یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۵

منتقدان و اکران نوروزی/

آذین: «خط ویژه» درامی خوش ساخت و منطبق با سلیقه تماشاگر است

خط ویژه*

یک منتقد و مدرس دانشگاه با بیان اینکه «خط ویژه» از فیلمنامه و ساختار جمع و جوری برخوردار است، گفت: «خط ویژه» درامی خوش ساخت و منطبق با سلیقه و ذوق تماشاگران است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی، اظهار داشت: فیلم جدید مصطفی کیایی نگاهی نقادانه به مسائل و روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه دارد و نمایشگر زندگی و تلاش آدم هایی است که از اوضاع نابسامان اجتماع  فاصله های رو به تزاید طبقاتی ، فقر مردم پایین و جنوب شهر متاثر و منقلب شده اند. این افراد که متعلق به نسل جوان جامعه اند در شرایطی ناخواسته و خود خواسته دست به کار می شوند تا به ضعم خویش مشکل گشای خود و جامعه شوند.

وی در ادامه افزود: فیلم سینمایی «خط ویژه» روایت نمادین حرکت انسان هایی خاص در مسیری کاملاً ویژه است. این انسان ها که خود را رنجور فقرا، دلسوز آن ها  و خسم  آقا زاده ها ، نور چشمی ها و اغنایای بی درد تصور می کنند و نادرستی ها و ناراستی ها دلشان را به درد آورده است. به اندازه توانایی ها، فرهنگ ، ذوق ، بضاعت ، امکانات و مختصات آمال خود را در صدد تنبیه رانت خواران، کلان دزدها و کمک به فقرزدایی بر می آیند.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: این گروه معترض در اقدامی کاملاً ویژه به شیوه مشهور قهرمان هایی چون عیاران، رابین هودها و زوروها دور هم جمع می شوند تا مانند آن ها از کلان دزدها، کلاهبرداران، افزون طلبان و سارقان اموال جامعه سرقت کرده و غنائم را میان فقرا قسمت کنند، چنین اتفاقی که خط اصلی فیلم خوب و فانتزی مصطفی کیایی را تشکیل می دهد در قالب جدی و طنز در این فیلم رخ می دهد.

آذین تصریح کرد: این قهرمان های خاکستری که در واقع جوان های عادی در میان مردم جامعه اند، خود می دانند که عملکردشان مغایر با عرف جامعه و قوانین موجود است و دست گیری و زندان شدن در کمین آن ها است با این حال دل به شور قهرمانی و حمایت از ضعفا می سپارند و به شخصیت هایی دوست داشتنی هر چند از نظر قانون خاطی و متخلف اند، تبدیل می شوند.

این مدرس سینما در ادامه افزود: «خط ویژه» فیلمی جمع و جور و تماشاگرپسند است و با آنکه موضوعی نه چندان تازه ولی همچنان جذاب را دستمایه قرار داده ، موفق شده علاوه بر نگاه متفاوت بر واقعیت های تلخ و شیرین جامعه بدون آنکه در دام خط  و خطوط جناحی بی افتد، حقایق زندگی روز مردم را به نمایش می گذارد.

این منتقد در ادامه در مورد بازی ها و مسائل فنی فیلم نیز، اظهار داشت: «خط ویژه» فیلمنامه، ساختاری خوب و جذاب دارد و بازی های باورپذیر بازیگرانش در کنار موسیقی مناسب و فیلمبرداری پرتحرک و کارگردانی تاثیرگذار، لحظه ها و صحنه های درام و تراژدی فیلم از امتیازات آن محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: «خط ویژه » در زمانه ای که خط و خطوط های دیکته شده اجتماعی مسئولان در حل مشکلات جامعه نمی تواند نمره قبولی بگیرد، گر چه به صورت فانتزی و با طنزی تلخ برای حل معضلات اجتماعی راهی خاص را مطرح می کند، طرح این مسئله و موضوع  حقی از توجه دردمندانه فیلمساز به جامعه و همدلی و همسویی با قشرهای فقرزده و فریادی علیه ناعدالتی ، متخلفان، ناشناسان، سارقان اموال و آمال مردم است.

جبار آذین در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: «خط ویژه» درامی خوش ساخت و منطبق با سلیقه و ذوق تماشاگران و قهرمان بازی شخصیت هایش نیز مناسبات آشفته اقتصادی و اجتماعی و ناتوانی برخی متولیان امور بر رفع معضلات و مشکلات جامعه را به تصویر می کشد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.