جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

معیارهای فروش فیلم در سینمای ایران/

تهیه کننده «دربند»: دولت باید سینما را وارد اتاق بازرگانی کند/ بازاریابی درستی نداریم

امیر سماواتی کارگردان فیلم باغ قرمز در نشست فیلم در خبرگزاری سینمای ایران

امیر سماواتی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: هیچ وقت این ایده در سینما مطرح نشده که یک اتاق سینما در اتاق بازرگانی داشته باشیم.اینها کارهایی است که دولت باید انجام دهد.سینما باید وارد بورس شود. سینما توان این را دارد که وارد این حوزه از اقتصاد شود و این پتانسیل سینما نادیده گرفته شده است.

امیر سماواتی تهیه کننده فیلم سینمایی«دربند» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: برای بررسی عوامل موثر در فروش ابتدا باید به مخاطب فیلم و تقسیم بندی وی نگاه کنیم. ما همه مخاطبان از کودک تا نوجوان را مخاطب می گوییم اما چیزی که مهم است این است که خود مخاطبان هم یک تقسیم بندی سنی دارند. آیا اندیشه مخاطب را هدف قرار می دهیم یا احساسات و هیجانات وی را؟ صرف اینکه مخاطب داریم کفایت نمی کند باید بدانیم چه چیز یک مخاطب را هدف قرار داده ایم.

سماواتی ادامه داد: بر اساس این تقسیم بندی هر کدام از این بخش ها پارامتر های خاص خود را دارد. از فیلمنامه و درام و عوامل و بازیگران و تمام بخش های یک فیلم درصد های متفاوتی دارند که فروش فیلم به آنها بستگی دارد و هر کدام از این بخش ها میزانی از درصد فروش فیلم را تضمین می کند.نباید فراموش کنیم هماهنگی همه این بخش ها با هدف مورد نظر کلیدی است.

تهیه کننده فیلم سینمایی«ساکن طبقه وسط » گفت: باید شناخت خوبی از جامعه آماری مخاطب داشته باشیم و بدانیم که بر چه مبنایی داریم فیلم را تهیه می کنیم و هدف ما چیست.

سماواتی تصریح کرد:فیلم های که برند هستند قضیه شان فرق می کند.در اقتصاد و بازار یابی یک تقسیم بندی هایی وجود دارد.وقتی شما راجع به کارگردان یا فیلمی که برند است صحبت می کنید کاملا موقعیت متفاوتی با دیگر شرایط فروش دارد.

تهیه کننده «دربند» توضیح داد: مثلا مسعود ده نمکی شامه خیلی خوبی دارد و همچنین می تواند خط قرمز هایی را رد کند و به فروش خوبی برسد و می تواند خود را به یک برند تبدیل کند. این خیلی مسئله مهمی است و این دو مورد کافی است که فیلمی پر فروش شود.نمی توان شامه ده نمکی را در نظر نگرفت و تحلیل و نگاه او را به جامعه در نظر نگرفت.آمار فروش فیلم های او به ما می گوید که او فیلمی ساخته که جامعه آماری و شناخت خوبی از مخاطبانش داشته و توانسته است خود را به یک برند تبدیل کند.

وی افزود:در مورد اصغر فرهادی هم همین قضیه صادق است.فرهادی جامعه شناس خوبی است و درباره پرویز شهبازی هم همین گونه است.مسعود کیمیایی هم قبلا اینگونه بود.آنها جامعه آماری را خوب می شناسند و شامه قوی و آنالیز آنها نسبت به جامعه خیلی صحیح و درست است و این خیلی در فروش فیلم مهم است.

سماواتی گفت:دلیل پرفروش بودن فیلم بیشتر یک کار تحقیقاتی است.گاهی اوقات این تحقیقات معادلات ریاضی است و گاهی اوقات تهیه کننده به این فکر می کند که صرفا یک فیلم پرفروش بسازد و یا فیلمی که جنبه های هنری هم داشته باشد.من همیشه جوری کار کرده ام که جنبه هنری فیلم هم برایم مهم بوده است.

تهیه کننده «ساکن طبقه وسط» گفت:هنگامی که فیلمی می سازید که هم جنبه تجاری دارد و جنبه هنری کار به مراتب سخت است و پارامتر های زیادی را می طلبد و فراموش نکنیم که این برمی گردد به اهداف و اولویت های که در ابتدا مشخص می شود.

سماواتی افزود:ما در حوزه سینما عموما مارکتینگ را درست نمی شناسیم.بازار شناسی و بازاریابی در حوزه سینما وقتی مورد توجه قرار بگیرد خیلی از مشکلات سینما حل می شود. هیچ وقت این ایده در سینما مطرح نشده که یک اتاق سینما در اتاق بازرگانی داشته باشیم.اینها کارهای است که دولت باید انجام دهد.سینما باید وارد بورس شود. سینما توان این را دارد که وارد این حوزه از اقتصاد شود و این پتانسیل سینما نادیده گرفته شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.