یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹

در نشست خبری یک طرح سینمایی مطرح شد/

ایل‌بیگی: «سینماسلام» باعث ضرر صاحب‌فیلم و سینمادار نمی‌شود

 نشست خبری «سینما سلام»

حبیب ایل‌بیگی؛ مدیر کمیته طرح «سینما سلام» در مورد هزینه‌هایی که این طرح به سینمادار و صاحبان فیلم تحمیل می‌کند گفت: طبق توافق با انجمن سینماداران و کانون پخش‌کنندگان به یک رقم معقولی رسیده‌ایم و میانگین فروش آن روز را قرار است حساب و در نهایت به صاحبان فیلم‌ها و سینماداران پرداخت کنیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی؛ مدیر انجمن سینمای جوان و مدیر کمیته طرح «سینما سلام» امروز در یک نشست خبری عنوان کرد: طرح سینما سلام به منظور فرهنگسازی برای سینمارفتن مردم اجرا می شود و امروز کشور نیازمند برگزاری چنین طرح هایی است. در تمام کشورهای دنیا شیوه‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد و در کشور ما نیز تاکنون طرح بلیط نیم‌بها اجرا شده است.

وی ادامه داد: این طرح توسط حجت الله ایوبی؛رئیس سازمان سینمایی مطرح شد و در جلسه ای که با کانون پخش کنندگان، انجمن سینماداران و خانه سینما داشتیم بررسی و در نهایت با اجرای آن موافقت شد. یکی از مهمترین مسائل سینماداران تأمین بودجه این طرح بود اما برگزاری این طرح هدیه سازمان سینمایی برای همه مردم کشور است تا در آستانه جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و تحویل سال سینمای ایران مردم بتوانند یک روز را به صورت رایگان به سینما بروند.

مدیر کمیته سینما سلام توضیح داد: این طرح روز  ۱۰ بهمن برگزار می شود؛ ضمن اینکه این طرح روز ۲۱ شهریورماه مصادف با روز ملی سینما نیز به اجرا در خواهد آمد. هم اکنون اکران ۱۷ اثر سینمایی در سینماهای کشور ادامه دارد که از جمله آنها می توان به فیلم های «خسته نباشید»، «سر به مهر»، «جیب بر خیابان جنوبی»، «عملیات مهد کودک، استرداد»، «آسمان زرد کم عمق»، «روز روشن»، «برلین منفی هفت» و «اکباتان» اشاره کرد. در همه این فیلم ها تنوع دیده می شود و این طرح به نوعی کمک به فیلم هایی است که در آخرین روزهای اکران قرار دارند. با صحبت های انجام شده قرار بر این شد که این فیلم هایی که در حال حاضر در پرده سینما هستند نیز در این روز به نمایش در بیاید.  امیدورام مردم در روز پنجشنبه، با حضور در سینماهای تازه تاسیس، از امکانات این سینماها استفاده کرده و در دیگر ایام سال نیز از این سالن ها استفاده کنند.

 

ایل بیگی در نشست خبری «سینما سلام»

مدیرعامل انجمن سینمای جوان با بیان اینکه تمامی هزینه‌های این طرح بر عهده سازمان سینمایی است در رابطه با هزینه این طرح عنوان کرد:  طبق توافق با انجمن سینماداران و کانون پخش‌کنندگان به یک رقم معقولی رسیده‌ایم و میانگین فروش آن روز را قرار است حساب و در نهایت به صاحبان فیلم‌ها و سینماداران پرداخت کنیم. طبق محاسبات به طور معمول این هزینه حدود ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد.

ایل‌بیگی در ادامه  با بیان اینکه قرار است در قالب این طرح دیدگاه مردم در خصوص مسائل جاری در سینما جویا شود، اظهار داشت:  انجمن سینمای جوان به نمایندگی از سازمان سینمایی قرار است توسط همکاران خود در ۶۰ دفتر سراسر کشور نظرسنجی انجام دهد. همچنین طبق هماهنگی با خانه سینما قرار است هنرمندان سینما در حوزه کارگردانی و بازیگری به شهرهای مختلف اعزام شوند که تا امروز حضور هنرمندان در ۱۰ استان قطعی شده است و قرار است در روزهای آتی نیز مابقی شهرها قطعی شوند و هنرمندان در این روز که قرار است مردم به صورت رایگان فیلم‌ها را تماشا کنند با حضور در سالن‌های سینما به مردم خیر مقدم بگویند. در اصفهان لاله اسکندری، شیراز امیررضا دلاوری، بهنوش طباطبایی و مهدی پاکدل و مشهد ایرج نوذری و امیر باقری، در زنجان رضا بابک و حبیب دهقان نسب، در گرگان بهناز صفری، در اهواز مهوش بهاری و محسن قاضی‌مرادی، در ارومیه زهرا سعیدی و افسر اسدی، در سال عبدالرضا اکبری، در کرمانشاه داریوش اسدزاده حضور دارند. این برنامه در همه شهرهای کشور انجام خواهد شد و با توجه به اینکه سازمان سینمایی طرح دیجیتال شدن همه سینماهای کشور را در دست دارد می‌تواند کمک بسیار خوبی به جذب مخاطب در سینما باشد.

ایل‌بیگی در معرفی شهرستان‌های پرتعداد و کم‌تعداد به لحاظ سالن سینما گفت: پس از تهران خراسان رضوی با ۱۳ سالن، فارس و خوزستان با ۱۰ سالن، گیلان، آذربایجان شرقی، اصفهان و مازندران با ۹ سالن بیشترین سالن سینمایی در کشور را دارند و استان خراسان شمالی، کهکلیویه و بویراحمد، ایلام و سیستان و بلوچستان هر کدام با یک سالن کمترین سالن را در کشور دارند که باید شرایطی فراهم شود تا همه استان‌ها به خصوص استان پهناور سیستان و بلوچستان به سالن‌های بیشتری مجهز شوند که اجرای این طرح شوری را در بین سینماداران ایجاد کرده به گونه‌ای که یک سینمای زاهدان پس از طرح سلام سینما میزبان جشنواره فجر نیز خواهد بود.

ایل بیگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این طرح موجب کم رونق شدن سینما نمی شود، پاسخ داد:  این نگرانی برای خود ما نیز وجود داشت،  اما پس از آنکه آن را با انجمن سینماداران مطرح کردیم به شدت از اجرای آن استقبال کردند و این طرح را فرصتی دانستند تا علاقه‌مندان به سینما به سالن بیایند. ما ابتدا پیشنهاد برگزاری چنین طرحی را به کانون پخش‌کنندگان و انجمن سینماداران دادیم و پس از آنکه این دو انجمن طرح را در شورای مرکزی خود مطرح کردند و در شورای مرکزی آنها مورد موافقت قرار گرفت مقدمات اجرایی شدن آن را فراهم کردیم .

رییس انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه در رابطه با توجه تلویزیون به مقوله سینما عنوان کرد: تلویزیون باید به مقوله سینمایی یا تلویزیونی بودن فیلم ها توجه بیشتری داشته باشد زیرا برخی از فیلم های تلویزیونی با عنوان فیلم سینمایی به مردم معرفی می شود که همین امر می تواند تصور مردم را نسبت به فیلم سینمایی تغییر دهد. توجه تلویزیون به سینما در بسیاری از کشورها وجود دارد برای مثال  این مهم در فرانسه انجام می شود و تبلیغات به گونه ای است که مردم چنانچه تماشای یک اثر سینمایی را از دست بدهند احساس شرم می کنند.

وی خاطر نشان کرد: بهتر است برای صیانت از سینما در کنار فیلم های تلویزیونی از عنوان سینمایی استفاده نکنیم. البته در سال های اخیر فیلم هایی در سینما ساخته شد که فاصله اندکی با آثار تلویزیونی داشت در صورتی که فیلم سینمایی باید با آثار تلویزیونی متفاوت باشد.

گفتنی است روز چهارشنبه نیز طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد و مدیران سینمایی از ۱۴ سالن‌ساز که در بخش خصوصی سالن‌سازی کردند قدردانی خواهد شد و در حاشیه این مراسم نیز از ۳ بسته سینمای ویژه مؤسسه رسانه تصویری شامل بسته‌های آثار مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد و رسول صدرعاملی رونمایی خوهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.