پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱

به بهانه نمایش فیلم «نرمین تولیچ:بازیگر»؛

عباسیان: مسئولان از نشست و برخواست با مستندسازان غافل مانده‌اند

نشست فیلم مستند «مدرسه» به کارگردانی محمدرضا عباسیان

دبیر دوره پیشین جشنواره فیلم فجر که امروز فیلمی از وی در برج میلاد به نمایش درآمد با بیان اینکه بخش مستند در سی و دومین فیلم فجر به حاشیه رانده شده است، بیان کرد: مسئولان بیشتر دوست دارند با بازیگران و کارگردان های فیلم های داستانی جشنواره عکس یادگاری بگیرند و به همین علت از نشست و برخواست با مستندسازان غافل مانده اند.

محمدرضا عباسیان، دبیر پیشین جشنواره بین المللی فیلم فجر که امسال با مستند «نرمین تولیچ: بازیگر» در بخش مستند سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد، در گفت و گو با سینماپرس با بیان اینکه امسال استقبال از بخش مستند جشنواره مناسب نبوده است، در رابطه با جایگاه سینمای مستند در کشورمان عنوان کرد: نقشی که سینمای مستند در ارائه پیام و آرمان های انقلاب و ارزش های نظام جمهوری اسلامی داشته است و همچنین نقش آن در هشت سال دفاع مقدس غیر قابل انکار است و این نوع از تاثیرگذاری را در سینمای داستانی نمی توان یافت. با این وجود این بخش از سینما از سوی مدیران، مسئولان، اهالی رسانه تا مخاطبان به شدت مورد غفلت و وفراموشی واقع شده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان بیشتر دوست دارند با بازیگران و کارگردان های سینمای داستانی نشست و برخواست داشته و با آنها عکس یادگاری بگیرند و به همین علت از سینمای مستند غافل مانده اند. در جشنواره سی و دوم بخش مستند به حاشیه رانده شده است و در واقع برگزار کردن بخش مستند در خانه هنرمندان یعنی راندن این بخش از جشنواره به حاشیه که هنوز هم نمی دانم این ایده که اصلا ایده خوبی نیست از سوی چه کسی مطرح شده است. برگزار کردن بخش مستند در خانه هنرمندان را می توان به یک مهمانی تشبیه کرد که برای آسودگی خاطر میزبان و میهمانها، کودکان را به اتاقی دیگر می فرستند تا همه با خیالی راحت به کار خود بپردازند.

 

عباسیان تصریح کرد: سال گذشته پخش فیلم های مستند را در فواصل نمایش فیلم های داستانی قرار دادیم تا به این صورت اهالی رسانه بتوانند به این بخش از جشنواره بپردازند اما امسال با راندن این بخش از جشنواره به خانه هنرمندان و همچنین دیر تر شروع شدن این بخش در برج میلاد و عدم استقبال از آن اتفاق خوبی نیست و تمرکز تنها بر بخش داستانی جشنواره است.

 

این مستندساز با بیان اینکه امسال فیلم های مستند درخشانی در جشنواره حضور دارند، بیان کرد: با وجود اینکه فیلم های درخشانی در جشنواره امسال وجود دارند اما به هرحال شرای فرهنگ مستند دیدن در میان مردم و حتی نخبگان فرهنگی نیز وجود ندارد. باید از این حوزه حمایت بیشتری شود تا این آثار نیز هم در جشنواره فیلم فجر و هم در مواقع دیگر دیده شوند.

 

عباسیان در رابطه با مستند خود با عنوان «نرمین تولیچ: بازیگر» عنوان کرد: این مستند در ادامه کارهای دیگر من که در مورد بحران و مردم جنگ بوده، است و در بوسنی تولید شده و در مورد نرمین تولیچ، بازیگر بوسناییی است که در جریان جنگ دوپای خود را در اثر اصابت خمپاره از دست داده اما با این وجود دست از کار نکشیده است و از بازیگران مطرح آنجا محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: «نرمین تولیچ: بازیگر» یک مستند پرتره  و در مورد زندگی و شخصیت این بازیگر است اما در واقع هدف اصلی ما معرفی این فرد نیست بلکه نگاه من در این مستند نگاهی ضد جنگ و پیام اصلی آن نیز همین موضوع است. تولید این مستند به تازگی به پایان رسیده است.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.