شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷

سعید ابوطالب در گفت و گو با سینماپرس:

مستند ایرانی بازار فروش ندارد/ مستندساز باید منتظر سفارش دولتی باشد!

 سعید ابوطالب درمراسم رونمایی از فیلم -مسابقه «رالی ایرانی »

سینماپرس-گروه سینما/ سعید ابوطالب به عنوان یک مستندساز ایرانی در راستای ساخت مستند درباره دلیل کم شدن تولید در مستند سازی گفت: مستندسازی بازار فروش ندارد و مستندساز کشور باید منتظر سفارش بماند. مستندساز باید انگیزه بازگشت سرمایه اش را داشته باشد. در این چند سال اخیر متاسفانه کمتر نهاد، سازمان و تشکیلاتی حاضر است پول خود را برای مستندسازی خرج کند.

سعید ابوطالب از فیلمسازان و مستندسازان کشور در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با ساخت فیلم های مستند در راستای تحریم های اقتصادی، گفت: بحث تحریم ها موضوع خوبی برای ساخت مستند است که باید به آن پرداخته شود. 

 

وی افزود: من سال گذشته با تحقیقاتی که انجام دادم یک مستندی را در این خصوص کار کردم که رابطه مستقیمی با اثر تحریم دارو بر روی درمان بیماری ها و بیماران داشت.

 

ابوطالب بیان کرد: این امر که تاکنون به این موضوع پرداخته نشده به مسئله اصلی و عمده فرهنگ و هنر در کشور، اختصاصا فیلمسازی و مستندسازی بر می گردد این امر مانند ساخت فیلم سینما و تلویزیون و شبکه خانگی نیست چون مستندسازی بازار فروش ندارد و مستندساز کشور باید منتظر سفارش بماند. مستندساز باید انگیزه بازگشت سرمایه اش را داشته باشد. در این چند سال اخیر متاسفانه کمتر نهاد، سازمان و تشکیلاتی حاضر است پول خود را برای مستندسازی خرج کند.

 

وی ادامه داد: زمانی که یک مستند ساخته می شود مردم از همه ابعاد و افکار عمومی آن مطلع می شوند ما در بخش های دیگر سینما مانند فیلم داستانی سرمایه گذار داریم؛ اما مشکل اساسی ما این است که ما برای ساخت مستند سرمایه گذار نداریم.

 

کارگردان سریال «بیروت شمال شرق» افزود: پرداختن به این موضوع برای مستندساز جذاب بوده و در مورد آن تحقیق شده، اکثر مستندسازان برای پرداختن به این موضوع علاقه نشان دادند و در فکر ساخت آن بودند؛ اما چون هزینه‌بردار است و این هزینه را یک نفر برای مستندساز باید متقبل شود، کسی به ساخت این مستند نپرداخت. اکنون وضعیت مالی در دستگاه ها خوب نیست، کسی پول صرف هزینه های فرهنگی نمی کند، متاسفانه پول ها جاهای دیگر خرج می شود.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.