شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

سخنگوی خودخوانده در آغوش جوایز خیالی

سكوت «باغبان» اسرائیلی در برابر كشتار جوانه‌ها در غزه/ وقتی که «مخملباف» بجای فلسطین چشم به ونیز دوخته است!؟

مخملباف - غزه

سینماپرس: محمدصادق عابدینی/ محسن مخملباف كه در حمایت از فرقه ضاله بهائیت در كشوری كه نماد دشمنی با اسلام و ایران است فیلم «باغبان» را ساخت تا وجهه‌ دمکرات خود را حفظ کند اما اکنون در برابر کشتار بی رحمانه زنان و کودکان سکوت کرده تا مبادا جوایز آینده اربابان خود را از دست دهد!

سخنگوی خودخوانده جنبش سبز، لقبی بود كه بعد از وقایع سال ۸۸ به محسن مخملباف داده شد؛ كارگردانی كه چند سالی بود خارج‌نشین شده بود و در چرخشی چشمگیر نسبت به مواضع سال‌ها قبل خود از یك انقلابی‌نمای دو آتشه به یك ضدانقلاب تمام‌عیار‌ تبدیل شده بود.

مخملباف با استفاده از ته‌مانده اعتبار سینمایی خود، نشست‌های خبری را برای محكومیت جمهوری اسلامی برگزار می‌كرد یا در نشست‌های گروه‌های ضدانقلاب شركت می‌نمود تا به عنوان سخنگو از جنبش سبز دفاع كند. در آن دوران محسن مخملباف خود را مدعی تمام‌قد حقوق بشر و آزادی بیان نشان می‌داد؛ ادعایی كه بعد از چند سال پوچ بودن آن به خوبی نمایان شد.

شاید در بین كارگردانان ایرانی اولین كسی كه در حمایت از فرقه ضاله بهائیت فیلم سینمایی ساخته باشد، شخص مخملباف باشد، آن هم در كشوری كه نماد دشمنی با اسلام و ایران است. مخملباف فیلم باغبان را در سرزمین‌های اشغالی ساخت و داستان آن درباره زندگی یك باغبان بهائی در حیفا بود. این فیلم البته مانند سایر فیلم‌هایی كه مخملباف در خارج از كشور ساخته است، در فستیوال‌های مهم جهانی هیچ جایزه‌ای نگرفت تا روند نزولی این كارگردان ادامه داشته باشد اما برای كسانی كه هنوز به سینمای مخملباف اعتقاد داشتند حضور وی در سرزمین‌های اشغالی و ساخت چنین فیلمی قابل هضم نبود.

مخملباف این فیلم را برای نشان دادن صلح‌طلب بودن بهائیان و زندگی آرامشان در اسرائیل ساخت، در حالی كه چند كیلومتر آن طرف‌تر از شهر حیفا، مردم غزه در محاصره شدید رژیم صهیونیستی قرار داشتند و مخملباف به راحتی از كنار این وقایع گذشت و چشم خود را به روی درد و رنج مردم فلسطین بست.

حال با گذشت حدود دو سال از ساخت فیلم باغبان، اسرائیل در حمله‌ای وحشیانه مردم غزه را به خاك و خون كشیده است. مردم آزادی‌خواه جهان در كشور‌های مختلف روزانه با تظاهرات‌های اعتراضی، خشم خود را نسبت به این اقدام جنایتكارانه اعلام می‌كنند اما سازنده باغبان كه روزی خود را علمدار آزادی می‌دانست در سكوت كاملی فرو رفته است. گویا انسان‌دوستی مخملباف تنها شامل حال شهروندان بهائی در اسرائیل می‌شود و این انقلاب‌مآب دو آتشه دهه ۶۰ كه امروز لائیك‌وار زندگی می‌كند، حداقل نمی‌خواهد به اندازه یك شهروند اروپایی پلاكارد توقف جنگ در غزه را بلند كند، چه برسد به اینكه بخواهد در مخالفت با اسرائیل نیز موضع بگیرد.

سكوت این كارگردان آواره سابقاً ایرانی در حالی صورت می‌گیرد كه از داخل سرزمین‌های اشغالی صدای اعتراض بلند شده و كارگردانان اسرائیلی نیز به كشتار مردم غزه اعتراض می‌كنند. كارگردانان اسرائیلی در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه بیانیه‌ای نیز صادر كرده‌اند و آن را محكوم کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «كودكانی كه امروز در غزه زندگی می‌كنند، پدر و مادرهای فردای جامعه ما هستند و كشتار و ترس تنها مانع دستیابی به راه‌حل دیپلماتیك است. ما از رسانه‌های اسرائیلی می‌خواهیم به مناطق بمباران‌شده غزه هم سری بزنند و ساكنان كودك و مرد و زن كه در چند روز گذشته كشته شده‌اند را از نزدیك ببینند. اسرائیل باید شجاعت كافی برای به تصویر كشیدن كشتار و تخریب در غزه را نیز داشته باشد. این كارگردانان اسرائیلی همچنین اعلام كردند: ما به عنوان هنرمند در این روزهای وحشتناك از خودمان، مسئولان برگزاری جشنواره‌، تماشاچیان و رسانه‌ها انتظار داریم تا موضع صریح خود را نسبت به تغییر شرایط كنونی اعلام كنند.»

این اعتراضات در حالی است كه محسن مخملباف در حال آماده شدن برای حضور در یكی از بخش‌های جشنواره ونیز است و احتمالاً بیشتر از اینكه به فكر غزه باشد به فكر این است كه آیا امكان دارد جشنواره‌های غربی بعد از این همه ‌خوش‌خدمتی كه وی برای آنها داشته است، جایزه‌ای به رسم قدردانی به او دهند یا نه! 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ - ۰۸:۲۰
    0 0
    او زمانی که بایکوت را ساخت نیز به میل صاحبان سرمایه فیلم ساخت و زمانی که دست فروش را ساخت هم همچنین ... در اصل او از همان ساخت توبه نصوح برای هرکه نانش را داد فیلم ساخت و زمانی که از حوزه رفت و یا به نوعی ترد شد هم برای بنیاد در جا دو فیلم ساخت که بازهم اثبات کرد هرکه را نانش دهد او برایش فیلم خواهد ساخت ... او هیچ گاه حتی وقتی شبهای زاینده رود راساخت به میل خود پشت دوربین نرفته و اینکه روزی عده ای او را انقلابی دو آتیشه تلقی می کرده اند به خطا رفته اند وگرنه او همین است که از اول بوده است و تعجبی هم ندارد... کما این که امروز هم خیلی از فیلم سازان کشور که روزی سنگ دین واسلام را به سینه میزدند و یا مدافع هشت سال دفاع مقدس بودند اکنون در فکرشان ضد آنچه مدعی بودن را دارند و این یکی از خاصیت های انسان قدرت طلب زیاده خواه و ظلم پذیر و ستمگر است که نان را به نرخ روز می خورد ... روز قدس آیا همه سینماگرانی که به دفاع از محرومان غزه به راهپیمایی آمدند زمانی که درمجامع بین المللی دعوت میشوند آیا فریادشان بر ستیز های ضد بشری بلند است که اگر چنین باشد هیچ جایزه خارجی نسیبشان نمی گردد مگر ما که اسکار را گرفتیم نمی توانستیم روی سن شعاری علیه آمریکا سردهیم و حقانیت ایرانی را به اعتراض بیان کنیم مگر چنین می کنیم که از او انتظار داشته باشیم... و این تعجب دارد!!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.