجه به دینی که داریم و شعاری که از خواسته‌ها و کلام حضرت رسول اکرم (ص) استخراج کردیم دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ اصفهان دیگر نصف جهان نیست بلکه همه جهان است.


وی ادامه داد: شاکریم دینی داریم که بر سر ساداکو کودکان حلبچه و سردشت و می‌کشد و صلح و دوستی به ارمغان می‌آورد. متاسفانه شاهد بمب افکنی در هیروشیما بودیم از آن واقعه تلخ عکس‌هایی وجود دارد؛ اما در همین عکس‌ها صحنه‌های بسیار دردناکی دیده می‌شود. امروز علاوه بر این مراسم مراسمی در سردشت دمشق و حلبچه و با اختلاف ساعت در هیروشیما نیز برگزار می‌شود.


وی در ادامه تأکید کرد: با حضور شما در این مراسم و امضای این نامه در تمام دنیا، خواسته دستیابی به صلح و دوستی و جهانی بدون جنگ از سوی شما اعلام می‌شود. امروز زیر سایه پرچم حضرت رسول اکرم (ص) امیدواریم که آزادی، صلح، عشق و دوستی را با نامه‌ای که تنظیم شده و توسط شما امضا می‌شود، به جهان ابلاغ کنیم و به همه اعلام کنیم که ما خواستار صلح هستیم و در انتظار آن. وی در ادامه به فرشی که امروز گره‌های آن زده می‌شود اشاره کرد و گفت: این فرش ظرف یک یا دو ماه آینده با نقشه‌ای که برای آن طراحی شده آماده می‌شود و تقدیم بان‌کی‌مون خواهد شد. نامه کودکان دنیا در سایت‌ http://www.ipetitions.com/petition/defend-the-rights-of-the-war-hit-children قرار می‌گیرد و امیدواریم همه دانش‌آموزان با قرار گرفتن نامه بر روی سایت و انتشار آن تلاش کنند تا پیام صلح و دوستی‌شان به جهانیان ابلاغ شود. این نامه هر چه پربارتر باشد، چترهای صلح و مخالفت با خشونت علیه کودکان گسترده‌تر می‌شود.


وی در ادامه از حضور رایزن فرهنگی عراق خبر داد و گفت: رایزن فرهنگی کشور عراق در جمع ما حضور دارد. قرار بود از سوریه نیز نماینده‌ای داشته باشیم اما جلسه مهمی پیش آمد که این اتفاق محقق نشد. مهمانان خارجی جشنواره کودک در مراسم رونمایی از تندیس حاضرند و انشالله این نامه بتواند پیغام‌بر صلح و دوستی باشد و بتوانیم از حقوق کودکان درگیر جنگ دفاع کنیم.


پس از سخنان دبیر جشنواره، چهارکودک که هر یک با لباس سفید و علامت‌های سبز که روی لباس‌شان نصب شده بود و نشان از شهرهای دمشق، حلبچه، هیروشیما و سردشت ‌داشت، از سالن کتابخانه مرکزی خارج شدند.


در ادامه این مراسم که با اجرای فیتیله‌ای‌ها همراه بود، دکلمه‌ای توسط یکی از نوجوانان درباره وقایع هیروشیما و آسیب‌دیدگان بمب‌های شیمیایی خوانده شد.


ترجمه فارسی شعر توسط یوجی ساساکی (خواهرزاده ساداکو ساساکی) که به زبان ژاپنی سروده بود، اجرا شد.


در بخش دیگری از مراسم درنای کوچکی از جنس کاغذهای سال ۱۹۴۵ بوده است توسط ساداکو تهیه شده، از سوی نمایندگان کشور ژاپن، به دبیر جشنواره اهدا شد. میرعلایی هنگام دریافت این درنا، گفت: این درنا، بادست‌های کوچک کودکی که سال‌ها رنج کشیده ساخته شده و به قدری کوچک است که آن را با سوزن درست کرده و بازشان کرده است و این درنا را به نمایندگی از کودکان ایران تحویل می‌گیرم و به موزه سینما می‌سپارم.


سیروس حسن‌پور برای اهدای تندیس جشنواره به نمایندگان ژاپن، به روی صحنه آمد و به همراه رایزن فرهنگی عراق (محمد بابکر) تندیس جشنواره را به نمایندگان بنیاد ساداکو اهدا کرد.


وی در ادامه گفت: من پیش از این کتاب درناهای کاغذی را خوانده بودم و برای تحقیات بیشتر به هیروشیما سفر کردم و دیدم یک وجه اشتراک بین بمباران هیروشیما و بمباران شیمیایی سردشت وجود دارد. به همین دلیل به همراه نغمه ثمینی فیلمنامه‌ای نوشتیم که نگاه اصلی آن صلح برای کودکان است و امیدوارم سال آینده با فیلم درناهای کاغذی در جشنواره فیلم کودک حاضر شوم.


در ادامه مراسم، یک کودک به نمایندگی از نمایندگان بنیاد ساداکو، اولین گره فرش جشنواره را زد. سیروس حسن‌پور به عنوان نماینده هنرمندان ایرانی دومین گره این فرش را زد و به ترتیب علی فروتن به عنوان نماینده هنرمندان برنامه‌ساز کودک و محمد بابکر به عنوان نماینده مردم حلبچه گره‌های این فرش را یکی پس از دیگری زدند.


سپس پیغام شهردار هیروشیما و شهردار اوکیناوا در مراسم توسط مترجمشان قرائت شد و ساساکی ماساهیرو پیام رئیس بنیاد ساداکو پیغامی را که به همراه درنای کوچک کاغذی ساداکو به ایران فرستاده بود، خواند. در ادامه نیز خواهرزاده ساداکو، شعری را با عنوان «دعا» خواند.


در انتهای مراسم با حضور دبیر جشنواره، نمایندگان بنیاد ساداکو، رایزن فرهنگی عراق، تعدادی از مهمانان خارجی جشنواره، امیر اسفندیاری و علی معلم، داوران خارجی نوجوان جشنواره پس از خواندن نامه به بان‌کی‌مون به زبان انگلیسی و فارسی توسط دو تن از نمایندگان هیئت داوران از تندیس درنای کاغذی پرده‌برداری شد. این تندیس جلوی ساختمان کتابخانه مرکزی واقع در میدان امام حسین (ع) اصفهان نصب شده است و مراسم با اجرای مارش نظامی و سرود ایران توسط فیتیله‌ای‌ها به پایان رسید.


بر اساس این گزارش، ساداکو ساساکی در زمان بمباران اتمی هیروشیما دختر بچه‌ای دو ساله بوده که بعدها در ۱۱ سالگی براساس تشعشعات ناشی از بمباران، مبتلا به سرطان خون می‌شود. در بیمارستان، یکی از دوستان او برایش کاغذ و قیچی می‌آورد و می‌گوید افسانه‌ای قدیمی وجود دارد که اگر کسی هزار درنای کاغذی بسازد به همه آرزوهایش می‌رسد. البته ساداکو موفق می‌شود تنها ۷۰۰ درنا را بسازد و پس از آن، همه به یاد ساداکو شروع به ساخت درناهای کاغذی می‌کنند. بعدها بنیاد ساداکو تأسیس می‌شود و پس از آن درنای کاغذی به عنوان نمادی از صلح جهانی به کشور‌های ژاپن، آمریکا، هاوایی و سوئیس نصب شده است و ایران پنجمین کشوری است که این تندیس در آن قرار می‌گیرد.

 

عملیات مهدکودک، فیلم محبوب مخاطبین روز اول جشنواره


اولین نتایج شمارش آرای مردمی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اعلام شد. در پایان اولین روز نمایش فیلم‌ها در سینماهای سطح شهر اصفهان و پس از شمارش آرای مردمی که با نظارت نمایندگان جشنواره در صندوق‌های ویژه جمع آوری می‌شود، تاکنون فیلم سینمایی عملیات مهدکودک ساخته فرزاد اژدری بیشترین استقبال را از سوی مخاطبین جذب کرده است. شمارش آرا نشان می‌دهد عملیات مهدکودک ۸۸/.، بچگیتو فراموش نکن ۲۲/.، افسانه سرزمین گوهران ۲۱/.، ۹:۲۰ در بوشهر ۱۸/.، ماهی کویر ۱۴/. و تنهای تنهای تنها ۱۳/. آرا را کسب کرده‌اند. شمارش آرا تا آخرین روز جشنواره ادامه خواهد داشت و به فیلم برگزیده تماشاگران پروانه زرین جشنواره تعلق می‌گیرد.

 

بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک در گیلان گشایش یافت

 همزمان با تهران، بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گیلان گشایش یافت.


رضا ثقتی دبیر اجرایی جشنواره در گیلان گفت: جشنواره یاد شده همزمان با 9 استان کشور و با اکران 20 فیلم در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت گشایش یافته است. این جشنواره در چهار نوبت پیش بینی شده که سه نوبت نخست ویژه کودکان و نوجوانان و نوبت آخر برای حضور کودکان به همراه خانواده ها تعریف شده است.

وی اظهار کرد: همزمان با برگزاری بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در استان گیلان ، نمایشگاهی از عروسک‌های تولیدی گروه کودک شبکه تلویزیونی باران در گالری مارلیک مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت برپا شده است.


وی تصریح کرد: نمایش عروسک‌های شبکه باران در نگارخانه مارلیک از برنامه‌های جنبی این جشنواره است که همراه با نمایش برنامه‌های برگزیده کودک شبکه باران برگزار خواهند شد.


ثقتی بیان کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده، دانش آموزان استان از فیلم‌های جشنواره بهره‌مند خواهند شد.


وی اظهار داشت: اختتامیه جشنواره با حضور سرکار خانم پوران درخشنده و آقای ابراهیم فروزش برگزار می‌شود. همچنین تصریح کرد: فعالان عرصه کودک و نوجوان استان در زمینه تولید فیلم نیز در اختتامیه جشنواره تجلیل می‌شوند.
برپایی همزمان بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در استان گیلان تا نوزدهم مهر ماه در دو سالن وارش و دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت ادامه می یابد.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.