شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳

طالبی‌نژاد: عملکرد جشنواره «رشد» خلاف اساسنامه است

احمد طالبی نژاد

طالبی‌نژاد گفت: تمرکز جشنواره «رشد» طبق اساسنامه آن باید بر پذیرش و نمایش فیلم‌های آموزشی، تربیتی و علمی باشد در حالی‌که جشنواره تمام فیلم‌ها را با هر موضوعی می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جشنواره بین المللی فیلم رشد چهل و سومین دوره خود را آغاز کرد، اما همچنان در محتوای این جشنواره سردرگمی هایی احساس می شود که این را در نمایش فیلم های راه یافته به  بخش مسابقه می توان دید.

احمد طالبی نژاد که در چندین دوره جشنواره «شد» از برگزار کنندگان و هیات داوران این جشنواره بین المللی بوده است در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس گفت: در دوره ها گذشته تلاش هایی انجام شد تا جشنواره «رشد» از حالت رقابتی با جشنواره های دیگر مانند جشنواره فیلم کودک در آید و به ماهیت اصلی خود که همان فیلم های آموزشی است برسد. پذیرش و نمایش فیلم های آموزشی، تربیتی و علمی در اساسنامه جشنواره آمده است و تمرکز جشنواره باید بر روی این سه منبع باشد. جشنواره فیلم رشد از اولین جشنواره های سینمای ایران است که عنوان جشنواره بجای فستیوال را با خود یدک می کشد و این جشنواره حتی در تقویم رویداد های فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

وی افزود: در بخش تربیتی تلاش شد تا فیلم های داستانی کوتاه و بلند مانند «قصه های مجید» که جنبه تربیتی برای دانش آموزان را داشت را بگنجانیم و اینگونه ارتباط با سینمای بدنه هم برقرار شود ولی بعدها هر فیلمی وارد جشنواره شد و بعضی از این فیلم ها فقط برای رونق جشنواره به نمایش در می آید و شاید با محتوای جشنواره همخوان نباشد و نباید درهای جشنواره به روی تمام فیلم ها باز باشد چون اینگونه است که جشنواره به حالت انفعالی در می آید.

طالبی نژاد ادامه داد: محتوای اصلی جشنواره باید گسترش فرهنگ تصویری در نظام آموزشی و پرورشی کشور باشد. یکی از مشکلات نظام آموزشی این است که با نظام سنتی و اداره خشک کلاس ها و کتاب درسی سعی در آموزش و پرورش دارد در حالی که در دنیای امروز تصویر حرف اول را برای آموزش می زند. تصاویر امروزه در گرافیک شهری هم با مردم سخن می گویند و دیگر لازم نیست که زیر یک عکس نوشته ای بگذاریم و پر حرفی کنیم. تصاویر گویای همه چیز هستند.

این داور جشنواره «رشد» در دوره های گذشته تصریح کرد: جشنواره «رشد» می تواند دیدگاه مسئولین به روش های یادگیری جدید را به همراه داشته باشد و وحشت از سیستم آموزشی جدید را از بین ببرد. امروزه تصور بر این است که استفاده از پاور پوینت، استفاده از روش های تکنولوژیک برای آموزش است در حالی که در دنیا این روش تقریباً از مد افتاده و روش های دیگر و بسیار پیشرفته ای درحال استفاده است.

طالبی نژاد گفت: بعضی از معلمان حتی فکر می کنند که روش های جدید و پیشرفته آموزشی و فیلم های آموزشی رقیبان آنها هستند و در جهت حذف آنها هستند در حالی که باید این فرهنگ سازی در بین آنها انجام شود و این تصور را در بین آنها از بین برد و من بار ها با این واکنش ها از جانب معلمان مواحه شده ام و این توهم باید از بین برود.

وی در پایان اذعان داشت: حداقل کاری که می شود انجام داد این است که از دبستان تا دبیرستان باید به نقش رسانه ها در توسعه فرهنگی توجه شود تا خود به خود دانش آموزان و معلمان متوجه قدرت ابزار جدید شوند و از آن استفاده کنند و می توان در هر مدرسه ای سالنی را در نظر گرفت و در طول هفته برای آنها فیلم پخش کرد تا این تکنولوژی و نحوه استفاده از آن در بین آنها نهادینه شود و در کنار آن یک کارشناس باشد تا بتواند این اتصال را بین رسانه و شکل های جدید آموزش را با معلمان و دانش آموزان برقرار کند و این عزم باید بین مسئولین باشد تا به این پتانسیل برای ارتقاء آموزش در کشور توجه شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.