دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

در گفت‌وگو با سینماپرس،

عکاس «شهابی از جنس نور»: بعضی عکاس‌ها می‌خواهند غوره نشده مویز شوند!

آرش صادقی عکاس فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است» به کارگردانی منوچهر هادی

آرش صادقی؛ عکاس فیلم «شهابی از جنس نور»؛ معتقد است: کسانی هستند که دوست دارند کار عکاسی انجام دهند اما چون هنوز به این کار وارد نیستند و به قول معروف غوره نشده می خواهند مویز شوند زود عکاسی می کنند؛ اما یک سلسله مراتبی که باید رعایت کنند را رعایت نمی کنند.

آرش صادقی؛ عکاس فیلم ایرانی که در جشنواره فیلم فجر امسال دو فیلم «شهابی از جنس نور» و «زندگی جای دیگری است» را عکاسی کرده است، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، گفت: متاسفانه حقوق عکاسان در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته می شود و خیلی از عکاسان هم به این مورد معتقداند، در همین خصوص من و مهدی دلخواسته در حال تنظیم یک بیانیه هستیم و قرار است آن را در اختیار خبرگزاری ها بگذاریم تا منتشر شود.

وی درباره این بیانیه گفت: این بیانیه در رابطه با شکل غلط بخش اقلام تبلیغی در جشنواره است که به نظر من یک کار خیلی تکراری است و یک روش غلط بوده و هست.

صادقی افزود: این که می گویند عکس جزو مواد تبلیغاتی است و باید برگزیدگان آن در بخش مواد تبلیغاتی در سال بعد از جشنواره اعلام شود بسیار ایده اشتباه و غلط و قدیمی است، پس اگر این طور است در بخش های دیگر هم باید این اتفاق رخ دهد. مثال می‌گویم پس؛ باید در تدوین و صدابرداری و فیلمبرداری هم این اتفاق رخ ندهد. عکس هویت یک فیلم است مگر می شود برگزیده چیزی به این مهمی را سال بعد اعلام کنند. شاید این فیلم طی سال اکران نشد، حقوق عکاس چه می شود؟ یا به هر دلیلی فیلم توقیف شد آیا باید حق و حقوق آن عکاس هم توقیف شود؟ یا نادیده گرفته شود؟!

این عکاس بیان کرد: من و مهدی دلخواسته سه دوره دبیر مسابقه بخش عکس جشنواره کودک بوده ایم و در این سه سال عکس فیلم هایی که راجع به سینمای کودک بود را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشتیم و این نمایشگاه در حین اکران فیلم برگزار می شد. در حقیقت معتقدیم مجموعه آثار تبلیغی را در حین برگزاری جشنواره می توان به نمایش گذاشت و این به معنای لو رفتن داستان فیلم نیست. همینطور در مورد پوستر و آنونس هم باید تجدید نظر شود. تمام پوسترهای فیلم ها طراحی شده و باید همزمان با اکران فیلم دیده شود.

وی افزود: چرا باید جایزه ای که به عکاس ها داده می شود نصف جایزه ای باشد که به عوامل دیگر کار داده شده است؟! باید بگویم لطف مدیران و یا کم لطفی مدیران است که هر ساله این اتفاق رخ می دهد و حق و حقوق ما از بین می رود. چرا باید یک بازیگر جایزه کامل را دریافت کند اما زمانی که نوبت به بخش اقلام تبلیغی می رسد، می گویند اسپانسر نداشتیم یا پول به حسابمان نیامده است و انواع و اقسام بهانه ها پیدا می شود و مدام می خواهند خود را توجیه کنند. برای همین فکر می کنم که بی احترامی به عکاس و عکس زیاد است.

آرش صادقی در ادامه گفت: من می خواهم نسل قدیم را نقد کنم. یک عده عکاس آمدند و بدون شناخت و بدون آگاهی کار کردند و دیجیتال را وارد سینما کردند. فکر کردند اگر دیجیتال وارد سینما شود چه اتفاق خاصی در عکاسی رخ خواهد داد. کسانی که دیجیتال را وارد سینما کردند شرایط را برای خودشان سخت تر کردند و این ناآگاهی را به تهیه کننده و کارگردان و خود فیلم تزریق کرده اند.

وی ادامه داد: در یک فیلم تهیه کننده حتی باتری میکروفن صدابردار،  پاک کن و مداد و کاغذ منشی صحنه و .. را تهیه می کنند اما نوبت به عکاس که می رسد بودجه نیست. در صورتی که کل لوازم یک عکاس از دوربین تا لنز مبلغی حدود ۲۰ میلیون تومان می شود اما در این شرایط هم تهیه کننده نداشته هایش را به رخ عکاس می کشد. در این بین کسانی هم هستند که دوست دارند کار عکاسی انجام دهند اما چون هنوز به این کار وارد نیستند و به قول معروف غوره نشده می خواهند مویز شوند زود عکاسی می کنند اما سلسله مراتبی را که باید رعایت کنند رعایت نمی کنند و در نهایت عکس های فیلم را خراب می کنند.

صادقی در پایان از عکاسی فیلم جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر فیلم سینمایی «دایره داوود» به کارگردانی سیامک کاشف آذر و تهیه کنندگی فرشته مهدی زاده را عکاسی می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.