یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷

ارسال نامه ای که خوشایند رئیس سازمان سینمایی است!

چرا کانون کارگردانان خانه سینما نظارت قانونی نمایندگان ملت را بر نمی‌تابد؟!

ایوبی خانه سینما

سینماپرس: کانون کارگردانان خانه سینما امروز در نامه ای به حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی تلویحأ و به تعبیری دیگر خواستار مقاومت وی در برابر قانونمندی و تمکین از مقررات و ضوابط رسمی کشور شده است؛ رویه ای که شاید برخی از سینماگران خاص نمی‌خواهند دست از آن بکشند و حیات حرفه ای خویش را همواره در مسیر غیرقانونی و قانون گریزی جستجو می کنند!

در حالیکه همچنان خاطره رفتارهای قانون ستیز برخی نهادها و محافل در مدیریت قبلی سینما نسیت به تحریم شش فیلم مجوز دار و رسمی در دو سال گذشته و نیز برخوردهای سلبی و غیرقانونی جماعتی محدود از سینماگران وابسته به جریان خاص سینما از جمله تجمع و تحصن در برابر رأی قانونی مراکز ذیصلاح در زمان تعطیلی خانه سینما از ذهن حقیقت جویان و منصفان خانواده بزرگ سینما پاک نشده است؛ سرانجام پس از اعلام اولیه فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما مبنی بر برگزاری همایشی تحت عنوان « تعدد مراکز تصمیم گیری در اکران فیلمها» و در پی آن گفتگوهای عبدالحسن برزیده و مجتبی راعی در به اصطلاح دفاع از قانون در خبرگزاری جریان ساز منتسب به جریان اصلاح طلب، صبح امروز یکشنبه کانون کارگردانان خانه سینما نیز با ارسال نامه ای به رئیس سازمان سینمایی به جریان فعلی پیوست.

اینگونه رفتارها که به ظاهر در دفاع صنفی از حقوق فیلمسازان و حاکمیت و تثبیت قانون در اکران فیلمهاست، اگرچه در اصل و ذات خود امری کاملأ پسندیده و منطقی است، لیکن به جهت برخوردهای متناقض متولیان آن در سکوت عمدی و چه بسا برخی بهره برداری های پشت پرده مدعیان فعلی قانونگرایی در برابر مسائل و حواشی سالهای گذشته، قابل تحلیل و بررسی جدی است.

همانگونه که پیش از این سینماپرس به مسئولان امر به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل نود، فرهنگی و حتی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی یادآور گردید همه تلاشها و فضاسازی های اخیر که تنها در جهت انحراف افکار عمومی است و نه دلسوزی برای فعالان صنوف مختلف سینما، اقداماتی غیر صنفی برای اختلال در بررسی های ناظرین و وکلای رسمی و قانونی مردم در موضوع نمایش عمومی دو فیلم حامی فتنه ۸۸ به نامهای «عصبانی نیستم« و «قصه ها» است که متأسفانه بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه و محتوای بسیار حساس و حتی فرایند غیر قانونی تولید یکی از آنها از سوی مدیران دولت تدبیر و امید مجوز رسمی نمایش دریافت نمودند و حتی در برخی جشنواره های خارجی با اهدای جایزه سیاسی از آنها تقدیر شد.

کانون کارگردانان خانه سینما که همچون دوره های قبل غافل از اهداف و برنامه های صنفی خود همچنان در پی صدور بیانیه های سیاسی بوده و نقش موثر خود در برابر حوزه هنری در آن زمان که شش فیلم را به دلایل مختلف از پرده سینماها به پایین کشید را فراموش کرده اند، امروز در نامه ای به حجت الله ایوبی تلویحأ و به تعبیری دیگرخواستار مقاومت وی در برابر قانونمندی و تمکین از مقررات و قوانین رسمی کشور شده است؛ رویه ای که شاید برخی از سینماگران خاص نمی‌خواهند دست از آن بکشند و همواره حیات حرفه ای خویش را در مسیر غیرقانونی و قانون گریزی جستجو می کنند!

رئیس سازمان سینمایی بهتر از هر کسی می داند که اقدام مجلس شورای اسلامی کاملأ قانونی و مستقل است و نظارت بر عملکرد هر دستگاه دولتی از جمله وظایف اصلی این نهاد قانونگذار است و فرافکنی های اخیر در افشای گروههای ساختگی به اصطلاح «فشار» برای اهالی سینما و حتی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امری روشن و واضح است، لذا انتشار اینگونه نامه های تحریک آمیز از سوی روابط عمومی سازمان سینینمایی بی تدبیری است که نباید انجام می شد و بهتر بود انتشار آن را به خود خانه سینما واگذار می گردید.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، متن این نامه به شرح ذیل است:

"متأسفانه مدتی است شاهد فشارهای روز افزون بر شما و سازمان سینمایی در رابطه با اکران چند فیلم سینمایی می باشیم؛ فشارهایی که عمدتاً توسط جریان های حاضر و غیر مسئول و خارج از روال طبیعی اعمال می گردد. باور ما این است که حفظ شأن و جایگاه مدیران سینمایی وابسته به پایداری آنها بر قوانین و تصمیات اصولی است که اتخاذ کرده اند. عدم نمایش فیلم هایی که دارای پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشند بدلیل سلائق عده ای معدود، صرفاً باعث تزلزل جایگاه مدیریتی شما و ایجاد جو نا امنی در فضای سینمایی کشور می گردد. ما مصرانه از شما می خواهیم تا با اجرای صریح قانون و پایداری بر تصمیماتتان و عدم تمکین در برابر خواسته های فراقانونی، فضایی امن و آرام را برای سینماگران این مرز و بوم فراهم سازید که در این مسیر کانون کارگردانان سینمای ایران درکنار شما خواهد بود. "

گفتنی است نامه یاد شده، نوزدهم مهر ۹۳ به دست و رویت رئیس سازمان سینمایی رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.