چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز به کار کرد/

مرادخانی: شرایط نقدپذیری را میان مسئولان فراهم کنیم/ نصیریان: حمایت مادی و معنوی در تئاتر کم است

مراسم افتتاحیه سی ‌و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یا حضور معاون هنری وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان آغاز به کار کرد. جشنواره تئاتر از امروز؛ 25 دی ماه در کیش آغاز شده و از 28 دی نیز در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با حضور علی مرادخان؛معاون هنری وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، قادر آشنا؛ دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، حسین طاهری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی، مونسان؛رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش و هنرمندانی همچون سعید پورصمیمی، انوشیروان ارجمند، داوود رشیدی و علی نصیریان آغاز به کار کرد.

 

در این مراسم  از بنر جشنواره امسال پرده‌برداری کردند تا سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر رسما آغاز شود. با برپایی مراسم افتتاحیه در کیش، اجراهای فجر استانی در منطقه کیش آغاز شده و از 28 دی ماه نیز این جشنواره کار خود را در تهران آغز خواهد کرد. فجر استانی از امروز؛ ۲۵ دی ماه، به مدت یک هفته میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است و 5 استان میزبان فجر استانی هستند که علاوه بر پنج استان گلستان، البرز، لرستان، خراسان رضوی و خوزستان، مناطق آزاد کیش و اروند نیز میزبان تئاتر فجر امسال هستند.

 

 بخش «چشم‌انداز تئاتر ایران» شامل 13 اثر نمایشی،  و بخش «مرور»  با 18 اثر، بخش «نسل نو» با نمایش 12 اثر میزبان علاقه‌مندان به هنر تئاتر در جشنواره امسال خواهد بود، همچنین در بخش دیگری از جشنواره امسال نمایشگاه مسابقه عکس‌های تئاتر با  45 عکس از 41 عکاس در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و در بخش بین‌الملل نیز 15 نمایش از 11 کشور پذیرفته شده و در جشنواره حضور دارند.

 

گفتنی است علی مرادخانی؛ معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت:  قبول داريم كه در مواردي كمبودهاي وجود دارد و در مناطقي شاهد فشردگي امكانات و در بخش هايي از كشور شاهد كمبود امكانت هستيم؛ پس گام نخست ما در فراهم سازي زيرساخت ها تناسب امكانات در كل كشور است. تئاتر هنر صريح و گاهي انتقادي است؛ پس بايد در ابتدا شرايط نقد پذيري را ميان مسوولان فراهم كنيم كه ما همه آماده ايم و بعد آنرا بين جامعه توسعه دهيم.


مرادخاني گفت: بدون شك با فراهم ساختن اين امكانات و ترتيب الويت دولت و بعد مردم؛ مي توان اميدوار باشيم كه در آينده فضاي گفت و گو و لحن هنرمندان به جاي آكندگي از بغض هاي فروخورده و ناراحتي هاي عيان و پنهان؛ لبريز از تدبير و اميد باشد و اين تازه زماني است كه توانسته ايم شعار دولت را در بخش فرهنگ جاري و سازي كنيم.

 

مراسم افتتاحیه سی ‌و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
وي با اشاره به بودجه محدود 18 ميليارد توماني معاونت هنري و بخش هاي متعدد آن چون هنرهاي تجسمي؛ موسيقي؛ مد و لباس و البته تئاتر در سال جاري ابراز اميدواري كرد كه در سال آينده بتوانيم با افزايش اين سقف بودجه جبران مافاتي براي هنرمندان دلسوز و فهيم و فاخر تئاتر ايران داشته باشيم.


مرادخاني ادامه داد: نگاه مهم دولت بر ديپلماسي عمومي و ديپلماسي بين المللي در عرصه فرهنگ استواراست و  مسئولان تئاتر كشور باید  با تعامل با هنرمندان زمينه توسعه روابط بينافرهنگي در حوزه هنرهاي نمايشي را فراهم كنيم. ايران اين ظرفيت را دارد كه ميزبان اجراي عمومي گروه هاي بين المللي باشد و هنرمندانش در خارج از كشور در صحنه ها بدرخشند و نتيجه اين تعامل دوجانبه به ارتقا؛ دانش فني و معرفت عمومي هنرمندان ما منتج خواهد شد.


مرادخانی افزود: تلاش ما بر آن است تا مشكلات هنرمندان را در آينده كاهش دهيم و به جاي شنيده بغض فروخورده آنها؛ شنونده كلام اميدوار و آكنده از روزهاي پرفروغ فرداي تئاتر ايران باشيم.


قادر آشنا دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در ادامه  گفت: دلیل برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در جزیره کیش، همکاری و استقبال خوب مسؤولان جزیره کیش بود و امیدواریم بعد از این شاهد فعالیت‌های تئاتری در این جزیره باشیم.

 

مراسم افتتاحیه سی ‌و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

در بخش دیگری از  این مراسم علی نصیریان؛ خواستار توجه بیشتر به ظرفیت و خلاقیت چهره‌های مستعد تئاتر و سینما شد و گفت: در حال حاضر در سراسر مملکت، استعدادهای خلاق و جوان بسیاری داریم، اما متاسفانه این استعدادها به ثمر نمی‌نشینند.نه تنها امکانات مادی بلکه حمایت‌های معنوی هم در تئاتر کم است. در حالی که باید انگیزه لازم را برای ادامه فعالیت هنرمندان ایجاد کنیم. مملکت را دولت‌ها نمی‌سازند بلکه ملت‌ها می‌سازند و بنده درخواست می‌کنم کار تولید و ساخت‌و ساز به بچه‌های تئاتر سپرده شود و دولت فقط حمایت کند.


گفتنی است؛ سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن هاه در شش استان تهران ، خوزستان ، لرستان ، گلستان ، خراسان رضوی و البرز ، تهران و دو منطقه آزاد اروند و کیش برگزار می شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.