دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

جشنواره کن ، فرصت ها و تهدیدها /۵

نیرومند: نحوه بازاریابی مدیران در کن راه به جایی نمی‌برد/ بی‌دلیل نیست منتقدان حضور مدیران در جشنواره‍‌های خارجی را سفر تفریحی تلقی می‌کنند

محمد حسین نیرومند*

سینماپرس: محمد حسین نیرومند کارشناس فرهنگی کشورصبح امروز ۲۹ اردیبهشت گفت: با توجه به کثرت تولید فیلم در ایران، راه حیات سینمای کشور به لحاظ اقتصادی با ورود به عرصه اکران بین المللی می گذرد. واقعیت آن است که این نحوه بازاریابی راه به جایی نمی برد، همچنان که در طول این بیست و اندی سال گذشته اتفاق خاصی نیفتاده است. بی دلیل نیست که منتقدان این گونه بازاریابی ها را سفر تفریحی مدیران تلقی می کنند.

بنابراین گزارش، این کارشناس فرهنگی به خبرنگار سینماپرس گفت: سیاست کلی نظام در عرصه های سیاسی و فرهنگی این است که حضور در مجامع بین المللی را فرصتی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی تلقی می کند. ظاهراً جشنواره کن هم می تواند چنین فرصتی را برای ما ایجاد کند. اما این فرصت چه زمانی فراهم می شود وقتی که ما سینمای هم طراز انقلاب و فیلم های حامل پیام انقلاب اسلامی تولید کرده باشیم . وقتی چنین فیلمی نداریم حضور ما چندان نمی تواند با این سیاست همسو باشد.

وی افزود: با این حال این سوال هم وجود دارد اگر فیلمی  به عنوان تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم جشنواره ای مثل کن امکان نمایش آن را فراهم می کند؟ این جاست که حضور در مجامع بین الملل عرصه فرهنگ با سیاست متمایز می شود. کار بین المللی در عرصه فرهنگ بسیار دشوارتر و نیاز به هوشمندی و درایتی است که متاسفانه به نظر می رسد سال هاست ما از آن بی بهره ایم. بنابراین طبیعی است که ما وقتی به کن می رویم باید در زمینی بازی کنیم که آن ها برای ما مهیا کرده اند. خانم بازیگر ایرانی در کن در مراسمی با نامحرمی دست می دهد بعد روابط عمومی وزارت ارشاد با صدور بیانه ای به مذمت این کار می پردازد. زرق و برق برگزاری مراسم هوش از سر مسافر ایرانی کن می رباید و می شود ماجرای ردکارپت آقای رضا عطاران.

نیرومند اظهار داشت: یکی از دلایلی که سفر این عزیزان را به جشنواره های بین المللی مثل جشنواره کن توجیه می کند شرکت در بازارهای جهانی فیلم است. اما سوال اساسی اینجاست که چرا باید سینمای ایران که جزو ۱۰ کشور برتر در تولید فیلم در جهان است علیرغم حضور در عمده بازارهای جهانی فروش فیلم هرگز نتوانسته است در عرصه بین المللی اکران جهانی که نه، حتی اکران منطقه ای داشته باشد؟

وی خاطر نشان کرد: البته کار اکران بین المللی فیلم بسیار دشوار است چرا که سیاست کلان هالیوود در این زمینه کاملا مشخص است، آنها نبض اکران جهانی را در دست دارند، با این وضع باید برای این منظور برنامه داشت و تلاش کرد.

مشاور وزیر ارشاد در دولت دهم اضافه کرد: شنیده ام که فیلم «گِلاب» که براساس رمان یک خبرنگار ایرانی در مورد حوادث فتنه ۸۸ ساخته شده است قرار است در کن امسال به نمایش در آید. شاید نمایش این فیلم باعث شود مدیران فرهنگی کشور را که به این جشنواره رفته اند به غیرت وادارد. اگر این اتفاق بیافتد حتماً جشنواره کن برای ما دستآورد داشته است. امیدوارم وقتی مدیران فرهنگی ما از سفر کن باز می گردند از کوتاهی هایشان شرمنده باشند و از غیرت دشمنان انقلاب اسلامی درس بگیرند.

نیرومند در پایان تصریح کرد: به هر حال باید امیدوار بود در سال های آتی برنامه منسجم تری برای ورود به کن داشته باشیم و با برنامه ریزی دقیق بتوانیم در این فستیوال حاضر شویم.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.