چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

نمایش فیلم‌های ایرانی از ماهواره‌ها و مسئولیت دولت/2

ساداتیان: پخش فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای از ضعف‌های وزارت ارشاد است/ برخی از فیلم‌ها رنگ اکران شهرستان‌ها را هم نمی‍بینند

ساداتیان در نشست فیلم برف روی کاج ها در فرهنگسرای ارسباران

سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینمای ایران درباره توزیع زودهنگام فیلم های اکران در شبکه نمایش خانگی گفت: برخی از فیلم های ما رنگ اکران شهرستان ها را نمی بینند اما زمانیکه یک فیلم اکران می شود و حاشیه تبلیغاتی آن بالا سر فیلم است و DVD آن زود توزیع می شود می توان از آن حاشیه تبلیغاتی در توزیع DVD آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، انتشار و پخش زودهنگام فیلم های سینمایی در شبکه نمایش خانگی از موضوعاتی است که عده‌ای با آن موافق و عده ای مخالف آن هستند، برخی از تهیه کنندگان معتقدند که با این کار از قاچاق فیلم هایشان جلوگیری می کنند و برخی دیگر بر این باورند که این کار می تواند به سینمای ایران کمک کند. سینماپرس نظر برخی از تهیه کننده ها را در این باره جویا شده است.

سید جمال ساداتیان؛ تهیه کننده، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، درباره این موضوع عنوان کرد: یک بخشی از این اقدام می تواند به سینمای ایران کمک کند و یک بخشی از آن می تواند برای سینمای ایران ضرر داشته باشد اما به نظر من در مجموع بد نیست زمانیکه سایه و حاشیه های تبلیغاتی اکران فیلم در اذهان وجود دارد DVD آن هم توزیع می شود. این کار می تواند حداقل کمکی به برخی از فیلم ها کرده باشد.

وی با بیان این مطلب که مشکل اساسی نبود سینما در ۱۸۰ شهر ایران است، بیان کرد: در خیلی از شهرهای ایران سالن سینمایی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد تنها یک یا دو سالن سینمایی است. زمانیکه همزمان ۵ فیلم سینمایی اکران می شود چطور می توان آن ها را  در یک سالن سینمایی اکران کرد.

ساداتیان ادامه داد: برخی از فیلم های ما رنگ اکران شهرستان ها را نمی بینند اما زمانیکه یک فیلم اکران می شود و DVD آن زود توزیع می شود می توان از آن حاشیه تبلیغاتی در توزیع DVD آن استفاده کرد.

وی در خصوص این مساله که خیلی ها با انتشار زود هنگام  پخش نمایش خانگی فیلم های سینمایی برای دیدن آن ها به سالن های سینما نمی روند، بیان کرد: شخصی که به انتشار DVD فیلم های سینمایی از این منظر نگاه می کند و می گوید نهایت چهار ماه دیگر DVD فلان فیلم به بازار می آید و دغدغه فیلم دیدن و سینما رفتن را ندارد. از طرفی کسی که توان اقتصادی برای خرید بلیت و دیدن فیلم ها در سالن های سینمایی را ندارد برای او انتشار زود هنگام و دیرهنگام فیلم ها تاثیری ندارد و شخصی هم که علاقه دارد فیلم ها را در سالن سینما ببیند توزیع سریع فیلم ها تاثیری برای او نخواهد داشت.

ساداتیان در ادامه با بیان این امر که پخش فیلم های سینمایی در شبکه های ماهواره ای از ضعف های وزارت فرهنگ و ارشاد است، افزود: جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد باید سازمانی به نام سینمای ملی را برپا کند که به لحاظ حقوقی فیلم ها را کپی رایت کنند تا بتوانند از تمام این شبکه هایی که فیلم ها را پخش می کنند اعلام جرم کرده و پیگیری قضایی کنند.

وی افزود: این که هر تهیه کننده ای به تنهایی این مساله را پیگیر شود هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و هر زمانی که DVD فیلم ها بیرون آید شبکه های ماهواره ای آن ها را پخش خواهند کرد پس اساسا جلوگیری از این اتفاق به یک مرجع بالادستی برمی گردد.

انتهای پیام/ح/ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.