یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴

در اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی

جنتی: ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌ها است/ برومند: زنده‌باد آب‌ زرشک!

علی جنتی در اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک

سینماپرس: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عروسک‌ها نماد مردمان جهان هستند اظهار داشت: ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌ها است. عروسک‌هایی را بیشتر دوست داریم که اسرارمان را به هنگام بازی به آن‌ها می‌گفتیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک، ۲۹ شهریور ماه سال ۹۳ در تالار وحدت با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، حسین طاهری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، مرضیه برومند، دبیر جشنواره، علی منتظری و جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر کشور از جمله فرهاد توحیدی، مهتاب کرامتی،هرمز هدایت، آزاده پورمختار، حمید جبلی، ایراج راد و ... برگزارشد.

مراسم با اجرای نگار استخر و با نزدیک به یک ساعت تاخیر آغاز شد و در ابتدای آن دو پیام ویدئویی توسط علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسین طاهری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی پخش شد.

مرادخانی در پیام خود با اشاره به اینکه جشنواره نمایش عروسکی دو نکته بسیار مهم داشت گفت: اعضای هیئت برگزار کننده جشنواره و دبیرخانه توقع امکانات و مسائل مالی آنچنانی نداشتند و با امکانات و بودجه موجود کار خود را پیش بردند. دومین نکته این جشنواره در همان روز اول بروز کرد و آن شعار صلح طلبی بود، شعاری که از همان ابتدا به مسئله زنان و کودکان مظلوم غزه پرداخت.

در ادامه این نمایش ویدئویی حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه جشنواره با شور و حال خاصی برگزار شد گفت: از اینکه تمام خانواده نمایش عروسکی در جشنواره حضور داشتند خوشحالم و خواستار این هستم که جشنواره‌های عروسکی دیگری در کشور برگزار شود، توجه جشنواره عروسکی به مسئله غزه اقدامی خوب بود و از تلویزیون می‌خواهم تا از حرکت جشنواره برای تعالی تئاتر عروسکی بهره ببرد.

*برومند: زنده باد آب‌زرشک!

 در بخش دیگری از این مراسم مرضیه برومند به عنوان دبیر این دوره از جشنواره صحبت کرد و گفت: «خدای بزرگ را شاکرم که توانستیم آبرومندانه این جشنواره را برگزار کنیم اگر چه در تصور من این جشنواره خیلی وسیعتر و باشکوهتر بود اما همین هم آبرومندانه بود زیرا ویژگی های بسیاری داشت؛ از جمله همکاری سازمان هایی که دست به دست هم دادند تا جشنواره هرچه بهتر برگزار شود. سازمان هایی چون شهرداری تهران و منطقه یک؛ آقای مهندس یزدانی، شهردار منطقه 11 که در این روزهای آخر به داد ما رسیدند و اطراف تئاترشهر را مرتب و تمییز کردند، شهرام گیل آبادی که به معاونت امور بین الملل از این جشنواره حمایت کرد، تبلیغات شهری گسترده ای از بیلبورد و پوستر و بروشور داشتیم و همه در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفتند.»

 وی ادامه داد: «در صدا و سیما دکتر دارابی لطف کرد و دستور داد که مدیران شبکه ها پوشش خبری خوبی داشته باشند و مرتب تیزر و گزارش های ما از تلویزیون پخش میشد. لطف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شامل حال ما شد و همچنین همکاری مدیریت کاخ موزه گلستان که اجازه برگزاری نمایشکاه عکس و پوستر را به ما داد.»

 برومند با اشاره به اینکه جشنواره امسال یک جشنواره سبز بود، عنوان کرد: «دلمان می خواست به هیچ عنوان از بشقاب و لیوان کاغذی استفاده نکینم اما تا لحظه ای غافل می شدم بچه ها این کار را می کردند. انشاالله سال های آینده این اتفاق هم نیافتد.»

وی اضافه کرد: «جا دارد از همکاری خبرگزاری ها و رسانه ها که برای پوشش خبری جشنواره داشتند تشکر کنم. در بخش بین الملل توانستیم از حمایت های بسیاری از سفارتخانه ها برخوردار باشیم. تشکر می کنم که کشورهای آلمان و اسپانیا و چین بخشی از هزینه سفر هنرمندانشان را تقبل کردند.»

 دبیر جشنواره با اشاره به کارناوال روز افتتاحیه گفت: «یک کارناوال بسیار زیبایی برای افتتاحیه داشتیم اما چون این برنامه ها مداوم نیست فرهنگستان هم واژه ای برای آن درنظر نمی گیرد  و امیدواریم این برنامه ها ادامه دار شود که ما بتوانیم یک واژه فارسی هم برای آن داشته باشیم. در آن مراسم شعارهای زیست محیطی و شعارهایی به منظور صلح و امنیت برای تمامی کودکان دنیا به خصوص کودکان غزه و کودکان مسلمانی که در وحشت و ناآرامی به سر می برند، داده شد.»

 برومند همچنین خاطرنشان کرد: «اتفاق جالب دیگری که در این جشنواره رخ داد و شاید برای اولین بار بود، این است که جشنواره تقریبا مستقل برگزار شد. البته همکارنمان در مرکز هنرهای نمایشی کمک های بی دریغی کردند اما به لطف آقای یزدانی؛ شهردار منطقه یک هنرمندان عروسکی ما در خانه عروسک تئاتر یک فضای پرشور و حال و دوست داشتنی و جذاب را ایجاد کردند که مکان تمرین و مشارکت همگانی آنها بود. این موضوع را به فال نیک می گیرم و امیدوارم شرایطی به وجود آید که در آینده این کار به دست اهالی هنر واگذار شود و مطمئنا اتفاق های بهتری خواهد افتاد و این روند کاغذ بازی و امضاهای متعدد مسیر کوتاهتری پیدا خواهد کرد.»

 وی با اشاره به جشن افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره گفت: «جشنی را برگزار کردیم که نمی توان نام ضیافت بر روی آن گذاشت اما بسیاری از دوستان را ناراحت کرده بود که چرا ما با آب زرشک از مهمانان این جشن پذیرایی کردیم و روزنامه ها نوشتند که 30 میلیون پول آب زرشک داده ایم که به گمانم خیال کرده اند آب زرشک اش، از طلا بوده است! به هر حال این موضوع آنها را ناراحت کرده بود اما من فکر می کنم اگر آب زرشک بتواند دل های ما را به هم نزدیک کند و ما را دور هم جمع کند پس زنده باد آب زرشک!»

تجلیل از یک مدیر دهه شصتی و بانی برگزاری جشنواره عروسکی

در این مراسم بزرگداشت علی منتظری، مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.منتظری اواخر دهه ۶۰ مدیریت این مرکز را بر عهده داشت و بانی برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی بوده است.

برای تجلیل از علی منتظری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مسعود سلطانی‌فر، علی مرادخانی، حسین طاهری و مرضیه برومند روی صحنه آمدند.

منتظری مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی گفت:از اینکه جشنواره به دوره پانزدهم خود رسیده است خوشحالم و از دبیری هنرمندی هم چون مرضیه برومند تقدیر می‌کنم و به او خسته نباشید می‌گویم.

وی تصریح کرد: در طول برگزاری چنین جشنواره‌هایی فشارهای زیادی به مسئولان برگزاری و هنرمندان وارد می‌شود، در دوره‌های فعالیتم در جشنواره از فشار کاری زبانم سیاه می‌شد. متاسفانه امکانات در گذشته بسیار محدودتر بود،‌ از علی مرادخانی و حسین طاهری می‌خواهم تا رفاهی برای خانواده تئاتر فراهم کنند.

منتظری با اشاره به دوران حضورش در مرکز هنرهای نمایشی گفت: کارهایی که در گذشته انجام داده‌ام وظیفه سازمانی من بوده است، آقای وزیر خانواده تئاتر افراد محترمی هستند و ما باید به درستی به حقوق و کارهای آن‌ها رسیدگی کنیم.

مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به هنرمندان پیشکسوت حاضر در سالن اظهار داشت: این هنرمندان در گذشته با دست خالی به شهرستان‌ها می‌رفتند و به علاقه‌مندان تئاتر آموزش می‌دادند. باید با هنرمندان با احترام برخورد کنیم و تمام موفقیت‌های کنونی متعلق به تمامی افرادی است که در تئاتر کشور فعالیت می‌کنند.

علی جنتی:ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌ها است

اما در بخش دیگری از این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از حاضران گفت: از تاخیر به وجود آمده در آغاز مراسم به دلیل دیر آمدن بنده عذرخواهی می‌کنم و بسیار خوشحالم که در مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک حضور دارم، البته احساس غم می‌کنم که نتوانستم در طول هفته گذشته در سالن‌های اجرای آثار جشنواره حضور پیدا کنم.

وی با بیان اینکه عروسک‌ها نماد مردمان جهان هستند اظهار داشت: ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌ها است. عروسک‌هایی را بیشتر دوست داریم که اسرارمان را به هنگام بازی به آن‌ها می‌گفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به داستان «۲۴ ساعت در خواب و بیداری» صمد بهرنگی گفت: این داستان دنیای غریبی از عروسک‌ها را تعریف می‌کند که در آن تنهایی رغت‌بار قهرمان در مهمانی عروسک‌ها تبدیل به دنیای زیبا و شگفت‌انگیز می‌شود. عروسک‌ها نمادی از واقعیت هستند و ماسک‌های تئاتر ابزار این واقعیت‌ها است که زندگی با سختی در آن‌ در جریان است. درسی که از این نمادها می‌آموزیم هم زیستی و خستگی ناپذیری  از ملالت‌ها و انسان شدن و انسان زیستن است.

جنتی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت جشنواره عروسکی در دیپلماسی فرهنگی و میزبانی از کشورهای صاحب سبک در حوزه عروسکی اظهار داشت: از معاونت هنری می‌خواهم که  آثار جشنواره در طول سال فعال کند تا مردم ایران از آن بهره ببرند و خانواده عروسکی تجربه بیشتری را کسب کنند. حضور کودکان جشنواره را جذاب کرد و شعارهای حمایت از کودکان مظلوم غزه به جشنواره رنگ و بوی دیگری داد. در پایان نیز باید بگویم که سپردن امور به هنرمندان بخشی از برنامه دولت تدبیر و امید است.

براساس این گزارش از آنجا که جشنواره رقابتی نبود تنها با اهدای تندیس از برگزیدگان نهایی در سه بخش بین الملل، صحنه ای و خیابانی قدردانی شد و در پایان مراسم اختتامیه دکتر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست سه نمایش را با محوریت محیط زیست انتخاب کرد که هدایایی به آنان تقدیم گردید.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.