یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱

نقش فیلم‌های سوپرمارکتی در معضل اکران

شاه‌حاتمی: تهیه‌کننده‌های سینمادار تعیین‌کننده اکرانند/ فیلم‌های ویدئویی جای آثار سینمایی در سینماها را گرفته‌اند

علی شاه حاتمی

علی شاه‌حاتمی اظهار داشت: فیلم‌های سوپرمارکتی در سینماها اکران می‌شوند و بعد خیلی از فیلم‌های حرفه‌ای سینمایی از چرخه پخش بیرون می‌مانند و تبدیل به ویدئو می‌شوند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: پروانه ساخت یک فیلم سینمایی را دارم ولی به دلیل مشکلات مالی فعلا نمی توانم آن را بسازم. شش فیلم در نوبت اکران دارم که آخرین آنها «رویای سینما» بود و اکران آن به رویا هایم پیوست! واقعیت این است که سینمادارها تعیین می‌کنند که چه فیلمی را اکران کنند و فیلم هایی که هنوز تدوین آن تمام نشده است در نوبت اکران است. بخشی از تهیه کنندگان صاحب سینما شده اند و طبیعتا وقتی بتوانند فیلم خودشان را اکران کنند به گزینه های دیگر فکر نمی کنند.

وی ادامه داد: به نسبت تولیدات سالن های سینما خیلی کم است و به خاطر همین یک سری تولیدات راضی به یک سانس اکران می شوند. بخش زیادی از فیلم هایی که اکران نشده متعلق به فارابی است و فارابی سال هاست به دنبال یک راهکار برای اکران فیلم های خودش است و می خواهد خودش پخش داشته باشد. پخش یک کار حرفه ای است و احتیاج به تخصص دارد. یکی از مهمترین دلایلی که فیلم های من پخش نشده این است که پخش کننده من بنیاد فارابی بود. اگر با پخش کننده خصوصی جلو رفته بودم تا الان فیلم هایم پخش شده بود ولی فارابی به دلیل مشارکت اجازه این کار را نمی دهد.

علی شاه حاتمی اظهار داشت: «پروازمرغابی» را در شبکه ویدئویی پخش می کنند. فیلم سینمایی ساخته می شود به شبکه ویدئو می رود و فیلم های ویدئویی به سینما می آید. حداقل ۵۰ فیلمی که اکران شد فیلم هایی بود که پروانه ساخت نداشته و فیلم های سوپر مارکتی بودند.  فیلم‌های سوپر مارکتی در سینماها اکران می‌شوند و بعد خیلی از فیلم‌های حرفه‌ای سینمایی از چرخه پخش بیرون می‌مانند و تبدیل به ویدئو می‌شوند!

وی اشاره کرد: خدا رحمت کند مهرزاد مینویی را به من می گفت تدوینگری که چند فیلم را همزمان تدوین می کند هم به خودش خیانت می کند هم به فیلم. مگر می شود چند فیلم را هم زمان تدوین کرد. همه ذهن معطوف به یک فیلم باید باشد. تدویتگر یا آهنگسازی وجود دارد که چند کار با هم می پذیرد و کار را به دستیارانش می دهد! و خیلی از حرفه ای های آن کار باید بدون کار بمانند. بدون استثنا نتیجه این کار مثبت نخواهد بود.فیلمسازی که عمل مکانیکی نیست با اندیشه سر و کار دارد.بدون اندیشه نمی شود فیلم ساخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.