چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴

یادبودی برای «کامران» با چند نفس عمیق؛

شهبازی: دوبار شاهد مرگ «امینی» بودم/ ای کاش سعید را برای «نفس عمیق» انتخاب نمی‌کردم

پرویز شهبازی در مراسم بزرگداشت زنده یاد «سعید امینی» بازیگر فیلم نفس عمیق

مراسم یادبود مرحوم سعید امینی، بازیگر نقش کامران در فیلم سینمایی «نفس عمیق» که چند روز پیش بر اثر گاز گرفتگی دار فانی را وداع گفت، شب گذشته به همت هنگامه قاضیانی، ساره بیات و بهرنگ علوی، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شب گذشته؛ چهاردهم آبان ماه، مراسم یادبودی برای زنده یاد سعید امینی؛ بازیگر سینمای ایران در فیلم سینمایی «نفس عمیق» برگزار شد.

 

سماواتی: ای کاش کمی بیشتر به سعیدهای سینما توجه شود

 

امیر سماواتی با تاسف از رویداد رخ داده، گفت: به اینجا که می‌آمدم مدام در این فکر بودم که چه بگویم و تصمیم داشتم حرف های زیادی را عنوان کنم؛ اما آنقدر این اتفاق برایم دردناک بود که نتوانستم و نمی‌توانم آن چیزهایی را که در ذهن داشتم بگویم. نه تنها سعید بلکه همه کسانی که در آن پروژه بودند برای من مانند فرزندانم بودند و من وقتی خبر درگذشت سعید را شنیدم به واقع فکر کردم یکی از فرزندانم را از دست داده ام. در ۶۰ روزی که «نفس عمیق» را فیلمبرداری می‌کردیم او مثل پسر خودم بود. وقتی شنیدم این اتفاق برای سعید افتاده تا ساعت‌ها نمی توانستم حرف بزنم.

 

وی با بیان این که «نفس عمیق» برای من و پرویز شهبازی یک نقطه عطف در سینما بود، بیان کرد: طی این چند روزی که سعید را از دست داده ایم با یادآوری آن فیلم و این که دیگر سعید در کنار ما نیست کامم تلخ می‌شود و ترجیح می‌دهم به این فیلم فکر نکنم. سعید امینی مهربان، خندان، مظلوم و خلاق بود، ای کاش کمی بیشتر به سعیدهای سینما یعنی جوان‌های خوش آتیه توجه کنیم.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد کاری را که برای سعید نتوانسته است انجام دهد برای دیگر جوانان سینما انجام دهد.

 

صحت: کامران «نفس عمیق» نماینده و مظهر طغیان یک نسل ناامید است

 

سروش صحت به عنوان کارگردان سینما، تلویزیون و بازیگر سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: متاسفانه با سعید امینی برخوردی نداشته‌ام  اما «نفس عمیق» را چندین بار دیده‌ام و زنده‌یاد امینی را از طریق کامران «نفس عمیق» می‌شناختم.

وی با خواندن بخش هایی از مقدمه کتاب «بیگانه» اثر «آلبر کامو» بیان کرد: کامران با جامعه اطرافش بیگانه بود البته نه بیگانه به معنای بد آن، بلکه این بیگانه معنای آدم خاص و متفاوت را می‌دهد. کامران فیلم «نفس عمیق» نماینده و مظهر طغیان یک نسل ناامید است و کامران یا سعید همان «جیمز دین» است که متاسفانه سرگذشت هر دو مانند هم بود و هر دو در یک سانحه جان باختند. جیمز دین نیز هم در فیلم‌هایش و هم در زندگی یک طغیان‌گر بود.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: سعید امینی درگذشت؛ اما باید قبول کنیم او برای همیشه بین ما است. او در فیلم «نفس عمیق» نماینده نسلی بود که طغیان‌گر بودند.

با اتمام سخنان سروش صحت، علوی از امیر طهمورثی، معاون آفرینش‌های فرهنگی و هنری منطقه ۳ تهران درخواست کرد تا چند دقیقه ای را با حاضرین سخن بگوید.

 طهمورثی گفت: طول فعالیت سعید امینی کم اما عرض فعالیتش زیاد بود. هر چند او تنها در یک فیلم بازی کرده بود اما همان یک فیلم از سعید یک خاطره ساخت.

 

 هنگامه قاضیانی  درمراسم بزرگداشت زنده یاد «سعید امینی» بازیگر فیلم نفس عمیق

حسنی نسب: «نفس عمیق» با جوانمرگی بازیگر فیلم مُهر تایید تلخی بر واقعیت خود زد

 

نیما حسنی‌نسب، منتقد سینما سخنران بعدی این مراسم بود که با خواندن شعری از شاملو، گفت: یکی از سخت‌ترین و شاید عجیب‌ترین کارهایی که یک سینمادوست و عاشق سینما، نویسنده و منتقد سینما در طول زندگیش مجبور است انجام دهد حرف زدن یا نوشتن در مورد کسی است که از وی تصویری زنده، شفاف و ماندگار در ذهن دارد.

وی افزود: واقعا سخت است که در حضور خاندان امینی از او حرف بزنیم یا از کامران «نفس عمیق»، شاید به همین خاطر است که سینما می‌تواند برخی از دردها را تسکین دهد زیرا پناه بردن به سینما در حقیقت فرار ما از واقعیت‌هاست و این که تلخی سنگین دوری از سعید امینی ها را قبول نکنیم.

حسنی نسب، ادامه داد: فیلم‌های خوب و بزرگ و ماندگار راه و روش‌های متفاوت و متاسفانه برخی اوقات بی رحمانه‌ای برای ماندگاری خود دارند. «نفس عمیق» با مرگ اندیشی خود و با مرگ بازیگر اصلی اش ماندگار شد. این فیلم نشان‌دهنده جوانمرگی یک نسل بود که با جوانمرگی بازیگر فیلم مُهر تایید تلخی بر واقعیت خود زد. شاید روزانه هزاران هزار جوان را از دست بدهیم اما از هیچ کدام خبردار نمی‌شویم زندگی به ما یاد داده است که از مرگ گریزی نیست اما تشخصی که هنر به مرگ سعید امینی داد ماندگاری او را ضمانت کرد.

 

نوید میهن‌دوست، دستیار شهبازی در فیلم «نفس عمیق» در ادامه مراسم اذعان داشت: ۱۲ سال پیش تقریبا در همین ایام بود که ما در تدارک ساخت «نفس عمیق» بودیم. می‌خواستم در مورد صحنه مرگ کامران «نفس عمیق» حرف بزنم اما امروز بعد از این همه سال با تعبیر شدن آن صحنه در مرگ سعید امینی نمی‌توانم آن صحنه‌ها را به یاد بیاورم.

بیات: به خاطر ندارم که کسی بتواند تنها با یک فیلم چنین تاثیری روی مخاطب خود بگذارد

ساره بیات که از متولیان برگزاری این مراسم بود، اظهار داشت: به خاطر ندارم که کسی بتواند تنها با یک فیلم چنین تاثیری روی مخاطب خود بگذارد. ۱۰ سال از «نفس عمیق» می‌گذرد اما این نفس هنوز هم عمیق و گرم است.

وی ادامه داد: من نه سعید امینی را از نزدیک دیده بودم و نه با او کار کرده بودم اما تاثیری که روی مخاطب گذاشته بود من را مجبور کرد که به این مجلس بیایم و از خدا معجزه صبر و آرامش برای رو به رو شدن با مرگ سعید امینی را طلب کنم.

نیکی کریمی با درخواست پرویز شهبازی روی سن آمد و در سخنانی کوتاه گفت: این جمع، جمع بسیار خوبی است و امیدوارم این جمع کوچک، کوچک‌ترین لحظه را برای خانواده امینی بسازد و تسلی خاطر آنها شود.

امیر سماواتی  در مراسم بزرگداشت زنده یاد «سعید امینی» بازیگر فیلم نفس عمیق

شهبازی: دو بار شاهد مرگ سعید بودم

پرویز شهبازی، کارگردان فیلم «نفس عمیق» این مراسم را با سخنرانی خود ادامه داد: احساس دوگانه ای دارم. یک حس این است که ای کاش سعید را برای «نفس عمیق» انتخاب نمی‌کردم تا امروز تا این حد غمگین نباشم اما از طرف دیگر فکر می‌کنم با انتخاب سعید او را شمایل نسل خود در زمان پخش فیلم کردم که از همه چیز بریده بود.

وی اظهار داشت: سعید امینی یا کامران فیلم «نفس عمیق» قهرمان آن نسل بود که با راهنمایی اشتباه، این تصویر از سعید امینی در تاریخ سینمای ایران جاودان شد. مرگ دیر یا زود به سراغ همه می‌آید اما فکر می‌کنم کسانی که جوان از دنیا می‌روند مانند فروغ فرخزاد، صادق هدایت و یا سعید امینی این شانس را دارند که هیچ کدام تصویری از پیری آنها در ذهنمان تصور نکنیم.

شهبازی گفت: من دو بار شاهد مرگ سعید بودم، سعید امینی و یا به تعبیری کامران مقطعی از جوانان این کشور را در یک برهه زمانی نشان می‌دهد و به همین خاطر تصویرش در سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: در تمام طول ساخت این فیلم با سعید و شخصیت او همراه بودم، زمانی که سیگار می کشید به خاطر راحتی او من هم سیگار می کشیدم، وقتی در فیلم بر اثر خونریزی معده از دنیا رفت من هم در واقعیت دچار خونریزی معده و در بیمارستان بستری شدم، همه این ها نشان از نزدیکی من یا سعید بود.

 

علی لقمانی، مدیر فیلمبرداری فیلم «نفس عمیق» نیز گفت: من سعید امینی را از دریچه دوربین دیدم یعنی تصویری از او در ذهن دارم که هیچ کس ندارد و می‌خواهم بگویم او بر من تاثیر گذاشت علی رغم این که یک جوان ۲۰ و اندی ساله بود.

وی به هماهنگی و بازی سه پرسوناژ اصلی فیلم در جای خود اشاره کرد و گفت: مریم پالیزبان شلوغ و پرهیجان، سعید امینی آرام و متین و منصور شهبازی میانه این دو بود و این سه با هم تصویری از یک نسل را به نمایش در آوردند. این سه بازیگر کم سن و سال بودند و من برای ارتباط با آنها گاهی شوخی می کردم تا راحت تر جلوی دوربین قرار بگیرند و تنها عکس العمل سعید در این مواقع خنده بود.

قاضیانی: این خبر دردناک برای من سال های نفس عمیق را به یاد آورد

هنگامه قاضیانی نیز به عنوان متولی برگزاری این مراسم آخرین کسی بود که به روی سن آمد و با صدایی گرفته و بغضی که در گلو داشت، صحبت کرد و گفت: عذر می خواهم که صدایم گرفته و این صدا از روزی که این خبر را شنیدم گرفت صدای من به واسطه مادر بودنم نگرفت به واسطه این بود که خبر برایم سال های نفس عمیق را به یاد آورد که وقتی در پیاده روهای خیابان شریعتی درست سه سال بود که  از آمریکا برگشته بودم و می خواستم به معشوقه ام سینما بازگردم، سینما برایم ویترین نبود و شاید برای خیلی ها هم ویترین نیست راه می رفتم و حتی رنگ آفتاب آن روز را به یاد دارم.

وی افزود: سعید عزیزم، مادرم مطمئنم در گوشه ای از این سالن نشسته ای و به ما لبخند می زنی، مطمئنم که مادرت امشب مهمان این مجلس است. قهرمان من، قهرمان سال های دشوار نفس عمیق جوان های من، سعید من، قشنگ من، عزیز دل مادر، مردن تو را عزیز نکرد من از مرده پرستی در سرزمینم بیزارم و بیزاریم را اولین باری است که در تریبونی اعلام می کنم از این خسته ام که امشب جوان هایی را نمی بینم. ای مردم خیابان ها که امشب از دم در به این جا آمده اید و با سینما قهر کرده اید حق دارید، اگر برای مجلس من می آمدید، می گفتم من هنگامه قاضیانی هستم یا برای هم صنف دیگر من اما امشب برای قهرمانی به این جا آمده اید که ۱۰ سال پیش در خاطرات شما قدم زد.

وی خطاب به مادر مرحوم امینی، گفت: ای خدا به واسطه ماه عزیزی که در پیش است به واسطه شروع سال قمری، از مسیح مقدس از کسی که اسلام سر تسلیم بر او فرود آورد و در کتاب ها نامش را برد به نام سوره مریم به نام زکریا و یحیی تعمید دهنده، به نام مسیح (ع) می خواهم که ای مادر من سرنوشت تو سرنوشت مریم مقدس است که مریم مقدس بر پاهای تو گل های داوودی بریزد که پسر تو از میان خیایان های بی رحم شهر عبور نکرد از میان کشتارهای گندم عشق و محبت تمام سینما و مردم عبور کرد.

در این مراسم هنرمندانی چون: شاهرخ استخری، رامتین لبافی نژاد، علی قربان زاده، سامان مقدم، نازنین بیاتی ،محسن افشانی و... به احترام سعید امینی و خانواده آن مرحوم حضور داشتند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.