سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

منتقدان و اکران نوروزی/

سلطان‌محمدی: «خط ویژه» انباشته از توجه به آسیب‌های اجتماعی است

خط ویژه*

یک منتقد گفت: «خط ویژه» انباشته از توجه به آسیب‏‌های اجتماعی است و رویه تلخ اجتماع امروزی و متاثر از فشارهای اقتصادی را نشان می‏ دهد.

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی، اظهار داشت: «خط ویژه» فیلمی موردپسند جوانان امروز است، جوانانی که با شتاب و بدون سرمایه‏‌گذاری ویژه و بدون اینکه رنج ببرند، می خواهند به گنج برسند و به روال زندگی امروزه که آغشته با سیاست است، ناتوانی خود را منتسب به سیاست کنند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: این جوانان کار خلاف خود را  با آوردن نام رانت و رانت‏‌خواری توجیه می کنند و البته چون اقدام و نیت خودشان نامربوط است، نیروی انتظامی هم با دلیلی نامربوط به داستان اصلی فیلم اینان را به دام می‏اندازد. نیروی انتظامی به دنبال موضوع دیگری بود اما این خلافکاران شتاب‏زده و جوان به دلیل باورمند نبودن به کارشان به اصلاح بند را آب می‏دهند و کار را خراب می‏ کنند و طعنه اینکه رانت خوار در سکانس آخر فیلم برقرار و صاحب حیات نشان داده می شود، رافع وجود چنین جوانان شتابناکی در جامعه امروزه ما نیست. خطا خطاست و فیلمساز نمی‌‏تواند مجرم را توجیه کند و یا جرم را بپوشاند و برای اقدامات چنین جوانانی مستمسک بیافریند.

سلطان محمدی در ادامه تصریح کرد: طبیعی آن است که این جوانان با این هوش طراحانه بتوانند به روش سالمتر هم صاحب مال و منال باشند، اما به هر حال چون فیلم، فیلم سینمایی است و فیلمنامه گره‏ هایی می‏ خواهد، این گره ‏ها به شیوه خوب در داستان و قدم به قدم و حلقه به حلقه - مشابه روش فیلم سینمایی «گذشته» ساخته اصغر فرهادی – کشف مقطعی شده و به گام بعدی ارجاع داده می‏شود تا بیننده کمتر بتواند حدس بزند که سکانس بعد، مشکل بعد و گره کوچکتر بعدی چگونه است. اگر چه باور ثابت اینگونه است که قطعاً اینها باید مجازات شوند.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: شتاب فیلم، کنش ‏های سرعتی بازیگران، جوان بودن بازیگران فیلم و سوژه ملموس برای جوانان امروزی، در ترکیبی از دوستی و خانواده و اینکه قهرمان انفرادی به قهرمان گروهی تبدیل شده است، در فیلم جالب به نظر می‏رسد. همه این افراد به دلایل ساده با هم متحد شده ‏اند تا هر کس به سهم خویش برسد، از این جهت فیلمساز نگرش خوبی در جدا کردن قهرمان انفرادی از قهرمان جمعی به کار برده است، اگر چه این اتحاد و همبستگی برای رسیدن به یک نتیجه غلط است و به صورت طبیعی باید این جمع از هم پاشیده می‏شد که نشد.

حسین سلطان محمدی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: «خط ویژه» انباشته از آسیب‏های اجتماعی است و نگاهی ویژه به این آسیب ‏ها دارد. این فیلم رویه تلخ اجتماع امروزی و متاثر از فشارهای اقتصادی را نشان می‏ دهد. امیدوارم شروع خوب فیلم در اکران نوروزی، با عبرت‏‌گیری جوانانه همراه باشد که در غیر این‏صورت نقض غرض خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.