شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

همزمان با سالروز آزادی خرمشهر-گفتگوی تفصیلی/۲

رییس شهرك سینمایی دفاع مقدس: اگر بخواهیم در عرصه فرهنگ و مفاهیم ارزشی پیشرو باشیم نباید به یک شهرک بسنده کرد

عباسعلی فلاح رییس شهرك سینمایی دفاع مقدس

سینماپرس: حمید غفاریان / عباسعلی فلاح رییس شهرك سینمایی دفاع مقدس در بخش دوم مصاحبه تفصیلی خود گفت: در واقع شهرك یك مجموعه ملی است یعنی همه نظام باید پشت سر آن قرار بگیرند و سعی شود كه شهرك را به نحو شایسته‌ای بسازند و گسترش دهند. اگر بخواهیم در عرصه فرهنگ و مفاهیم ارزشی پیشرو باشیم نباید به یک شهرک بسنده کرد.

براساس این گزارش، بخش دوم و پایانی مصاحبه با عباسعلی فلاح رییس شهرك سینمایی دفاع مقدس در ادامه آمده است كه بیشتر به برنامه‌های آینده این شهرك پرداخت شده است.

شاید اگر مسئولیت پشتیبانی از روی دوش شهرك سینمایی برداشته شود امكان انجام زیرساخت ها توسط شما انجام گیرد، در برخی شهرك های سینمایی جهان همه ظرفیت ها را در خودشان دارند.

در هالیوود هم به این شكل نیست كه همه فیلم ها در یك شهرك ساخته شود.

بله، اما با توجه به اینكه شهرك دارای موضوعیت دفاع مقدس است می تواند همه موضوعات مثل نیروی دریایی، هوایی و... را در برداشته باشد.

البته تنها كاركرد شهرك متعلق به دفاع مقدس نیست بلكه دیگر فیلم های و مجموعه های تلویزیونی تاكنون از شهرك استفاده كرده اند كه نمونه شاخص آن مجموعه یوسف پیامبر است برای نمونه خیلی از فیلم ها تنها از جاده‌ای كه ما در اینجا داریم استفاده می كنند همانطور كه بخشی از سریال «مختارنامه» در شهرك سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری شد، یكی از دروازه های قدیم تهران در شهرك ایجاد شده كه فیلمسازان زیادی از آن تاكنون استفاده كرده اند البته الزاما فیلم های بلند از شهرك استفاده نمی كنند بلكه سازندگان فیلم های كوتاه و نماهنگ هم در اینجا حضور داشتند.

شهرك امكانات زیادی را در اختیار فیلم های مختلف مثل «راه آبی ابریشم»، «جرم»، «مجموعه ستایش»، «وضعیت سفید» و... قرار داده است، برای نمونه یكی از مشكلات تولید فیلم تهیه نیروی برق آن است ما در شهرك دو موتور برق قوی داریم كه یكی از آنها در شهرك و دیگری در بیرون از شهر سرویس می دهد و حتما سلاح و مهمات سرویس ما به فیلم نیست. عنوان اصلی مجموعه ما «شهرك سینمایی انقلاب و دفاع مقدس» است، اكنون دهها خودرو دهه شصت را جمع آوری كردیم تا فیلمسازان بتوانند از آن استفاده کنند.

فیلمسازانی که قصد دارند درباره موضوع انقلاب اثری بسازند نهایت لوکیشنی که مورد استفاده آنهاست در محله چیت سازی است كه آن هم در حال تغییر است. اگر زمان انقلاب را هم بتوانیم در شهرك داشته باشیم كمك بسیاری به تولیدات‌مان در این موضوع خواهد كرد.

در طرح جامعی كه برای شهرك آماده كردیم و امیدواریم محقق شود در بخشی از این طرح به موضوع مناطق قدیم تهران است، صحبتی را ما در این زمینه داشتیم كه بخش هایی از شهر قدیم را در شهرك بازسازی كنیم كه می تواند شهرهای دیگر را هم اضافه كنیم همانطور كه اكنون شهر بوشهر در شهرك ساخته شده است.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

اكنون كه در آستانه سالگرد آزادسازی خرمشهر هستیم، جای این شهر در شهرك خالی است.

طرح ساخت خرمشهر ارائه شده است. در این طرح آمده است كه باید مسجد جامع خرمشهر ساخته شود، همچنین برخی از محلات جنوب با همان معماری خودش در زمان جنگ ساخته شود كه در اصل اینجا عنوان شهرك سینمایی است اما در واقع شهرك یك مجموعه ملی است یعنی همه نظام باید پشت سر آن قرار بگیرند و سعی شود كه شهرك را به نحو شایسته‌ای بسازند و گسترش دهند. وقتی می‌خواهیم قطب فرهنگی در دنیا باشیم باید همه نظام وارد میدان شوند.

اكنون كه متراژ شهرك ۵۵۰ هكتار است باید سه هزار هكتار باشد كه این ظرفیت را ایجاد كند و یا بخشی از این شهرك در مناطق دیگر احداث شود و شهرك ۲ را در یك فضا و جغرافیای دیگری داشته باشیم، اینكه تصور كنیم كشور ما به یك شهرك سینمایی نیاز دارد با توجه به اینكه می خواهیم قطب فرهنگی در سطح دنیا باشیم كافی نیست. شهرك سینمایی غزالی خیلی زحمت می كشد اما بیشتر از آن در توانش نیست بنابراین مجلس در مصوباتش ساخت شهرك‌های سینمایی را لحاظ كند، دولتمردان بگویند كه از كدام شهرك سینمایی حمایت كردند و بدانند كه شهرك سینمایی یك زیرساخت است كه با ایجاد آن در آینده می توانند فیلم های خوبی داشته باشند.

گویا شما برنامه‌های زیادی برای شهرك دارید.از این جزییات بیشتر بفرمایید.

یكی از جزییات این برنامه ساخت استودیویی است كه در عرض ۱۰۰ متر و طول ۱۵۰ متر باشد، ۱۵ هزار متر بدون هیچ ستونی در وسط آن و امكان نصب پرده سبز و آبی (كروماكی) را داشته باشند، مسئله‌ای كه در تمام دنیا به آن توجه می كنند، مثلا فیلمسازی در دنیا دیگر برای ساخت فیلمی در كشتی روی آب نمی رود.

مانند فیلم «زندگی پای» كه در طول فیلم یك قایق در دریا را با تكنیك سی جی به زیبایی به تصویر كشیده بود.

بله، اكنون ما دنبال ساخت این استدیو هستیم كه نور قابل كنترلی در آن وجود داشته باشد و امكان اینكه دوربین بتواند در فاصله بیست متری كرین كند. اما در مقابل ما استخری را به متراژ ۴۰۰ متر در شهرك احداث كردیم كه می توانند هم در زیرآب یا روی آب تصویر بگیرند اكنون ما این استخر را داریم اما برخی فیلمسازان برای گرفتن این تصاویر تا سواحل جنوب می روند.

در گذشته كه یك سدی اینجا بود و تعداد زیادی ماهی در آن تلف شدند چراكه هر سال آب را خالی می كردند و دیده می شد كه فیلمسازان با مشكل آب برای قایق مواجه می شوند به همین دلیل ما یك سد بزرگی را ایجاد كردیم، كدام ارگانی در كشور می‌آید برای سینما كه ماموریت اصلی‌اش هم نیست یك سد ایجاد كند.

همانطور كه شما گفتید باید یك عزم ملی برای حمایت از شهرك وجود داشته باشد به طوری كه فیلمساز با آمدن در شهرك احساس راحتی كنند.

دوستان ما شهرك سینمایی كشورهای مختلفی مثل هندوستان و... را بررسی كردند و یك طرح مطالعاتی را در حال تنظیم كردن هستند كه اگر كشور بخواهد در عرصه فرهنگی پیش برود باید به سمتی برود كه دو یا چند شهرك داشته باشد كه بتواند تولیدات فرهنگی كشور را پوشش دهد، اكنون بحث ما تنها سینمایی نیست بلكه ما از تئاتر هم حمایت كرده بودیم، بحث دیگر هم بازدید علاقه مندان از مجموعه شهر است كه طی سه سال اخیراً صدهزار نفر از شهرك بازدید كردند ما به دنبال این هستیم كه در كنار فعالیت های سینمایی به فعالیت اردویی هم ادامه دهیم .

پس این احساس نیاز در شما و مسئولان ایجاد شده است كه به دنبال اجرایی كردن طرح‌هایتان هستید.

درباره این اجرایی كردن این طرح جلساتی را با مجموعه وزارت ارشاد داشتیم و مباحث را مطرح كردیم، امیدواریم با حمایت جدی كه از سوی مدیران سینمایی كشور می شود و حتی مدیران غیر سینمایی كشور همانطور كه از شركت هواپیمایی ایران ایر درخواست دادیم كه یك هواپیما در اختیار ما قرار دهد چون برای فیلمبرداری یك سكانس در هواپیما فرودگاه نیاز به طی كردن مراحل زیاد است.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

منتظر هستیم تا مدیرعامل محترم شركت ایران ایر نسبت به واگذاری هواپیما به شهرك سینمایی موافقت كنند تا یك یا دو دستگاه هواپیما در این مجموعه مستقر شود همانطور كه می دانیم هواپیماهای زیادی وجود دارند كه فرسوده شدند كه اكنون هم اگر قصد فروش داشته باشند باید آلومینیوم و مواد آن را به فروش برسانند اما با این واگذاری به فرهنگ كشور كمك خواهند كرد.

فكر نمی كنم هیچ مجموعه‌ای به میزان سپاه و بسیج برای عرصه فرهنگ سرمایه گذاری كرده باشد اكنون من یك سوله دوهزار متری در ارتفاع ده متر را برای فیلمبرداری كروماكی آماده كردم. در حالی كه این سوله به قیمت دومیلیارد را برای انجام كار هنری خالی نگه داشتم. سپاه در حال هزینه كردن نیروهای انسانی و سخت افزاری برای خدمت گزاری به سینمای كشور است.

شهرك سینمایی دفاع مقدس یكی از امن ترین مجموعه‌های كشور است، از سال ۷۳ تاكنون كه مهمات و سلاح را به فیلمسازان ارائه دادیم علی رغم اینكه برخی از آنها آشنایی نداشتند اما در طی این بیست سال با كمترین حادثه مواجه بودیم كه با همكاری طراحان جلوه‌های ویژه با ما این نتیجه حاصل شده است.

البته صدا و سیما هم به عنوان یك رسانه‌ای كه از شهرك استفاده می كند هم باید در حمایت از طرح پیش‌قدم شود.

بله بیشترین سرویس دهی ما به صدا و سیما است البته این رسانه كه دكورهایی را كه بیرون از شهرك ساخته می شود را می تواند در اینجا بسازد برای مثال دكور مختارنامه را در جایی ساختند كه می توانست در شهرك ساخته شود و ماندگار شود همانطور كه اكنون دكورهای یوسف پیامبر همچنان هم در شهرك از آن حفاظت می شود.

اكنون كه شهر بوشهر در حال ساخته شدن است پس از استفاده آن ماندگار می شود كه اخیرا سریالی با عنوان «باب الامراد» با سرمایه كویت در ایران با موضوعیت امام جواد (ع) فیلمبرداری شد كه از دكورهای مجموعه یوسف استفاده كرد و آن گروه با خودشان یك سرمایه‌ای را وارد كشور كردند كه حتی یك قایقی را بازسازی كردند و امروز در شهرك وجود دارد.اگر بتوانیم از گردشگر فیلمساز استفاده كنیم قطعا می تواند اتفاق خوبی برای كشور باشد همانطور كه این پرو‍ژه شش ماه در ایران حضور داشت و برای عوامل داخلی ایجاد اشتغال كرد كه طراحی صحنه و لباس آن برعهده مجید میرفخرایی بود.

برنامه‌ای كه مرحوم جواد شریفی راد با همكاری شهرك برای استفاده از مواد كم خطر در حال انجام بود به كجا رسید؟

اكنون نسبت به این موضوع متخصصان صنایع دفاع وارد شدند و در اصل می گویند كه نیاز فیلمسازان اعلام شود، این موضوع یك كار بسیار پیچیده‌ای است چراكه ما درباره فیلمسازی یك نوع استانداردی نداریم معمولا حجم كم و زیاد شدن مواد آتش زا خیلی متفاوت می شود كه دوستان در حال كار كردن روی آن هستند كه در تخصص شهرك نیست، باید دانشمندان ما هم نسبت به این موضوع ورود كنند و بهتر است وزارت ارشاد وارد گود شود تا با مشاركت وزارت دفاع و پشتیبانی آن را اجرایی كنند كه ارشاد در خواست كننده این موضوع باشد همانطور كه دوربین وارد می شود باید فیلمسازان مواد منفجره كم خطر را داشته باشند كه اگر سرمایه گذاری و پی گیری خوبی در این مسیر شود می توانیم در آینده نزدیك شاهد صادركننده در سطح بین الملل باشیم.

تاكنون با كدام فیلمساز راحت تر كار كردید؟ كه بی حاشیه فیلمش را ساخته و نتیجه خوبی را هم داشته است.

ما بیشتر با تهیه كننده ها و مدیران تولید همكاری داریم، هر فیلمسازی كه از ما راضی رفته ما هم از او راضی هستیم.

شهرك سینمایی دفاع مقدس

نسبت به مصاحبه‌هایی كه بعضا فیلمسازان از شرایط شهرك انتقاد دارند چه نظری دارید؟

یك بخشی از آن را ناشی عدم اطلاع‌شان می دانیم و یك بخش دیگر را مشكل فیلمسازی می دانیم ولی به واقع تولید فیلم مشكلات خاصی دارد كه گاهی این مشكلات دست به دست هم می دهد معمولا جایی كه دیوارش كوتاه تر است را انتقاد می كنند، این صحبت ها را به دل نمی گیریم. سپاه خدمت رسانی در این موضوع را احساس وظیفه فرهنگی می داند كه در آن بیشترین سرمایه گذاری را می كند باید قدردان آن هم باشند فارغ از اینكه هیچ مجموعه بدون عیب نیست، ما هم خودمان را بی اشكال نمی دانیم.

خودتان بعد از دیدن كدام فیلم به این نتیجه رسیدید كه از شهرك استفاده خوبی كرده است؟

به دلیل تاثیرگذاری مجموعه یوسف پیامبر كه تاثیر خوبی در سطح داخلی و جهان داشت اثر ارزشمندی بود و یا تاریخی مثل مختارنامه همین طور سریال «در چشم باد» كه به حادثه خرمشهر پرداخته بود اما به دلیل عدم سیاست گذاری نسبت به پخش نتوانست جایگاه خودش را پیدا كند.

مسعود ده نمكی با «معراجی‌ها» بیشترین استفاده از شهرك را كرد و بهتر است مردم درباره آن نظر دهند، بعد از حادثه‌ای كه رخ داد این فیلم با وضعیت دیگری ادامه داد و از نظر روحی هم كارمندان شهرك و عوامل فیلم را تحت تاثیر قرار داد كه واقعا كار كردن در آن زمان دشوار بود.

به همین دلیل بود كه سوال اول را هم درباره این موضوع پرسیدم.

خیلی از دوستان و خانواده خودم گفتند كه این مسئولیت را قبول نكنم اما اگر قرار است كسی كار كند باید در روزهای سخت هم بتواند كار كند. ضمن اینكه ما از بچه های جنگ هستیم كه از این اتفاق‌ها خیلی دیدیم همانطور كه در یك روز فرمانده و دیگر رزمندگان شهید می شدند و هیچ كاری متوقف نمی شد در حالی كه بعد از این حادثه یك هفته فیلم متوقف شد اما زمان جنگ تعطیلی وجود نداشت بنابراین هم به احترام مراسم تشیع پیكر بزرگواران یك هفته شهرك را تعطیل كردیم تا به بزرگداشت ها برسیم اما بعد از آن به صورت جدی كار را از پیش گرفتیم.

در پایان اگر نكته‌ای است بفرمایید.

از مردم یك درخواستی دارم و به نظرم هر كجا كه مردم حضور داشته باشند بهترین كمك كننده خواهند بود. اگر كسی خودروی قدیمی و فرسوده‌ای دارد، می تواند به شهرك سینمایی برای تولید آثار فرهنگی هدیه كند یا حتی گرامافون، لباس و.. دارند به شهرك هدیه كنند تا به نام خودشان ثبت شود چراكه ظرف چند سال آینده مناسب فیلمسازی می شود.
یك درخواست هم از فیلمسازان دارم و آن هم اینكه دیده شده برخی از امكانات را ایجاد می كنند اما جایی برای محل نگه داری آن ندارند كه می توانند آن را به شهرك هدیه كنند تا دیگر همكارانشان هم از آن استفاده كنند.شهرك متعلق به مردم و فیلمسازان است كه با كمك آنها تجهیز و ساخته می شود تا به مردم خدمت كند.

 هدف ما هم خدمت كردن به مردم است از الان باید خودروهای امروز را كنار بگذاریم تا ۵۰ سال آینده لنگ آن نباشیم اكنون خودروهایی را از بین می برند كه مبلغی هم ندارد و می توانند آن را به شهرك هدیه كنند.

نظرات

  • حقگو ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۲۲:۵۷
    1 0
    واقعا ایشان درست گفتند شهرک های سینمایی به عنوان زیر ساخت نیاز امروز و آینده سینمای کشور است . امیدوارم با پشتیبانی هنرمندان شهرک سینمایی دفاع مقدس سریع تر ساخته شود
  • محمد ۱۳۹۳/۰۳/۰۶ - ۲۳:۴۶
    1 0
    به نظر من هم این شهرک ظرفیت های بسیار زیادی داره ولی عدم توجه مسئولین زیربط و شاید هم تخصیص بودجه ناچیز دولتی به گسترش و تجهیز این شهرک باعث شده تا هنوز استعدادهای واقعی این شهرک شکوفا نشه...
  • علی ۱۳۹۳/۰۴/۰۲ - ۲۰:۴۲
    2 0
    اگر مردم وسایل قدیمی خود را به شهرک سینمایی هدیه کنند کار خوبی کرده اند. متاسفانه اینکار برای مردم جا نیافتاده . من حاضرم تلفن یا آدرس شهرک را بنویسید تا تماس بگیریم
  • حقگو ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۱۲:۲۷
    0 0
    وزارت ارشاد گزارش کند تا به حال چه کمکی به شهرک سینمایی داشته است؟ آیا وظیفه ارشاد کمک به فیلم هایی که تماشگر ندارد یا بعدا به خاطر محتوای بد آنها توقیف می شود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.