چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷

تهیه کننده و کارگردان مسابقه «کلید»

تلویزیون می گوید پرداخت جوایز نقدی زیاد در مسابقه ها مفسده برانگیز است

کلید

مسابقه «کلید» که پخش آن از نوروز 92 از شبکه سوم سیما آغاز شده است، هر هفته با حضور زوج های جوان و با رقابت در محورهایی چون سلامت، تغذیه، خانواده و ... اجرا می شود. مخاطبان در طول این مسابقه با موسیقی هایی چون بازی رایانه ای پرندگان خشمگین، موسیقی های محلی یا موسیقی متن هایی که به گوش مردم آشنا است مواجه می شوند.

 

حسین فردرو تهیه کننده و کارگردان «مسابقه» کلید که بیش از هفت ماه از زمان پخش آن می گذرد، در رابطه با موسیقی این مسابقه عنوان کرد: از آنجا که بودجه لازم در اختیار ما قرار ندارد به همین دلیل غیر از تیتراژ آغازین و پایانی این مسابقه تمامی موسیقی هایی که در طول این مسابقه پخش می شود به صورت افکت و انتخابی است و متناسب با فضا و حال و هوای برنامه توسط شهرام نیکیار اجرا می شود، نیکیار بیش از آنکه آهنگساز باشد در این مسابقه در کسوت یک نوازنده حضور دارد.

 

وی ادامه داد: برای مثال زمانی که بخش از مسابقه مربوط به خانه داری و خیاطی می شود، به تناسب همین فضا یک موسیقی انتخابی پخش می شود  و یا اگر مربوط به سینما باشد موسیقی متن یک فیلم سینمایی پخش می شود اما در مورد تیتراژهای مسابقه «کلید» باید بگویم که ترانه و موسیقی آن چنان در میان مردم جا باز کرده است که در قسمت های جدید فقط صدای مردم را با شروع مسابقه پخش می کنیم.

 

این کارگردان تصریح کرد: البته معمولا مرسوم نیست برای مسابقه ها موسیقی ساخته شود بلکه بیشتر حال و هوای مسابقه و احساس مردم در صحنه و پای تلویزیون مطرح است که توسط نوازندگان در صحنه اجرا می شود و این نوازندگان بر حسب نوستالژی مردم مبادرت به اجرای موسیقی های مجاز که جنبه خاطره هم دارد در کنار هدف اصلی که ایجاد هیجان است، می کنند، استفاده از موسیقی زنده در برنامه های ما چند سالی است که مرسوم شده است و تأثیر به سزایی در زیباتر کردن برنامه فراهم می کند، به همین منظور نوازندگان چیره دست تاثیر کار را دو چندان می کنند و به خاطر آمادگی این متخصصان است که همواره اتفاقات جالب همراه با افکت های شاد و خنده دار در صحنه رخ می دهد.

 

فردرو با بیان اینکه اساس مسابقه «کلید» بر پایه سادگی شکل گرفته شده است، ادامه داد: من نسخه های مختلفی از این نوع مسابقه را تهیه کرده ام، اما آنچه مد نظر من در این مسابقه بوده است همان سادگی بوده و اینکه نشان دهیم گاهی با ابزارهای بسیار ساده نیز می شود کارهای خلاقانه انجام داد وگرنه ما نیز می توانستیم با یک تجهیزات پیچیده مخاطب را به چالش بیشتری بکشیم اما همانطور که گفتم هدف ما در این مسابقه نمایش سادگی و لطافت بوده است.

 

وی همچنین در رابطه با علت جوایز اندکی که برای شرکت کنندگان در این نوع از مسابقات درنظر گرفته می شود؛ عنوان کرد: در ایران بحثی در رابطه با این مسابقات وجود دارد مبنی بر اینکه اختصاص جوایز نفیس ممکن است مفسده هایی را چون تقلب و ضایع شدن حق و حقوق دیگران به وجود بیاورد و اینکه زحمت نکشیدن برای به دست آوردن جوایز نفیس افراد را به کاهلی بکشاند و به دلیل وجود این بحث در صدا و سیما میزان جوایز این مسابقات نیز بر خلاف سایر کشورها بسیار کم است اما به عقیده من دیدگاه افراطی و تفریطی نباید در این رابطه وجود دارد و با مشخص کردن فعل حرام و حلال این مسائل نیز قابل حل شدن است.

 

فردرو در رابطه با علت ناهماهنگی در زمان پخش مسابقه «کلید» گفت: مسابقه کلید به دلایل خاصی از ابتدا اسپانسر نداشت به همین دلیل جزء برنامه های رزور محسوب می شود و این مسئله به این معناست که شبکه در صورت خالی بودن برنامه ها می تواند این مسابقه را پخش کند، بارها پیش آمده است که به دلیل پخش فوتبال یا برنامه های دیگر این مسابقه در روزهای جمعه پخش نشده است و در حقیقت مخاطب باید به صورت تصادفی این برنامه را ببیند که به نوعی آسیب به کار وارد می شود.

 

وی در رابطه با قسمت های جدید مسابقه «کلید» گفت: طبق برنامه ریزی های صدا و سیما قرار است  به مدت 9 شب از روز سه شنبه تا جمعه آینده قسمت های جدیدی از این برنامه پخش شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: مسابقات تلویزیونی در همه جای دنیا از قالب ها و ساختارهای جذاب تلقی می شوند، به صورتی که گاهی اوقات بینندگانش از سریال ها کمتر نیست، نوع تحلیلی مسابقات زمینه مناسبی برای قدرت نمایی تلویزیون ها و عواملشان است، مسابقات و جشن ها از لحاظ استفاده از عوامل فنی با یکدیگر مقایسه می شوند. اگر تلویزیون در این برنامه ها جدی و اثر گذار پیش برود می تواند قدرت عوامل فنی ما را در کشور به نمایش بگذارند.

 

فردرو تصریح کرد: یکی از مظاهری که قدرت های فرهنگی ما را می توانند به نمایش بگذارند، کیفیت فنی و هنری برنامه ها تلویزیونی و میزان ارتباط نور، دکور، صحنه و محتوا با یکدیگر است که اگر توسط کسانی در خارج از کشور ملاحظه شود موجب حفظ آبرو و نمایش قدرت های فنی و تکنیکی برنامه سازی کشورمان می شود اما این قالب ها بدون هماهنگی و مشارکت بخش خصوصی، شرکت ها و مردم ممکن نیست.

 

انتهای پیام/ع - ب.ب

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.