جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

فهیمی در گفتگو با سینماپرس:

تنها با پژوهش، تجهیزات، حمایت مالی و دانش کافی می‌توان مستند قابل قبول و فاخر تولید کرد

حسین فهیمی

سینماپرس:حسین فهیمی کارگردان مستند خصوصیات یک مستند خوب و قابل قبول را در گرو فیلمنامه و پژوهش ، امکانات و تجهیزات کافی و به روز ، حمایت های مالی و عملکرد و دانش خوب کارگردان دانست و گفت که تا تأمین و حضور همه این موارد نباید انتظار تولید یک مستند مطلوب و فاخر را داشت.

وی در گفتگو با خبرنگارسینماپرس گفت: اولین مشکلی که در عرصه مستند سازی وجود دارد حمایت مالی است. در کنار این مشکل، کارگردانان و جوانان علاقه مند به این حوزه  انگیزه ساخت تولید یک اثر خوب و پرمحتوا را ندارند.

وی در ادامه افزود: اگر در ازای زمانی که یک مستند ساز برای ساخت یک اثر می‌گذارد و اثری فاخر تولید می‌کند جایی برای پخش آن وجود نداشته باشد، این علت می‌تواند بی انگیزگی را در کارگردانان به وجود آورد و باعث شود که مردم نیز با سینمای مستند آشنا نشوند.

کارگردان مستند« گمست» ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد سختی کار در کشور است؛ متاسفانه نهادهای و آدم های مختلف که دانش کافی ندارند در این حوزه دخالت زیادی می‌کنند و با حهت دهی های غیر کارشناسی و اشتباه به روند ساخت برخی از این آثار لطمه می‌زنند.

وی ادامه داد: تهیه یک فیلم باید براساس واقعیت و برگرفته از مشکلات جامعه باشد نه اینکه دوستان با دخالت و جهت دهی برای منافع خودشان آن مستند را حمایت کنند.

فهیمی با اشاره به میزان پیشرفت های حوزه فیلم مستند در  ایران گفت: در کمال تأسف از نظر علمی نتوانسته ایم در حوزه ساخت مستند پیشرفتی داشته باشیم؛ برای ارتقا و توسعه تجارب در این عرصه باید از جنبه های تاکتیکی و تکنیکی و ابزارهای مناسب و پیشرفته در تولید یک اثر استفاده کنیم تا یک مستند خوب و شایسته و آنهم در جهت ارتقای سطح فرهنگ مردم و دانش آنان در خصوص مسائل اجتماعی، سیاسی تولید شود.

وی با اشاره به جایگاه سینمای مستد در جهان گفت: جایگاه خوبی برای مستند ایران در جهان متصور نیستم، جوانان  علاقه مند به فعالیت در حوزه مستند باید سطح کارهای تولید خود را بالا ببرند، نبود تفکر باعث شده که به عنوان نمونه دیگر حتی شاهد فیلم های برجسته مستند مانند آثار« شهید آوینی » در کشور نباشیم.

فهیمی افزود: کشورهای دیگر با وجود امکانات و آزادی عملی که در اختیار دارند و با نقد منصفانه  آثار خود، جایگاه خوبی در جهان پیدا کرده اند در حالیکه جایگاه ما در حتی خاورمیانه جایگاه قابل ذکر و معتبری نیست و کشورهای حوزه خلیج فارس با حمایت مالی و با استفاده از اساتید و سرمایه های اروپایی ها کارهای خوبی را به نام خود تولید می کنند.

لازم به ذکر است :  حسین فهیمی  در سال « ۱۳۴۳» در شیراز متولد شده است، دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تربیت مدرس و دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر است.

 از جمله فعالیتهای وی می‌توان به : مستند «محیط زیست کهکلویه و بویر احمد ۱۳۷۳»، «ده مستند مساجد و فعالیت های فرهنگی استان فارس۱۳۷۳»، «فیلم های کوتاه مستند گزارشی سیمای صبحگاهی ۱۳۷۳»، مستند «تشییع شهدای شیراز  ۱۳۷۴»، مستند رحلت امام خمینی «سوگ در سوگ ۱۳۷۴»، فیلم داستانی «آغاز یک پایان  ۱۳۷۸»، فیلم داستانی «آواز جنگل ۱۳۸۱»، سینمایی «ساحت ۱۳۸۱»، فیلم مستند «گمست ۱۳۸۳» و فیلم مستند «انتظار۱۳۸۵ » اشاره کرد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.