یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶

در نشست رسانه‌ای یک نمایش مطرح شد/

اکبرزنجانپور: «دایی وانیا» را با ضربآهنگی که از انسان امروز می شناسم اجرا می کنم

اکبر زنجانپور

نشست رسانه‌ای نمایش «دایی وانیا» با حضور کارگردان و بازیگران این نمایش امروز سوم آذر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. اکبر زنجانپور در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس، عنوان کرد: «دایی وانیا» را با ضربآهنگی که از انسان امروز می شناسم اجرا می کنم.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینماپرس، نشست رسانه‌ای نمایش «دایی وانیا» امروز؛ 3 آذر با حضور اکبر زنجانپور؛ کارگردان نمایش، و شمسی فضل الهی، مسعود دلخواه، محسن حسینی و نجمه کاظم زاده؛ بازیگران این نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. زنجانپور در ابتدای این نشست در رابطه دغدغه های خود درمورد به صحنه بردن این نمایش اظهار داشت: «دایی وانیا» جزئی از درخشان ترین نمایشنامه های جهان و سخت ترین زیباترین و در عین حال انسانی ترین اثر چخوف محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: من از دوران دانشجویی به آثار چخوف علاقمند بودم  و تاکنون نیز چهار اثر او را به روی صحنه برده ام که «دایی وانیا» پنجمین و آخرین کاری است که از نویسنده بزرگ اجرا خواهم کرد.

 

تئاتر و رسالت آن کارهای محیر العقول و پیچیده نیست

 

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه چخوف در نمایشنامه «دایی وانیا» مسئولیت انسان در مقابل محیط زیست است، اظهار داشت: چخوف طبیعت را به عنوان یکی از مسائل انسانی در نمایشنامه هایش بیان می کند و در واقع موضوع اصلی وی انسانیت است، یکی از دغدغه های من برای اجرای این اثر نگاه نویسنده به محیط زیست است، ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم که دیدگاه و نگرانی خود را نسبت به محیط زیست و طبیعت ابراز کنیم.

 

این کارگردان در پرسش به سوال خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه چگونه در این نمایش ضمن وفادار بودن به متن چخوف سعی کردید یک رویکرد جدید در مفهوم و اجرا را در نمایش به وجود بیاورید، اظهار داشت: تئاتر و رسالت آن کارهای محیر العقول و پیچیده نیست، بلکه وظیفه تئاتر کشف است، مسئله ای که این روزها گریبانگیر تئاتر شده این است که کارهای عجیب و محیر العقول را وارد کارها می کنند و این اشتباه است.

 

وی افزود: من سعی کردم که با حفظ جهان بینی چخوف متنش را کشف کنم، در حقیقت وظیفه هر گروه تئاتر کشف ارتباطات و به نمایش گذاشتن آنها است، برخی از گروه‌ها شخصیت های نمایش را آنالیز می کنند و یک قصه عجیب و غریب را در کنار متن اصلی روایت می کنند اما من در «دایی وانیا» جهان بینی خودم را دارم یعنی واقعیت های متن را کشف می کنیم و به جاها و نقاطی که نمی دانیم کجاست ورود پیدا نمی کنیم. همچنین تحلیل خود را به اجرا تزریق نمی کنیم به این شکل اجرایی متفاوت با اجراهای دیگر را خواهیم داشت، البته من ادعایی نمی کنم که کار خیلی متفاوتی را به صحنه می برم بلکه فقط سعی کردم انسان را با ضرباهنگی که خودم آن را می شناسم ارائه کنم.

 

هیچ مرزبندی میان نسل جوان و گذشته قائل نیستم

 

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با تفاوت نسل جوان با گذشته عنوان کرد: من هیچ مرزبندی میان نسل جوان و گذشته قائل نیستم و این مرزبندی از دید من وجود ندارد، تعدادی از نسل جوان کارهای باارزشی را به صحنه می برند، به نظر من محیر العقول کسانی هستند که با اسپانسر کارهای عجیبی را اجرا می کنندو حتی به خارج از مرزهای کشور می برند که به هیچ عنوان نماینده خوبی برای کشور ما نیستند.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا متن ایرانی را برای کارگردانی انتخاب نمی کنید، بیان کرد: اغلب افرادی که متن ایرانی می نویسنده یک گروه دارند و تا به حال کسی به من پیشنهاد یک متن ایرانی خوب که مطابق با دغدغه و معیارهای من باشد پیشنهاد نکرده است، یکی از متن های ایرانی که در گذشته اجرا کردم «مروارید» بود که به آن افتخار می کنم و همواره اعلام می کنم که پذیرای متن های خوب با دغدغه انسانی هستم.

 

زنجانپور ضمن بیان اینکه چخوف مثل حافظ است، اظهار داشت: یکی از ویژگی های حافظ این است که در عین سخت بودن برای زبان شناسان ساده است و همه قشرهای جامعه از بی سواد تا دانشمند با آن ارتباط برقرار می کنند، چخوف نیز در عین سادگی سخت است و این ویژگی او به حافظ شباهت دارد.

 

 

باید به چخوف بگوییم او را تا ابد به یاد خواهیم داشت

 

محسن حسینی از بازیگران نمایش «دایی وانیا» در بخش دیگری از این نشست در رابطه با حضور خود در این نمایش عنوان کرد: نمایشنامه «دایی وانیا» با وجود آنکه 105 سال از نگارش آن می گذرد هنوز هم تازگی دارد و گویی برای ما نوشته شده است و این دغدغه انسان و محیط زیست در این نمایش برای من خیلی جذاب بود.

 

وی ادامه داد: من زمانی که در دبیرستان بودم با کار اکبر زنجانپور آشنا شدم و اتفاق شگفت انگیزی برای من است که 40 سال بعد به عنوان بازیگر در خدمت وی باشم، به هر حال حضورم در این نمایش تجربه خیلی خوبی بود و تمرینات سختی را هم پشت سر گذاشتیم.

 

شمسی فضل الهی بازیگر دیگر این نمایش با بیان اینکه دغدغه اصلی وی امروز است به دلیل اینکه امروز آینده را می سازد، تصریح کرد: امروز ما باید به چخوف بگوییم که ما او را تا ابد به یاد داریم زیرا تا زمانی که انسان وجود دارد، کرامت انسانی نیز وجود دارد پس دغدغه های چخوف نیز وجود خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: بازیگر از لحظه به لحظه و واژه به واژه متن چخوف احساس لذت می کند زیرا متن او توان تازه ای برای ساختن امروز به ما می دهد.

 

مسعود دلخواه؛ بازیگر دیگر این نمایش نیز عنوان کرد: هنرمندانی که اولویت اولشان تئاتر باشد امروز جزء استثناء شده است و من خوشحالم با گروهی کار می کنم که دغدغه تئاتر دارند. من در این نمایش نقش «آستروف» را دارم، وقتی صحبت از محیط زیست در این نمایش می شود آستروف حرف اول را می زند. می توان این نمایش را نمایشی با رویکرد انسانی و رویگر طبیعت گرایانه نامید.

 

گفتنی است نمایش «دایی وانیا» به کارگردانی اکبر زنجانپور از سه شنبه؛ 12 آذر ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.