دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳

ترانه تیتراژ پایانی در میانه فیلم!

اقدام عجیب بهروز افخمی در جابجایی قطعاتی از موسیقی«آذر، شهدخت...» بدون هماهنگی با آهنگساز!

فیلم سینمایی آذر، شهدخت، پرویز ودیگران

سینماپرس: بهروز افخمی کارگردان فیلم سینمایی«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در حرکتی عجیب و به تعبیری غیر حرفه ای، بدون هماهنگی با آهنگساز فیلم نسبت به جابجایی بخش‌هایی از موسیقی فیلم اقدام نمود!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، موسیقی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به شدت گوش نواز و حرفه ای کار شده است. اما این ویژگی فقط مختص به نسخه ارائه شده در جشنواره فیلم فجر است و موسیقی نسخه اکران عمومی آن به شدت از سوی کارگردان اثر دستخوش تغییرات شده است!؟

به همین منظور سراغ آرمان موسی پور آهنگساز اثر رفتیم تا دلیل این تغییر را جویا شویم. وی ضمن ابراز ناراحتی از این اقدام غیر حرفه ای و بدون هماهنگی قبلی، از انجام مصاحبه عذرخواهی کرد و در این میان تنها فردی که پاسخگوی سوال خبرنگار ما شد، علی شیرمحمدی مجری طرح فیلم بود. 

 شیرمحمدی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با تأیید این اقدام از سوی کارگردان فیلم و بدون هماهنگی با آهنگساز گفت: « این تغییرات با نظر شخصی بهروز افخمی صورت گرفته است و وی تشخیص داد که موسیقی باید تغییر کند.»

شیرمحمدی تصریح کرد: «این تغییرات در بخش های مختلفی از فیلم انجام شده است. به عنوان مثال موسیقی و ترانه تیتراژ پایانی را در اوج داستان فیلم می شنویم و به نوعی در اصل نوعی ترانه خوانی در فیلم گنجانده شده است.»

بنا بر همین گزارش، موسی پور آهنگساز فیلم پیش از این در گفتگویی با سینماپرس، در خصوص ویژگی های موسیقی فیلم اظهار داشت: «موسیقی فیلم ساختار ارکسترال دارد که القا کننده یک جور فضای ایرانی است. موسیقی فیلم از نوع شخصیت پردازانه است. بدان معنا که من برای هر شخصیت از یک ساز استفاده کردم. برای کاراکتر «پرویز» از ساز کلارینت استفاده کردم چرا که شخصیتی مسن دارد و حس و حال نوستالژیک تری به شنونده می دهد. برای کاراکتر «شهدخت» از ساز تار استفاده کردم چرا که یک بانو و مادر ایرانی است. برای  کاراکتر «آذر» هم از ساز ابوا استفاده کردم که جزو سازهای بادی-چوبی است و نسبت به کلارینت، ساز بالاتری است و یک تم واحد هم در کل فیلم وجود دارد که بازگو کننده کل خانواده و اتفاقات درون آن است.» 

شایان ذکر است در موسیقی متن فیلم صحنه های به شدت گوش نوازی را می شنویم؛ درست به مانند صحنه ای که «آذر» با مادر خود بعد از چند سال دوری روبوسی می کند و یا در صحنه ای که «آذر» پدر را اسلحه به دست و نشسته بر کوه پیدا می کند. در این صحنه ها موسیقی ملودی و تم مشابهی دارد اما بازگو کننده ها (سازها) متفاوت اند. در صحنه ای ابوا در کنار ویولن ها خودنمایی می کند و در صحنه ای دیگر، کلارینت در کنار ویولن ها می نوازد و نیاز «آذر» به خانواده و محبت و توجه خانواده را فریاد می زند.

متن کامل یادداشت موسیقایی خبرنگار سینماپرس در مورد موسیقی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که در تاریخ 12 مرداد نوشته شده است را بخوانید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.