سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰

تهیه‌کننده "معراجی‌ها": آقای ایوبی شما سخنگوی سینماگران شده‌ای؟

بهروز شعیبی کارگردان و محمود رضوی تهیه کننده در نشست فیلم دنیای بهتر

نسیم: رضوی درواکنش به اظهارنظر ایوبی در قبال کیارستمی نوشت؛ نگارش توضیحات برای آقای کیارستمی طاقت فرساست؟ شاید احساس کرده در کشور هم نیاز به سخنگو دارند.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سیدمحمود رضوی در واکنش به اظهار نظر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در قبال حرف‌های عباس کیارستمی درباره جنگی تحمیلی نوشت؛

روز گذشته جناب آقای دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمایی درمقام دفاع از جناب آقای کیارستمی سخنانی را بیان نمودند که خود این دفاع شبهاتی را به وجود آورد که محل بحث است. اما قبل از آن چند نکته را باید بیان نمایم.

آقای دکتر ایوبی را فردی فرهیخته، ادیب و اهل فرهنگ شناخته و حضور ایشان در معاونت سینمایی را منشاء خیر و اثر می دانم واقدامات ایشان در حوزه سینما و حل سوء تفاهمات را می ستایم و امیدوارم که روز به روز بر توفیقات ایشان افزوده شود.

 ۲- با جناب آقای کیارستمی هیچگونه خصومت شخصی نداشته و به سینمای ایشان و افتخاراتی که ایشان در سطح بین المللی برای سینمای جمهوری اسلامی کسب نموده اند و راههایی که در جشنواره های بین المللی برای سینما هموار کرده اند احترام گذاشته و امیدوارم که این افتخارات، به دور از سیاه نمایی وضعیت کشور و مردم این مرز و بوم ، ادامه داشته باشد.

 ۳- ضمن احترام بیش از پیشی که برای آقای ابراهیم حاتمی کیا قائلم و سینمای ایشان را بخشی از تاریخ نگاری دفاع مقدس می دانم اما این موضع گیری های اخیرم به خاطر حمایت از ایشان و یا علیه شخص دیگری نبوده بلکه به دلیل دفاع از یک اصل بزرگتر و کلان یعنی دفاع از مظلومیت ۸ سال مقاومت وجهاد دست به قلم شده ام که فکر می کنم ایشان هم یکی از هزاران نفری باشد که در این راه قدم برداشته و خود را سرباز این عرصه می داند ضمن اینکه خیلی از هم نسلان من او را سردار این عرصه می دانند و یقین دارم ایشان انتظار دارد که اگر روزی خدای ناکرده خود ایشان هم از مسیر انقلاب و دفاع مقدس خارج شد برادرانه او را نیز متذکر شویم. پس برداشت حب علی یا بغض معاویه از این مواضع پایین آوردن سطح آن است.

اما شبهات چیست؟

 ۱- ضمن سپاس فراوان از جناب آقای دکتر ایوبی از نگاه صنفی ، در خصوص حمایت از یک هنرمند حوزه سینما، این ابهام برایم به وجودآمده که آیا سخنگویی سینماگران هم به ریاست محترم سازمان سینمایی واگذار گردیده است؟ آیا جناب آقای کیارستمی خود امکان پاسخگویی واعلام همین مطالبی که شما فرمودید را نداشتند که شما در مقام پاسخ بر آمدید؟و یا نگارش همین توضیحات برای آقای کیارستمی سخت و طاقت فرسا بوده؟ شاید احساس شده ایشان در کشور هم نیاز به مترجم و یا سخنگو دارند.

آقای دکتر ایوبی فرموده اند که فیلم را دیده اند. آنجا کجاست؟ دانشگاهی در ایران است؟ آیاایشان در یک محیط داخلی و در یک کرسی آزاداندیشی در دانشگاه این مطالب را بیان کرده اند که به راحتی بشود از کنار آن گذشت و با ادبیات دیپلماتیک سعی کنیم آن را نادیده بگیریم وجلوی دهان بقیه را ببندیم؟

انتظار از شما که فرزند انقلاب و دردکشیده دفاع مقدس هستید ، چیز دیگری بود. ضمن اینکه شما خود فردی سخنورید و فن بیان می دانید آیا همه سخنان آقای کیا رستمی فقط بیان کامنت ذیل یک خبر بود؟ آیا نشانی از قبول نداشتن آن حرفها در سخن، صدا و میمیک ایشان یافتید که در مقام دفاع از قبول نداشتن آن حرفهای زده شده توسط ایشان پای در میدان گذاشته اید؟

۳- خوشحالم که آقای کیارستمی به این زودی از«جنگی که هیچ مفهومی نداشت»، به احترام و علاقه به دفاع مقدس رسیده اند و اعلام می شود دوست داشته اند در حوزه دفاع مقدس بسازند و براساس جمله آقای دکتر ایوبی فرمودند که آقای کیارستمی بارها به دوستانشان گفته اند که می خواهند باشیوه و سبک خودشان جلوه هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنند ، نگاه ایشان را تخیل کردم ترسیدم که ایشان فیلمی بسازند که داستان یک شخصیت مشابه بدیعی طعم گیلاس را این بار در جنگ روایت کنند و این بار سراغ بدیعی نامی بروند که اتفاقا فرمانده ای شکست خورده است و احتمالا می خواهد خود کشی کند و در خط مقدم دنبال کسی می گردد که او را زنده به گور کند.

۴- آقای دکتر ایوبی فرموده اند با ایشان مفصل و چند بار صحبت کردم. این رویه مردمی و روی بازایشان را می‍پسندم. اما آیا با همه کسانی که مشکلاتی دارند صحبت کرده اید؟ با آنها که اعتراض هم داشته ‌اند چه؟ آیا همه افراد به همین اندازه در سینما برای شما اهمیت دارند؟ اگر هم چنین است که بسی مایه افتخار است اما اگر فقط با ایشان بوده عدالت حکم می کند در همه مسائل و مشکلات پیش آمده در سینما، همین رویه را در پیش بگیرند.(چون در یک حوزه که من درگیر آن بوده ام به یاد نمی آورم با خانواده های کشته شدگان و یا آسیب دیدگان آن اتفاق تلخ تماسی گرفته باشید و از مشکلات آنها باخبر باشید)

 ۵- بر اساس علاقه شخصی ام به آقای دکتر ایوبی دوست داشتم که ای کاش ایشان نیز همانند خیل دیگری از مدیران دولتی که موضعی نگرفته بودند سکوت اختیارمی کردند و می گذاشتند موضوع به همین منوال پیش برود.

سخنان ایشان نه تنها مشکلی رااز این موضوع حل نکرد بلکه کار را سخت نمود. حال به نظر این مسئله فقط یک راه پایان دارد و آن توضیحات خود جناب آقای کیا رستمی است. و اینکه بگویندآخر جنگ مفهوم داشت یا هنوز برای شما هیچ مفهومی نداشته و ندارد.

و در پایان

اندر جهان هر آدمی باشد فدای یار خود

یار یکی انبان خون یار یکی شمس ضیا

چون هر کسی درخورد خود یاری گزید از نیک و بد

ما را دریغ آید که خود فانی کنیم از بهر لا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.