یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴

هفته فیلم خاچیکیان در موزه هنرهای معاصر/

جیرانی: خاچیکیان اولین کارگردان ایرانی است که سرعت دوربین را تغییر داد

ساموئل خاچیکیان

در اولین روز برگزاری هفته فیلم ساموئل خاچیکیان فیلم فریاد نیمه شب با حضور سینماگران، هنرمندان و سینما دوستان همراه با جلسه نقد وبررسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، بعد از نمایش فیلم فریاد نیمه شب، فریدون جیرانی به عنوان مجری و کارشناس برنامه و حسن حسینی از منتقدان سینمایی به نقد و بررسی آثار خاچیکیان پرداختند.

 

در ابتدای جلسه فریدون جیرانی سرگذشت کاملی ازساموئل خاچیکیان از جمله سال تولد، محل تولد، کودکی، جوانی و فعالیت های هنری و چگونگی ورودش به سینما را ارائه کرد .

 

در ادامه جلسه ی نقدوبررسی، حسن حسینی ضمن طرح موضوع نگره مولف در سینما و ذکر ژانرهای سینمایی، سینمای خاچیکیان و سینمای ایران ازسال 1320 تا 1357 را تحلیل وبررسی کرد.

 

حسینی کلیت فیلم های هیچکاک سینمای ایران را سیاست‌گریز دانسته و جیرانی ضمن تائید این مطلب ریشه آن را در زندگی شخصی وخانوادگی خاچیکیان و اینکه خانواده وی از ارامنه مهاجر بوده را عنوان می کند .

 

حسینی کارنامه فیلمسازی خاچیکیان را به 5 دوره تقسیم  و دوره طلایی کارنامه وی را مربوط به فیلم های تولید شده در فاصله سال های 36 تا 43 عنوان می کند. این منتقد و نویسنده سینمایی به نام چند فیلم که کارگردانی آنها توسط خاچیکیان صورت گرفته اما در تیتراژ اسامی افراد دیگر درج شده نیز اشاره کرد.

 

در ادامه جلسه نفدوبررسی، حسن حسینی چند پلان وسکانس فیلم «بازگشت»، اولین فیلم خاچیکیان را با توجه به نوع دکوپاژ و تکنیک فیلمبرداری بررسی و نکته قابل توجه مضمون این فیلم را بازگشت مهاجرین از شهر به روستا بیان می کند.

 

فریدون جیرانی کارگردان فیلم قرمز نیز اشاره می کند که اولین آنونس سینمای ایران برای فیلم دختری از شیراز توسط خاچیکیان ساخته شده و اولین کسی که سرعت دوربین را برای ثبت بهتر صحنه‌های اکشن تغییر داد ساموئل بوده است.

 

در پایان جلسه جیرانی و حسینی درباره مهدی میثاقیه تهیه کننده فیلم فریاد نیمه شب و چگونگی تاسیس وفعالیت های استودیو میثاقیه و همکاری با خاچیکیان با این استودیو و همچنین نحوه ورود پروین غفاری بازیگر فیلم فریاد نیمه شب به سینما و سرگذشت وی مطالبی رابیان کردند.

 

یاد آوری می شود هفته فیلم و بزرگداشت ساموئل خاچیکیان همراه با جلسه نقدوبررسی، به مدت یک هفته از چهارم تا نهم آبان ماه با همکاری موسسه فیلم سازی موج نو پگاه در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.