چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

در حاشیه جشنواره ‌فیلم کودک و نوجوان امسال

جشنواره‌ای که رسالتش در اجرای نامناسب گم شد

اختتامیه جشنواره کودک

سینماپرس: مهدی شایگان/ جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای آن پدید آمد که به سینماگران این رده سنی در میان دنیای شلوغ سینما توجه شود و آنها دلگرمی پیدا کنند تا برای بچه ها فیلم تولید کنند اما متاسفانه شیوه اجرایی جشنواره امسال آن قدر نامناسب بود که تشکر در برخی موارد به توهین تبدیل شد.

در حال حاضر همه جشنواره های سینمایی کشور توالی زمانی یک ساله دارند و جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز از این قاعده مستثنا نیست. یک سال فرصت برای برگزاری جشنواره وجود دارد و آن وقت می بینیم که بلیت برخی از مهمانان اشتباه صادر شده یا اصلا صادر نشده است. چمدان یک بازیگر محترم زن سینمای ایران به دلیل پایان یافتن ساعت اتاقش از آن بیرون گذاشته می شود آن هم زمانی که فقط یک روز تا اختتامیه باقی مانده است. هتل خبرنگاران فاقد ابتدایی ترین ابزار اطلاع رسانی یعنی اینترنت است و مجبورند برای این کار به هتل دیگری که برای «از آنها بهتران» تدارک دیده شده بروند تا شاید بتوانند از بین شش دستگاه سالم تعبیه شده با حداقل سرعت موجود اینترنت برای همه خبرنگاران حاضر در جشنواره خبر خود را ارسال کنند، خبری که انتشار آن در نهایت تبلیغ همان جشنواره است. از همه این ها بدتر؛ به دلیل کمبود صندلی برخی از فیلمسازان و بیشتر خبرنگاران به سالن اختتامیه را پیدا نکردند!

از این موارد بسیار است و همین چند مورد ذکر شده کافی است تا نتیجه بگیریم که جشنواره امسال کودک و نوجوان بدترین کمیته اجرایی در طول برگزاری این جشنواره از ابتدا تاکنون را داشته است. اجرایی که در نهایت به بی احترامی به سینماگران و اهالی رسانه منجر شده است.

مشخص است که مسئولان جشنواره فقط به برگزاری آن به صورت نمادین و رفع تکلیف اقدام کرده اند و اگر کاسه کوزه ها بر سر مسئولان قبلی نشکند که "بیشتر کارها در دولت قبل انجام شده بود" لازم است فارابی در اجرای جشنواره در سال آینده تجدید نظر کند.

نکته ظریف در اینجاست که مهدی مسعودشاهی؛ دبیر محترم جشنواره تجربه زیادی در برگزاری جشنواره ها دارد و تاکنون کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته است و همین موضوع باعث شده است شگفتی شرکت کنندگان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال از این بی نظمی مشهود دو چندان شود چرا که خارج از انتظار همه صورت گرفته است.

مطلب قابل توجه دیگر بین المللی بودن جشنواره و حضور مهمانان خارجی است که مشخص نیست از این نوع اجرا چه برداشتی کرده اند و چه خاطراتی برای سوغات از این جشنواره و کشور ما برای تعریف به کشور خود خواهند برد.

مسئولان مربوطه محترم جشنواره کودک و نوجوان امسال! لطفا با خواندن موارد فوق جای جبهه گرفتن و توجیه و انگ زدن به نویسنده آن یا ذکر مصیبت مشکلات برگزاری یک جشنواره که بر هیچ کس پوشیده نیست، به فکر چاره باشید و به این سطور که فقط از سر دلسوزی و تذکر و وظیفه نوشته شده است کمی فکر کنید.

 

نظرات

  • محمد ۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۲۲:۳۹
    2 0
    بعد از چند دوره موفق حداقل در برگزاری جشنواره فیلم کودک توسط آقای علایی این انتظار وعدم توانایی در برگزاری این دوره قابل پیش بینی بود زیرا متاسفانه آقای ج ج آدم این کار نبود و ایشان محصول اشتباه آقای دکتر ایوبی بود متاسفانه جشنواره فیلم کوتاه هم مانند این جشنواره خواهد بود چون نه آقای ایل بیگی توانایی این کار را دارد نه مسو ل جشنواره های او این کاره است ونه خانم فلکیان مشاور فکری او
  • حسین ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۱۲:۱۳
    2 0
    اصلا جشنواره نبود که به خواهد بد برگزار بشه
  • مهمان بيچاره ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ - ۰۱:۳۱
    0 0
    آقاي مسعودشاهي اصولاً انگيزه‌ايي براي برگزاري جشنواره كودك نداشت اين را از مصاحبه‌هاي قبل از جشنواره مي‌شد تشخيص داد بنظر من وقت رفتن و خانه نشين شدن ايشان است چون از ابتكار عمل و مديريت منطقي فاصله گرفته اند چه اشكالي دارد يك دبير جوان و فعال را انتخاب كنند. اين مهمانان بي‌ارتباط با جشنواره‌ي كودك هم يكي ديگر از بي‌سليقه‌گي هاي اين دبير جشنواره بود. فيلمسازان مطرح و خوش فكر سينماي كود نبودند ولي چهره‌هاي فيلم هاي غير كودك تا بخواهيد ديده مي‌شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.