شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷

اکران و پخش در سینمای ایران/

توحيدپرست: دور زدن قانون کار سختی نیست!

توحید پرست

داود توحید پرست در مورد لابی‌هایی که در بحث اکران و پخش می‌شود گفت: به نظرم فيلم هايي كه توسط دولت ساخته مي شود را بايد دفاتري پخش كنند كه كمتر كار مي كنند، دور زدن اين قانون هم كار سختي نيست كه به نفع منافع خودمان باشد ولي مصوبه خوبي است اما با تعاريف مشخص.

داود توحيد پرست درباره وضعيت اكران فيلم سينمايي «شيرين قناري بود» به سينماپرس گفت: اوايل آذرماه در گروه سينمايي آزاد اكران فیلم آغاز خواهد شد و با توجه به اينكه سرمايه بخش خصوصي پشت فيلم است، ما مجبوريم كه فيلم را در اين شرايط بد اكران كنيم.

وي در پاسخ به مشكلات اكران افزود: در پخش يك فيلم سه عامل شوراي صنفي، سينمادار و دفاتر پخش دخيل است و مسائلي مثل روابط دوستانه با صاحبان فيلم ها، مناسب بودن گيشه فيلم هم وجود دارد و اگر دفتر پخش، فيلم قوي اي به لحاظ فروش داشته باشد با سينمادار شرط مي كند كه سه فيلم ضعيف به لحاظ فروش دفتر را هم نمايش دهد و يا دولت به سينمادار حكم مي كند كه فيلمش را اكران كند، ما تهيه كنندگان بخش خصوصي به دنبال عدالت در اكران هستيم كه الان وجود ندارد.

توحيد پرست ادامه داد: سابق در ارشاد به اين شكل بود كه فيلم ها بعد از جشنواره براساس عدالت بين سرگروه ها تقسيم مي شد، اما متاسفانه از زماني كه اين شكل عوض شد و شوراي صنفي نمايش تشكيل شد، اين سينماداران هستند كه تعيين كننده اکران شده اند، در حاليكه مالكيت سرگروه آزادي براي حوزه هنري و شهرداري تهران و سرگروه استقلال براي حوزه هنري و آفريقا هم براي بنياد جانبازان است و امروزه شرايط اكران تاسف بار است و بهتر است مسئولان فكري براي حوزه اكران داشته باشند و ما كه سرمايه مان را براي حوزه فرهنگ خرج مي كنيم، توقع داريم كه دولت از ما حمايت كند و ما توقع داريم كه شوراي فرهنگي مجلس، مسئولان ارشاد در اين موضوع ورود كنند.

اين كارگردان درباره نقش شوراي صنفي نمايش،گفت: شوراي صنفي نمايش نقش ميرزا بنويس را ايفا مي كند و تهيه كننده بعد از لابي با پخش كننده و سينما‌دار به شوراي صنفي مي رود فقط براي ثبت كردن و مادربزرگ من هم مي تواند اين كار را انجام دهد و شواري صنفي نمايش نبايد نقش ميرزا بنويس را ايفا كند و هربار هم كه مراجعه مي كنيم فورا انگ مي زنند كه فيلمت فروش نمي كند، ما كه سا‌ليانه كلي فيلم كم فروش داريم، پس نقش شوراي صنفي چيست؟ در اكران همه چيز به لابي پشت پرده مربوط است.

وي در پاسخ به اينكه مصوبه كانون پخش كنندگان مي تواند از اين لابي جلوگيري كند، افزود: من مثالي مي زنم،«هيس...» براي فارابي است، چرا بايد اين فيلم را فيلميران پخش كند؟ به نظرم فيلم هايي كه توسط دولت ساخته مي شود را بايد دفاتري پخش كنند كه كمتر كار مي كنند، دور زدن اين قانون هم كار سختي نيست كه به نفع منافع خودمان باشد ولي مصوبه خوبي است اما با تعاريف مشخص.

توحيدپرست درباره وضعيت توليد فيلم در سينماي ايران اضافه كرد: اين خطر با آمدن تيم جديد است كه بودجه هاي ساخت فيلم به فيلمسازان تكنوگراد داده شود و من معتقد هستم كه بايد براي تعيين برآورد ساخت به فيلمنامه هاي ارائه شده توسط يك شوراري تخصصي، رتبه بندي در نظر گرفت با رديف بودجه مشخص،‌ هر فيلمي كه پروانه ساخت مي گيرد اين كف حمايت بايد انجام شود و اميدوارم كارگردانان بزرگ از وابستگي به دولت دست بردارند و با بخض خصوصي كار كنند و دولت از جوانان حمايت كند.

وي درباره حضور جهاني فيلم «شيرين قناري بود» افزود: فيلم هم اكنون در جشنواره ورزشي ميلان ايتاليا است و تا يك ماه آينده نتيجه اش مشخص مي شود و به دليل مشكلات مالي نمي توانيم فيلم را به جشنواره هاي خارجي بفرستيم و حضور موفق هم در حوزه بين و الملل داشته است و به جز سردار عزيز محمدي و خانم دكتر شجاعي كه حامي معنوي ما بودند، ساير باشگاه ها كه عنوان فرهنگي را يدك مي كشند،كمكي به ما نكردند.

 

توحيد پرست در پايان درباره نسخه خانگي «نامزد آمريكايي من» گفت: به دليل مشكلاتي كه بين من و تهيه كننده فيلم بر سر مالكيت بوجود آمد و من به راي خانه سينما در زمان رياست محمد مهدي عسگرپور هم اعتراض داشتم و نسخه خانگي اين فيلم بلاتكليف است و شش سال است كه با تهيه كننده به دادگاه مي رويم و نتيجه اي حاصل نشد.

 

انتهای پیام پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.