چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰

به‌مناسبت ۷۰ سالگی کارگردان«هزاردستان»

گفتگوی سینماپرس با بازیگری که سالهاست همه از او بی خبرند! /«حسین گیل»: هیچکس جایگزین «علی حاتمی» نشد

حسین گیل

سینما پرس: حسین گیل معتقد است حاتمی فردی با ذکاوت وانسانی دست به قلم بود که با پیروی و احترام خاصی که به رهبر کبیرانقلاب و شهدا داشت درسینمای ایران تاریخ سازشد.

چهارشنبه ۲۲ مرداد سالروز تولد فیلمساز فقید سینمای ایران علی حاتمی است. از او آثار درخشانی چون فیلم«مادر» و سریال تلویزیونی«هزاردستان» در اذهان عمومی به ویژه علاقمندان به حوزه سینما و تلویزیون باقی مانده است. به همین بهانه سینماپرس با یکی از کسانی که در این سریال عظیم همراه حاتمی بوده و از نزدیک رفتارها و گفتارهای این فیلمساز محبوب را درک نموده، گفتگو کرده است.

«حسین گیل» بازیگر قدیمی سینما که سالهاست اغلب سینماگران و اهالی هنر هفتم در ایران از وی بی اطلاعند،  همان مرد با خدای هزاردستان است كه در شهريور ۲۰ بين سربازهاي مفلوك نان و خرما خيرات مي‌كرد و وقتي رضا خوشنويس از بالاي بالكن گراندهتل روي سنگفرش افتاد، بالای سر رضا خوشنويس آمد و با خشم از پايين به خان مظفر هزاردستان -عزت‌الله انتظامي- نگاه مي‌كرد و...

«گيل» که قبل از انقلاب قهرمان کشتی کج و بازیگر فیلم های به اصطلاح بزن بزنی و اکشن فیلم فارسی بود، با پیروزی انقلاب اگرچه از سینما مدتی فاصله گرفت، لیکن پس از چند سال حضور فعال در سپاه پاسداران، در چند فیلم از جمله «پلاک»، «مسافران مهتاب»، «پاتک»، «شب بیست و نهم»، «تهاجم بزرگ» و... تا سال ۱۳۷۶ به ایفای نقش پرداخت و تا به امروز که ۶۹ سالگی خود را طی می کند در هیچ فیلم و رسانه ای ظاهر نشده و به سختی و بنا به گفته اش، تنها چند کلامی به احترام علی حاتمی و شهرت خبرنگار ما -حسینی-! با سینماپرس گفتگو نمود. 

  وی گفت: حاتمی انسانی دست به قلم بود و به شهدا و بنیانگذار انقلاب امام (ره) علاقه خاصی داشت. وی درکنار شاعر بودن یک نمونه خوب درتاریخ سینمای ایران بود، هست و خواهد بود.

وی ادامه داد: علی حاتمی فردی با ذکاوت و انسانی دست به قلم بود که با پیروی و احترام خاصی که به رهبر کبیرانقلاب و شهدا داشت درسینمای ایران تاریخ سازشد.

 حسین گیل ادامه داد: حاتمی همه جهات روحی، معنوی و عرفانی را در خود پرورانده بود به طوری که در کارهایش، کلامش و نگاهش  می توان نجابت را در وی کاملأ احساس کرد.

وی تأکید کرد: فیلم های «مادر» و «هزاردستان » جزو بهترین آثار حاتمی است. با اینکه تمام کارگردانان سینمای ایران از همه جهات عالی هستند ولی باید قاطعانه بگویم در سینمای ایرانی کسی نتوانسته جایگزین حاتمی درسینمای ملی شود.

این بازیگر قدیمی درخصوص علاقه خود به علی حاتمی این چنین  گفت: حاتمی یار رهبر و شهدا بود، به مقدسات احترام می‌گذاشت و این باعث شد بود که حاتمی در دل همه عوامل سینما و بنده حقیر باقی و جاوید بماند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: بعد از آخرین کاری که در عرصه سینما و تلویزیون بازی کردم از این دنیا خداحافظی کرده ام تا بتوانم بیشتر در راه شهدا و امام قدمهای مثبتی بردارم.  

 

 

برچسب‌ها

نظرات

  • امضاء محفوظ ۱۳۹۳/۰۵/۲۳ - ۰۱:۲۳
    7 4
    ...( 27 ) سال پیش یک فیلمبردار قدیمی سینما که اکنون سال ها از مرگ او می گذرد ، برای من تعریف می کرد که ؛ حال و و وضع سینمای ایران در دوران موسوم به فیلمفارسی آنچنان ناسالم و بد بود که هر انسان شریف و دارای اخلاق حسنه ای اگر وارد این سینما می شد ، به سختی می توانست خود را از آلودگی های آن فضای فاسد مصون نگاه دارد . اما یک نفر را من می شناسم که به شکل حیرت آوری برای خود حریمی داشت که در آن حریم ، سلامت و پاکی و جوانمردی حاکم بود .! ما غالبا" او را در نقش های منفی و ( بد من ) می دیدیم . حال آنکه او انسان پاکنهادی بود که برای آن سینما مثل یک وصلۀ ناجور بود ! در مقابل ، بازیگرانی بودند که در نقش های مثبت ! بازی می کردند و در فیلم ها به نقش یک قهرمان شریف و به قول آن روز ها ، آرتیست قهرمان فیلم بودند که در فیلم ایفاگر یک کار اکتر جوانمرد ! بودند که بسیار خوب جلوه می کردند و تماشاگران فیلمفارسی آنها را آنگونه که در فیلم به نمایش در می آمدند ، می شناختند . حال آنکه این آرتیست های قهرمان جوانمرد ! در زندگی واقعی شان بسیار فاسد الاخلاق و کاملا" مغایر با چهرۀ سینمایی شان بودند ! مجلات سینمایی هم هر هفته عکس های آن ها را در کنار دیگر هم سلک هاشان منتشر می کردند و تیتر های عوام فریبی برای فروش مجلاتشان در خصوص زندگی این بازیگران سینما ! و خوانندگان زن و مرد آن دوران حک می کردند . اما من شاهد بودم که بیشتر این اهالی سینما و موسیقی در زندگی واقعی شان ، چقدر با دنیای پوشالی و دروغین تبلیغاتی شان فاصله دارند و چه اندازه متفاوتند ! اما در کنار این خیل پر شمار ، معدودی هم بودند که با متر و معیار های آن محیط های ناسالم ، زندگی متفاوتی داشتند . یکی از این افراد ( حسین گیل ) بود که بسیار به رعایت مسایل اخلاقی پایبند بود . نماز می خواند و به شعایر دینی و اخلاق دینی مقید بود و هیچگاه ، تا آنجایی که من شاهد بودم ، وارد دنیای ناسالم آن دوران و روابط !!!!! ...........نمی شد .
  • علی ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ - ۱۰:۱۷
    11 5
    سلام من الان این مطلب راخواندم وخیلی خوشحال شدم که از امام رهبری وشهدا می گویند کمتر بازیگر ی هست اینجور فکربکند آقای حسین گیل عاقبت بخیر بشی انشالله
  • علی ۱۳۹۴/۰۷/۱۰ - ۰۵:۴۶
    2 4
    من عاشق حسین گیل هستم ارزو دارم که ایشونو ازنزدیک ببینم ودستشونو ببوسم
  • محمد ۱۳۹۴/۰۹/۱۹ - ۱۰:۵۶
    2 2
    بنده یکی ازدوست داران آقای حسین گیل هستم .ازاین رو که بهترین عگس ایشان قاب گرفتم ودر سالن پذیرای خودم نصب نمودم.عشق من حسن گیل.
  • ۱۳۹۵/۰۱/۰۴ - ۰۳:۰۵
    1 1
    اقای حسین گیل همیشه بعنوان بهترینها درخاطره ایرانیان میماند خداوند بهترین عاقبتها رانصیب وبهره این شخصیت محبوب قرار بده ،همه ایشون روقلبا دوست دارن
  • حسین ارجمند ۱۳۹۵/۰۱/۱۲ - ۰۱:۳۳
    1 1
    یک دنیا دوست دارم حسین گیل.ازهمه مردها مردی.درسته که دراکثر فیلم هات مثبت بازی نکردی.بقران ازقلبت پیداست که خیلی مثبتی.
  • ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ - ۲۲:۴۰
    1 3
    من خیلی عاشق حسین گیل هستم
  • ۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۱:۲۶
    2 2
    من فیلمهای شما را دوست دارم اگر کسی از گذشته خود پشیمان است اگر میتواند پاکش کند من که از فیلمای لذت میبرم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.