دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴

فصلنامه تخصصی "هنر فردا"‌ رونمایی شد؛

آغداشلو: تاریخ هنر معاصر ایران بدون نام سمیع‌‌آذر ناقص است

آیدین آغداشلو

نخستین فصلنامه تخصصی "هنر فردا" با حضور جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی عصر روز یکشنبه 20 تیرماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران،‌ مراسم رونمایی فصلنامه "هنر فردا" با حضور هنرمندانی همچون عباس کیارستمی، سیدمحمد بهشتی،علیرضا سمیع‌‌آذر، آیدین آغداشلو و ... برگزار شد. در ابتدای این مراسم حمید کشمیرشکن سردبیر فصلنامه "هنر فردا" گفت: خلا نبود رسانه در عرصه هنرهای تجسمی که به مباحث روز هنر جهان بپردازد، ما را بر آن داشت که تصمیم به انتشار چنین نشریه‌ای گرفتیم که بتواند علاوه بر ایران در عرصه بین‌المللی نیز ایفاء نقش کند.

وی افزود: اورژینال بودن همه مطالب این نشریه، دو زبانه بودن و مخاطبان متفاوت در داخل و خارج از کشور از دیگر ویژگی‌های این نشریه است. البته در مجلات آکادمیک تنها به مباحث نظری پرداخته می‌شود و ما فکر کردیم در کنار کار عملی این مجله باید نقش آموزشی نیز داشته باشد و سعی داریم مباحث نظری را به عرصه عملی پیوند بزنیم.

کشمیرشکن همچنین مهمترین ویژگی این نشریه را معرفی هنرمندان و ‌تجزیه و تحلیل هنر معاصر ایران و منطقه عنوان کرد و گفت: گشودن افق‌های جدید در راستای درک بهتر هنر معاصر، ایجاد بستری برای مکالمه میان اندیشمندان هنرهای تجسمی با سایر هنرهای معاصر و تشویق به بحث و گفت وگو از جمله اهداف ما در انتشار این نشریه است و در هر شماره به رویدادهای هنری ایران وجهان و معرفی هنرمندان برجسته و بحث اقتصاد هنر خواهیم پرداخت.

سردبیر فصلنامه هنر فردا همچنین گفت:‌ هنر فردا در هر شماره به یک موضوع اختصاص می‌یابد و تم کلی آن هم مبتنی بر اندیشه و فرهنگ و هنر معاصر است.

کشمیرشکن در پایان سخنانش از همکاری علیرضا سمیع‌آذر، حمید سوری، محمدباقر ضیایی، بهنام کامرانی و هلیا دارابی، شهناز زهتاب و نشر نظر در انتشار این نشریه قدردانی کرد.

همچنین آیدین آغداشلو در این مراسم گفت: نشریات تخصصی هنرهای تجسمی همچون «هنر فردا» همگی در خدمت فرهنگ کشور هستند که از این بابت جای تقدیر و ستایش دارند.
این هنرمند نقاش و کارشناس آثار هنری انتشار ‌نشریه تخصصی "هنر فردا" را مفید عنوان کرد و گفت: اگر چه نشریات تخصصی دیگری هم در زمینه هنرهای تجسمی داریم مثل "هنرمند"، "تندیس" و "گلستانه" که هر کدام به شیوه خود کار می‌کنند اما به هر حال همه این نشریات در خدمت فرهنگ کشور هستند و این جای تقدیر و ستایش دارد.

وی افزود: کار فرهنگی پاسخ بلافاصله و مزایای مادی ندارد اما به هر حال کسانی باید در این عرصه وارد شوند. مجله هنر فردا قصدش را بر تألیفی بودن تمامی مطالب گذاشته است که اگر چه ما به مطالب ترجمه‌ای هم نیازمندیم اما به تألیف بیشتر از آن نیاز داریم و از این منظر نشریه‌ هنر فردا به درستی متولد شده است و باید از تمامی کسانی که دست‌اندرکار آن بوده‌اند تشکر کرد.

این هنرمند که از اعضای شورای سیاست گذاری "هنر فردا" با اشاره به دو زبانه بودن این نشریه افزود: شاید بعدها این نشریه در دو ادیشن کاملاً فارسی و کاملاً انگلیسی برای مخاطبان داخلی و خارجی منتشر شود.

آغداشلو در بخش دیگری از سخنانش به مدیران فرهنگی 30 سال اخیر ایران اشاره کرد و گفت: در میان مدیران فرهنگی سی سال پس از انقلاب اسلامی، چند مدیر بسیار مؤثر حضور داشتند که یکی از آن‌ها سیدمحمد بهشتی است و دیگری علیرضا سمیع‌آذر که تأثیر و جایگاه این دو مدیر موفق هم در زمان خودش مشخص بود و هم بعدها مشخص‌تر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سمیع‌آذر افزود: سمیع‌‌آذر با آغاز کارش در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه را به مفهوم واقعی آن بازگرداند و آن را فعال کرد که فتح بابی برای گفت وگو با همه اقشار مختلف هنرمندان هم بود که این اتفاق بسیار مهمی بود چرا که بسیاری از هنرمندان جایگاه قبلی خود را باز یافتند،‌برخی دیگر از هنرمندان در جایگاه خودشان تثبیت شدند و برخی از هنرمندان جوان نیز امید به یافتن جایگاهی در عرصه هنرهای تجسمی ایران را پیدا کردند.

آغداشلو در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های سمیع‌آذر پس از دوران مدیریتش اشاره کرد و گفت:‌ فعالیت‌های سمیع‌‌آذر با پایان دوران مدیریتش تمام نشد، همان زمان من به او گفتم از جایی که رفتی دیگر به آن جا بازنگرد و او هم بازنگشت که کار بسیار درستی بود چرا که متصل بودن به یک مکان بند و مانع است، بنابراین سمیع‌آذر همچنان بعد از مدیریتش فعالیت‌های هنری‌اش را ادامه داد و باعث شد تا نقاشی معاصر ایران در بازارهای جهانی بازشناسانده شود و هنر ایران در بازارهای جهانی به‌خوبی معرفی شود که از این بابت باید قدردان او باشیم.

آیدین آغداشلو در پایان سخنانش تأکید کرد: تاریخ هنر معاصر ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی، بدون نام علیرضا سمیع‌‌آذر متن ناقصی خواهد بود.
 
در مراسم رونمایی از فصلنامه تخصصی "هنر فردا" عباس کیارستمی، سیدمحمد بهشتی، علیرضا سمیع‌آذر، آیدین آغداشلو، قباد شیوا، جلال شباهنگی، ایرج اسکندری،کوروش شیشه‌گران، حمید سوری و جمع کثیری از دیگر هنرمندان مطرح عرصه هنرهای تجسمی کشور حضور داشتند.

فصلنامه تخصصی "هنر فردا" که به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود، حمید کشمیر شکن به عنوان سردبیر، آیدین آغداشلو، عضو شورای مشورتی مجله و علیرضا سمیع‌آذر به عنوان عضو شورای نویسندگان این مجله حضور دارند.

در این شماره نویسندگان و صاحب نظران مجرب ایرانی و خارجی مقالات و یادداشت‌های متنوعی به رشته تحریر درآورده اند: ادواردلوسی اسمیت، آیدین آغداشلو، رویین پاکباز، حمید سوری، علیرضا سمیع آذر، داریوش شایگان، بهنام کامرانی، نصرت‌الله مسلمیان، کاترین میه و ...از جمله نویسندگان این مجله هستند.

هنر فردا در هر شماره موضوعی را به بحث و بررسی خواهد گذاشت، «معاصر بودن در هنر: ویژگی‌ها و مصداق‌ها» عنوان موضوعی شماره نخست "هنر فردا" است که مقالات، یادداشت‌ها و گفت و گوهای تحلیلی مفصلی را در این شماره به خود اختصاص داده است.

در این فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی در هر شماره درباره یک هنرمند صاحب سبک و تثبیت شده پرونده‌ای انتشار می‌یابد که در شماره نخست آن پرونده هنری مسعود عربشاهی و آثارش مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، میزگرد دیگر بخش ثابت این مجله است که در این شماره با حضور عبدالرحیم شریف (هنرمند بحرینی)، نصرت الله مسلمیان و حمید سوری برپا شده و معاصربودن هنر موضوع آن است.

اقتصاد هنر و واکاوی جریان بازار هنر در هر شماره این مجله صاحب جایگاه خاصی است که در این شماره بازار هنر و روند قیمت آثار سهراب سپهری و فرامرز پیلارام مورد تحلیل قرار گرفته است.

معرفی هنرمندان جوان، گزارش‌های متعدد بلند و کوتاه درباره رویدادهای فاخر هنر ایران و جهان و معرفی و نقد کتاب از دیگر فصول این فصلنامه است.

انتهای یام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.