چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷

انتخاب رضاداد و دغدغه سینماگران؛

هاشم‌زاده: مبادا توجه عده‌ای به یک فیلم خاص موجب ناداوری در جشنواره فیلم فجر شود

ناصر هاشم زاده

سینماپرس-گروه سینما/هاشم زاده در مورد دغدغه خود در مورد برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: نچه ما در این وضعیت قرار داریم ممکن است باعث لطمه زدن به بعضی از فیلم ها شود و ممکن است توجهات ویژه عده ای به یک فیلم خاص موجب شود که ناداوری های روی دهد. داوری باید از متن مردم شروع شود و بعدا داوران و منتقدان آن را بی طرفانه نقد و قضاوت کنند و این روندی است که باید در سینمای ما جا بیافتد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس پس از آنکه با حکم حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضا داد به دبیری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر منصوب شد صحبت های در باره چگونگی برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بین اهالی سینما بوجود آمد.

 

سید ناصر هاشم زاده نویسنده فیلم‌نامه‌های فیلم‌هایی مثل «بیدمجنون» در گفت و گو با خبر نگار سینما پرس گفت: ما به توانایی های آقای رضاداد ایمان داریم و وی را به دادگری می شناسیم. گذشته نشان می دهد که وی کار بلد است و امیدواریم در کارشان موفق باشد. فقط  کاش برای یک بار هم که شده در تاریخ سینمای ایران ما در هر گروهی که باشیم از انحصارگرایی دوری کنیم.

 

هاشم زاده ادامه داد: چه دوستان با گرایش چپ و چه گرایش راست هرگاه در سمتی قرار می گیرند یک تیم درست می کنند و این تیم ها به سینما آسیب می زنند و امیدوارم آقای رضاداد درگیر این مسائل نشود و این رویه را تغییر دهد و از همه نیرو ها استفاده کنند.

 

هاشم زاده تصریح کرد: چون فیلم ها برای اولین بار در جشنواره اکران می شوند بنابراین به قضاوت مردم که مهمترین داوران هستند گذاشته نمی شوند و این همیشه کار را سخت و انتخاب ها را سلیقه ای می کند و باعث می شود که علایق شخصی داوران در انتخاب بهترین ها پر رنگ باشد، در حالی که اگر برای حضور در جشنواره قبلا فیلم ها به اکران عمومی در بیایند و مردم ابتدا آن ها را قضاوت کنند و بعد از طی آزمون اجتماعی این  فیلم ها به قضاوت داوران در جشنواره گذاشته شود قضاوت ها درست تر خواهد شد. آنچه ما در این وضعیت قرار داریم ممکن است باعث لطمه زدن به بعضی از فیلم ها شود و ممکن است توجهات ویژه عده ای به یک فیلم خاص موجب شود که ناداوری های روی دهد. داوری باید از متن مردم شروع شود و بعدا داوران و منتقدان آن را بی طرفانه نقد و قضاوت کنند و این روندی است که باید در سینمای ما جا بیافتد.

 

هاشم زاده افزود: داوری ها مساله انگیز شده است و هر فیلمی انتخاب شود بحث های پشت پرده ای به آن نسبت می دهند. پشت صحنه ها معمولا به روی صحنه هم سرایت می کند در حالی که فیلم ها محصولاتی هستند که مستقیما با مردم در ارتباطند و این مردم هستند که باید درباره خوبی یا بدی فیلم ها قضاوت کنند.

 

هاشم زاده اذعان داشت: تحول جسارت می خواهد. باید هیئت انتخاب را گسترده و فکرها و سلایق گوناگون را وارد صحنه کنیم تا عدالت برقرار شود و سینمای ما در جهت اهداف کلی فرهنگ در ایران اسلامی هم سو شود. جشنواره فجر را برای کشوری برگزار می کنیم که تمایلات و افکار موجود در فرهنگ آن یک سری مطلوبیت ها و کیفیت ها را دارد و سمت سینما نیز باید به همان سو باشد.

 

هاشم زاده در پایان گفت: امیدوارم در این جشنواره اعمال نفوذی در کار نباشد و از همه سلایق استفاده شود و مدیریت صحیح و پاک اعمال شود. جشنواره باید معتبر باشد و در این چند سال اخیر مشاهده می کنیم که وجه بین المللی جشنواره فجر بسیار ضعیف شده است و امیدوارم به جایی برسیم که با مدیریت صحیح و بر طرف کردن مشکلات هنر کشورمان قابل عرضه برای تمام جهانیان باشد.

 

انتهای پیام/ا/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.