یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸

رحمانی در گفت‌وگو با سینماپرس:

سینماحقیقت تنها محل جدی نمایش فیلم‌های مستند است

مهدی رحمانی کارگردان فیلم دیگری در نشست فیلم

مهدی رحمانی با تاکید بر این امر که باید حمایت بیشتری از مستندسازان شود، گفت: محل نمایش، سینما و یا حتی سالنی برای نمایش آثار مستند برای علاقه مندان آثار مستند وجود ندارد و سینماحقیقت تنها فضایی است که فیلم های مستند را نمایش می دهد.

مهدی رحمانی از مستندسازان و کارگردانان سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: مستندهای زیادی در طول سال توسط تعداد زیادی از مستندسازان خوب کشور ساخته می شود؛ اما برای این مستندها جدای از جشنواره سینماحقیقت محل عرضه خیلی جدی و شاخصی به لحاظ جشنواره ای وجود ندارد. این که چنین جشنواره ای راه اندازی شده و برای فیلم های مستند کار می کند تا مستندسازان خوب ما که تعداد آن ها هم کم نیست بتوانند آثار خود را در معرض نمایش بگذارند وجه مثبت این جشنواره است.

وی ادامه داد: به نسبت میزان تولید آثار مستند، وجود سینما حقیقت که تنها جشنواره حرفه ای برای فیلم های مستند است را باید غنمیت بشماریم زیرا تنها جشنواره ای است که مستندسازان می توانند به شکل حرفه ای در زمینه ها و در بخش های مختلف آثار خود را شرکت دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «برف» در رابطه با نکته منفی جشنواره سینماحقیقت، گفت: درست است که سینماحقیقت در این زمینه کار خود را انجام می دهد و این اقدام سزاوار قدردانی است؛ اما امیدوارم در این جشنواره اتفاقات بهتری رخ دهد و حمایت های بیشتری از تولید مستندهای کشور صورت گیرد.

این مستندساز در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه اینقدر هزینه های ساخت مستند بالا و برآورد بودجه هایی که برای آن می شود پایین است که با این هزینه کم مستندسازان نمی توانند زمان خیلی زیادی را برای تولید و ساخت مستند خود بگذارند و این در صورتی است که الفبای مستندسازی را زمان و وقت گذاشتن تشکیل می دهد به این معنا که مستندساز باید زمان برای تحقیقات و فیلمبرداری بگذارید و در بازه زمانی طولانی مدت باید مستند بسازد با در نظر گرفتن تمامی این موارد امیدورام که بودجه های تولید آثار مستند افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که انگیزه شما برای شرکت در جشنواره سینماحقیقت چه بود؟، اظهار داشت: سینماحقیقت یک جشنواره تخصصی فیلم مستند و تنها فضایی است که فیلم های مستند را نمایش می دهد و علاقه مندان و مخاطبان می توانند این دسته از فیلم ها را ببینند از این رو من هم به عنوان یک مستندساز در این جشنواره شرکت کردم.

رحمانی در همین خصوص ادامه داد: محل نمایش، سینما و یا حتی سالنی برای نمایش آثار مستند برای علاقه مندان آثار مستند وجود ندارد، همین جشنواره ها و نمایش های این چنینی است که باعث می شود مخاطبان فیلم مستند امکان دیدن فیلم را داشته باشند و این خودش یک انگیزه ای است که من به عنوان یک مستندساز در چنین جشنواره هایی شرکت کنم و بتوانم فیلم خود را در آن جا نشان دهم.

مهدی رحمانی در ادامه از ساخت جدیدترین مستند خود با عنوان «گلاف» صحبت کرد و گفت: نخستین سالی است که در جشنواره سینماحقیقت شرکت می کنم و با مستند «گلاف» به این جشنواره آمده‌ام. این مستند بومی 54 دقیقه ای در قشم می گذرد و به موضوع ساخت لنچ سازی در قشم و تجمیع شدن این شغل و تاثیر آن با زندگی مردم منطقه قشم می پردازد که در اسفند ماه سال گذشته فیلمبرداری شد و به تازگی مراحل تدوین آن به اتمام رسیده است.                

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.