یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰

کارگردان «ترانه‌های حسنی»: فیلمنامه برای انیمیشن‌های موزیکال نداریم

پروین تجوید

پروین تجوید کارگردان انیمیشن «ترانه‌های حسنی»، گفت: ضعف اکثر انیمیشن های آهنگین ایران کمبود فیلمنامه با مضامین شعرگونه برای کودکان است.

پروین تجوید در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، درباره انیمیشن «ترانه های حسنی» گفت: گروه سني مخاطب خردسال و کودک با ملودي و ريتم بيشتر ارتباط برقرار مي کند و تقريباً تمامي کودکان شعر را در حافظه خود بيشتر از قصه حفظ مي کنند و ارتباط بهتري با آن برقرار مي کنند.

وی در مورد شخصيت هاي اصلي اين مجموعه موزيکال بیان کرد: در اکثر اشعاري که براي اين مجموعه انتخاب شده بود به شخصيت کنجکاو، مهربان، مسئوليت پذير و خيال پرداز پرداخته بود و شخصيت اصلي علاوه بر جذابيت ظاهري از نظر رفتاري هم با صفت هاي مورد توجه اشعار هماهنگ شده است. اشعار با مضامين اخلاقي و آموزشي و تخيلي و فانتزي هستند .

تجوید ادامه داد: اشعار فوق با اين محدوديت که گروه مخاطب ما خردسال و کودک بوده و مضاميني که براي اين گروه سني قابل درک است بايد انتخاب مي شدند.

وی در رابطه با مراحل توليد انيميشن موزيکال و تفاوت آن با مراحل توليد انيميشن داستاني، بیان کرد: در اين نوع توليد ابتدا شعر انتخاب می ­شود و اتود اوليه استوري برد و انتخاب فضا و شخصيت انجام مي شود. سپس شعر و موسيقي ساخته مي شود و  بر اساس موسيقي فريم شماري شده و با ضربآهنگ هاي موسيقي استوري برد نهايي اجرا مي شود. بقيه توليد شبيه به انيميشن هاي ديگر اجرا مي شود.

تجوید افزود: تفاوت این پروژه با پروژه های قبلی در نوع شخصیت و طراحی فضا بوده و تاکید اصلی این اثر بر موضوعات اخلاقی است. خصوصیت بارز این انیمیشن استفاده از قاب شعر گونه و آهنگین با صدا بود و هدف از بکار گیری این عناصر تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب است.

وی با توجه به این مطلب که«ترانه های حسنی» اشکال تکنیکی نداشته است افزود: ضعف  اکثر انیمیشن های آهنگین ایران کمبود فیلمنامه با مضامین شعر گونه برای کودکان است.

گفتنی است؛ مجموعه انیمیشن «ترانه های حسنی » با تکنیک دو بعدی کامپیوتری به کارگردانی پروین تجوید و به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شد و هم اکنون در کنداکتور شبکه پویا قرار گرفته است. این انیمیشن در ۲۶ قسمت ۸ دقیقه ای تولید شده است.

از عوامل ساخت پروژه «ترانه های حسنی» می توان به: کارگردان : پروین تجوید، استوری بورد:پروین تجوید محسن پرنده غیبی، دستیارکارگردان : سیمین تجوید، سرپرست انیماتوران: مجتبی پرنده غیبی، کلین آپر:امیر دهقان، دستیاران انیماتور: نیلوفر عبدالهی، هاجر عبدی، قلم گیری: روژان شریف زاده ، راحله علی آبادی، سارا سرافراز، کامپوزیت: همایون رحمتی، مهدی احمدی فر، سهراب خوشیینی ، هنگساز: مهرداد جنابی، تدوین: علی نراقی، صداگذاری و میکس: نادر علیمردانیري، مجری طرح: قاسم تجوید اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.