دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲

در یک نشست رسانه‌ای عنوان شد

بازی در نقش اول؛ جایزه بزرگترین مسابقه بازیگری/ صادقی: برای ورود به بازیگری استعداد شرط اصلی است نه ظاهر افراد

قطب الدین صادقی در نشست خبری فیلم «انارهای نارس» در جشننواره فیلم فجر

سینماپرس: قطب الدین صادقی بازیگر و مدرس دانشگاه گفت: برای ورود به بازیگری استعداد شرط اصلی است نه ظاهر افراد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست رسانه ای مسابقه بازیگری «تلسکوپ» که قرار است از شبکه نمایش خانگی پخش شود صبح امروز دوشنبه ۱۳ مردادماه با حضور عوامل چون پاشا بهزاد کارگردان، سعید هاشمی و مرتضی علی عباس میرزایی تهیه کنندگان و همچنین قطب الدین صادقی، فیروز همتی و شهرام عبدلی داوران این مسابقه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 در نشست رسانه ای بزرگترین مسابقه بازیگری ایران که با عنوان «تلسکوپ» برگزار می شود از طرف تهیه کنندگان مسابقه عنوان شد علاقمندان به عرصه بازیگری می توانند با حضور در این برنامه استعداد و توانایی های خود را کشف کرده و نفر برگزیده این پروژه به عنوان نقش اول در یک فیلم سینمایی حضور پیدا خواهد کرد.

در این نشست پاشا بهزاد به عنوان کارگردان این پروژه با اشاره به این که این مسابقه در ارتباط با استعدادیابی تولید می شود، عنوان کرد: «مردم کشور ما افراد با استعدادی هستند که هر وقت فرصت کنند استعدادهای خودشان را به نمایش می گذارند. موضوع این پروژه هم درباره بازیگری و کشف استعدادهای علاقمندان به این حوزه است.»

وی با اشاره به این که این مسابقه ۴ هدف را دنبال می کند، بیان کرد: «اولین هدف از تولید این برنامه ایجاد راهی برای ورود علاقمندان به سینما است. دومین هدف توجه دقیق تر به مقوله بازیگری است، چون برخی تصور می کنند حضور در عرصه بازیگری کار بسیار راحتی است حتی شاهد هستیم برخی از بازیگران ما زمانی که پا به عرصه بازیگری می گذارند و مطرح می شوند دیگر کمتر برای رسیدن به نقششان تلاش می کنند. بنابراین ما می در این برنامه به عرصه بازیگری نگاه دقیقتری داشته باشیم.»

کارگردان این پروژه بیان کرد: «هدف سوم از تولید این مسابقه بالا بردن سطح کیفی بازیگری در یاران است چون تلاش ما این است که برنامه ای تولید کنیم تا به استانداردسازی در بازیگری کمک شود. دلیل چهارم ما نیز از تولید این برنامه تقویت روحیه پشتکار در جوانان است چون برای ورود به عرصه بازیگری تلاش و تحمل بسیاری لازم است و فرد باید از توان بالایی برای رسیدن به هدفش برخوردار باشد. متاسفانه در حال حاضر علاقمندان برای ورود به عرصه بازیگری اصلاً نمی دانند که چطور باید وارد این عرصه شوند بنابراین در این مسابقه ما به دنبال راهی هستیم تا افراد متوجه شوند که چطور می شود با تلاش و پشتکار استعدادشان کشف شده و وارد عرصه بازیگری شوند.»

پاشا بهزاد کارگردان این مسابقه نیز در بخش دیگری از صحبت هایش درباره نحوه انتخاب افراد توضیح داد: «در سایت www.TSBMB.com از افراد ثبت نام به عمل می آید و بعد از ثبت نام علاقمندان در یک تست هوش شرکت کنند. بعد از قبولی در این تست باید مبلغ ۷۵ هزار تومان به حساب این پروژه واریز کرده و پس از آن در تست حضوری حاضر شوند. اگر از این مرحله موفق بیرون آمدند به ترتیب به مراحل بعد راه پیدا می کنند که نهایتاً از میان همه افراد ۲۰ نفر به مرحله نهایی می رسند که این ۲۰ نفر در هر قسمت با رای مردم انتخاب می شوند و نفر اول خانم و آقا مبلغ ۵۰ میلیون تومان هدیه دریافت می کند و نقش اول یک فیلم سینمایی را هم بر عهده می گیرد. نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب ۳۰ و ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت می کنند.»

وی افزود: «از صبح امروز سایت باز شده و علاقمندان تا ۲۸ مرداد ماه فرصت دارند که در این مسابقه ثبت نام کنند از ۱۰ روز بعد از اتمام ثبت نام نیز تصویربرداری مسابقه آغاز می شود. در مرحله حضوری هر فرد فرصت دارد تا در ۹۰ ثانیه اتودی را به داوران ارایه دهد تا سقف توانایی اش را به درستی به نمایش بگذارد.»

بهزاد با بیان این که این شیوه برنامه سازی سالها است که در همه کشورها در حال انجام است توضیح داد: «در ایران هم این شیوه استعدادیابی در برنامه هایی مثل مسابقه هفته و مردان آهنی مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین برای اولین بار نیست که این کار تجربه می شود. این مسابقه برای پخش از رسانه های تصویری کاملاً برنامه ریزی شده و جزء به جزء ویژگی های آن مشخص است.»

در ادامه این نشست صادقی قطب الدین صادقی درباره داوری اش در این پروژه توضیح داد: «امسال سی امین سالی است که بعد از این که تحصیلاتم را در خارج از کشور به پایان رساندم به ایران بازگشتم و یکی از کارهایی که علاوه بر کارگردانی انجام داده ام آموزش و تدریس به دانشجویان بوده است. بنابراین در این زمینه تجربیات زیادی دارم معتقدم بعد از انقلاب بازیگری در ایران به یک پدیده منحصر به فرد تبدیل شده است، یک پدیده فرهنگی. نسل جدید در ایران به بیان رسیده اند و دوست دارند هیجانات و اندیشه هایشان را بیرون بریزند.»

وی ادامه داد: «ما در حال حاضر ۱۸ دانشکده تئاتر داریم و از سه هزار آموزشگاهی که مجوز گرفته اند ۷۰۰ تا از آنها متعلق به آموزش بازیگری است. این امر نشان دهنده تعداد زیاد علاقمندان به این حوزه است. البته رسانه های جمعی و تلویزیون هم در طول این سال ها در اعتبار بخشیدن به بازیگری بی تاثیر نبوده اند. چون بازیگری شبیه به زندگی است برخی تصور می کنند که کاری آسان خواهد بود بنابراین مقداری آشفتگی و سهل انگاری در این عرصه پدیده آمده است. به این دلیل من داوری این مسابقه را قبول کردم چون تصورم بر این بود که این پروژه در راستای شایسته سالاری تولید می شود. ما باید به جوانان مان یاد دهیم برای آرزوی های بزرگشان تلاش های بزرگ هم انجام دهند چون هر کاری نیاز به عرق ریزان روح و تلاش و سخت کوشی دارد.»

صادقی درباره شرایط ورود به عرصه بازیگری توضیح داد: «به نظر من برای ورود به بازیگری استعداد شرط اصلی است و ظاهر فرد زیاد مهم نیست. متاسفانه به خاطر وجه تجاری قضیه تصور سطحی و کاذبی درباره بازیگران وجود دارد که آنها حتماً باید خوش چهره باشند. سینما بسیار بی رحم است و می تواند تمام مناسبات را به هم بریزد به شکلی که مثلاً اسم یک دختر ۲۰ ساله جلوتر از نام استاد انتظامی در یک فیلم سینمایی قرار گیرد. در صورتی که این مناسبات در تئاتر وجود ندارد و همه چیز به سلسله مراتب جلو می رود.»

وی ادامه داد: «ما باید به بچه هایمان یاد بدهیم که تلاش کنند تا به نتیجه دلخواهشان دست یابند. همچنین معتقدم بسیاری از جوانان ما مستعد هستند اما امکانات کافی در اختیار ندارند. بعد از استعداد یابی کسب دانش و سواد نظری نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.»

در بخش دیگری از این نشست عباس میرزایی یکی از تهیه کنندگان این پروژه توضیح داد: «یکی از برنامه های ما در این مسابقه این است که آدم هایی را که وارد پروژه تلسکوپ می شوند رها نمی کنیم بلکه به آنها به عنوان سرمایه هایمان می نگریم حتی از اساتید بزرگ تئاتر هم استفاده می کنیم. عملی شدن این پروژه جسارت زیادی می خواست چون ما همه تلاشمان را کردیم که به سمت تولید آثار نفتی نرویم. بنابراین نیاز به حمایت داریم. امیدوارم این پروژه محفل مفیدی هم برای علاقه مندان به بازیگری و هم صنف بازیگران باشد.»

وی درباره نحوه پخش این مسابقه از شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: «از همه هنرجویان در طول این مسابقه تصویربرداری می شود. به این ترتیب شخص می تواند برای مراجعه به یک دفتر سینمایی از فیلمهایی که از او گرفته شده استفاده کنند. حدود ۹ تا ۱۱ دی وی دی همه اتفاقات و داوری های مسابقه را تا معرفی ۲۰ نفر آخر به تصویر می کشد بعد از آن به صورت تک به تک دی وی دی ها بیرون می آیند تا مردم بتوانند هر هفته فرصت رای دادن به یک نفر را پیدا کنند. در واقع نفرات برگزیده با انتخاب مردم و با نظارت داوران معرفی می شوند.»

فیروز همتی یکی دیگر از داوران این پروژه در ادامه یادآور شد: «در این مسابقه مسئولیت انتخاب داوران با من بود بنابراین همه تلاشم را کردم که از اساتید فن برای داوری کمک بگیرم. بنابراین افرادی برای داوری انتخاب شدند که جایگاه علمی بالایی دارند. بنابراین اگر کسی در این مسابقه مردود شود خیالش راحت است که از روی اصول تخصص مورد پذیرش قرار نگرفته است.»

شهرام عبدلی نیز یکی دیگر از داوران این مسابقه که در این نشست حضور داشت درباره حضور خود بیان کرد: «حضور من به عنوان داور در این برنامه به دغدغه های شخصی خودم باز می گردد چون افراد بسیاری در کوچه و خیابان از ما سوال می کنند که چطور می توان وارد عرصه بازیگری شد و پیشنهاد من نیز همیشه این بوده که علاقمندان باید به دانشگاه بروند و یا در یکی دو آموزشگاه معتبر بازیگری که وجود دارد ثبت نام کنند چون بقیه موسسات از سطح علمی و تخصصی بالایی برخوردار نیستند.»

وی ادامه داد: «معتقدم که یک معلم بد به راحتی می تواند فرد را از مسیر درست منحرف کند. این پروژه نیز قصد انحصارشکنی دارد و می خواهد زمینه را برای ورود افراد با استعداد به عرصه بازیگری فراهم کند که متاسفانه این روزها آثار تصویری ما محدود به حضور چند بازیگر خاص شده است.»

در پایان این نشست سعید هاشمی یکی دیگر از تهیه کنندگان مسابقه در سخنان کوتاهی عنوان کرد: «در این پروژه ما برای ارتقای سطح فرهنگ کشور تمرین می کنیم تا مردم متوجه شوند کار هنر و بازیگری کاری سخت و طاقت فرسا است. همچنین نفرات برگزیده و البته دیگر افرادی که در این مسابقه حضور دارند قرار است در فیلمی به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی خود من حضور داشته باشند که این فیلم برای شرکت در جشنواره فیلم فجر ارایه خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.