سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷

روح الله جعفری در نقد شفاهی فیلم علی غفاری:

هالیوودی‌ها دوست داشتند در کاخ کرملین فیلم بسازند اما به آن نرسیدند/فرخ‌نژاد در جذابیت «استرداد» بی‌تأثیر نیست

استرداد

«استرداد» به لحاظ تاریخی و رویدادگاه تاریخی برای ما حایز اهمیت است مسئله دوم پیش تولید این فیلم است و نحوه روبرو شدن با فضا های متعددی که در شوروی سابق یا روسیه به وقوع می پیوندد و استفاده از این حجم بالای تصویر که در کاخ کرملین فیلمبرداری شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی محسن آقا علی اکبری و بنیاد سینمایی فارابی هم اکنون بر پرده سینما های کشور در حال اکران است.فیلم «استرداد» به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می شود.

روح الله جعفری از منتقدان سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس درباره فیلم «استرداد» گفت: در فیلم هایی که در این مقطع از زمان روی پرده است فکر می کنم «استرداد» به لحاظ پروداکشن و قصه ای که روایت می کند  و شیوه پرداخت به این قصه از اهمیت ویژه ای نسبت به آثار دیگر برخوردار است.

استرداد

وی ادامه داد: در وهله اول فیلمنامه «استرداد» به لحاظ تاریخی و رویدادگاه تاریخی برای ما حایز اهمیت است مسئله  دوم پیش تولید این فیلم است و نحوه روبرو شدن با فضا های متعددی که در شوروی سابق یا روسیه به وقوع می پیوندد و استفاده از این حجم بالای تصویر که در کاخ کرملین فیلمبرداری شده است.

این منتقد سینما اشاره کرد: همانطور که می دانیم بسیاری از فیلمسازان هالیوودی تمایل داشتند که در کاخ کرملین داستان تعریف کنند اما به این مهم نرسیدند.خود این کاخ علاوه بر اهمیت تاریخی که به لحاظ جغرافیایی دارد یک بعد قضیه است و بعد دیگر آن داستانی است که مرتبط هست بدون واسطه با این مکان و در واقع معاهده ای که وضع می شود برای انتقال محموله ای که طلا است به نقطه و بزنگاه کشور ایران.

استرداد

جعفری افزود: فیلمساز با در اختیار داشته فضا توانسته است روایت تاریخی را که انجام می دهد گسترش دهد و و داستان را برای تماشاگر باورپذیر کند.

وی اشاره کرد: عوامل سازنده این فیلم از جوانب قابل اعتنای فیلم است. در اختیار داشتن عوامل حرفه ای از جمله بازیگران، عوامل پشت صحنه و یک دکوپاژ کاملا حساب شده برای قوام دادن به این فیلم کاملا مناسب به نظر می رسد.

جعفری در پایان اظهار داشت: مجموعه عوامل با توجه به زمان بالای فیلم برای تماشاگر قابل پذیرش است و در این قابل پذیرش بودن بدون شک حمید فرخ نژاد بی تاثیر برای جذب تماشاگر نیست.سینمای ایران با ساختن این فیلک نشان داد می تواند در پروژه های سنگین سرمایه گزاری کند.کما اینکه در تولید این فیلم هزینه ی بالای به آن اختصاص داده شده است و جزو فیلم های است که می توان روی آن اتکا کرد و آن را به عنوان یک سینمای استاندارد چه در حوزه فیلمنامه و چه در حوزه اجرا و بازیگری و عوامل فنی قابل بررسی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.