شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷

گزارشی از فیلم‌هایی که روی پرده می‌روند؛

تمام سهم زنان فیلمساز در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم «شیار 143» در جشنواره فیلم فجر

نرگس آبیار، رخشان بنی اعتماد، تینا پاکروان و مهشید افشارزاده چهار زنی هستند که در فجر سی و دوم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سی و دومین جشنواره فیلم فجر رو به اتمام است. در مجموع برآیند کارها چنگی به دل نمی زند. کارها اغلب متوسط هستند اما همواره نباید این نکته را فراموش کرد که جشنواره جای قضاوت نیست چون واکنش های مثبت و منفی نسبت به فیلم ها احساسی است و این حس یکی از ویژگی های جشنواره فیلم فجر است. می توان در فضای آرام تر و زمان اکران فیلم ها به قضاوت نشست.

یکی از نکات مهم جشنواره حضور کمرنگ زنان فیلمساز در جشنواره بود. امسال چهار فیلمساز زن در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و اکثر کارگردانان این فستیوال را مردان تشکیل می دادند.

نرگس آبیار، رخشان بنی اعتماد، مهشید افشارزاده و تینا پاکروان چهار زنی بودند که در جشنواره فیلم حضور داشتند و جای خالی سایر زنان فعال در سینما نظیر پوران درخشنده، فریال بهزاد، تهمینه میلانی و ... خالی بود.

خوشبختانه نرگس آبیار با فیلمی آبرومند نشان داد نسبت به کار قبلی خود «اشیاء از آن چه در آینه می بینید به شما نزدیکترند» رشد قابل توجهی کرده است و حالا به یک کارگردان خوب در سینما بدل شده است که توقعات از آن به مراتب بالا رفته است.

امیدوارم سومین فیلم نرگس آبیار به مراتب از دو فیلم قبلی او که خوب بودند، بهتر و بهتر باشند. تا شاهد کارگردانی درجه یک در سینما باشیم.

 چه خوب که پس از سال ها دوری مهشید افشارزاده در حیطه بازیگری سینما شاهد حضور او به عنوان کارگردان در فجر سی و دوم بودیم. همچنین تینا پاکروان نیز با سال ها سابقه کار در فیلم های مختلف و در دستیاری آثار کیمیایی حالا با فیلم اولی به جشنواره آمده است.

اما همان طور که عرض کردم خوب است که زنان سینما همپای مردان بتوانند فیلم بسازند و از دغدغه های خود و مردم سخن بگویند.

جشنواره مکانی برای عرضه محصولات متنوع در تمام ژانرهای سینمایی است. زنان سینما که اغلب مادران فداکار هستند در تصویر کردن جامعه خود می توانند درخشان ظاهر شوند.

تینا پاکروان امسال در بخش نگاه نو حضور دارد و به گفته افرادی که فیلم را دیده اند زن را واقعی تر از فیلم های فمنیستی ترسیم کرده است.

رخشان بنی اعتماد نیز اگرچه با فیلم تلخی وارد جشنواره فیلم فجر شد اما حضور او نیز به عنوان یک کارگردان زن کته مثبت دیگری برای جشنواره بود.

در سال های گذشته بودند زنان قدرتمندی که جوایز جشنواره را نیز از آن خود کرده اند. سینما نیا به حضور مردان و زنان توام با هم را دارد تا شاهد توانی در سینما باشیم. هم ازمشکلات زنان در سینما حرف زده شود و هم مشکلات مردان مطرح شود.

امیدوارم در جشنواره سال آینده شاهد حضور پررنگ تر زنان باشیم تا این توازن کم کم برقرار شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.