سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰

همزمان با آغاز جشنواره مستند ایران

«طباطبایی‌نژاد» دوباره رسانه‌ای شد/ نشست خبری «سینما حقیقت» با حواشی مرکز گسترش گره خورد!؟

محمد مهدی طباطبایی نژاد*

سینماپرس: سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صبح امروز در یک نشست مطبوعاتی که با هدف تشریح اخبار مربوط به جشنواره «سینما حقیقت» تشکیل شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و به موضوعاتی همچون فیلم لاله، اظهارات مهدی صباغ زاده در مورد کمک ۸۰۰ میلیونی مرکز گسترش به یکی ازفیلمسازان، عدم همکاری تلویزیون با بخش مستند و...نیز پرداخت

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی سینما حقیقت برگزار شد.  

صفاجو در ابتدای این جلسه به آمار آثار ارسالی به جشنواره سینما حقیقت اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳۰۰ فیلم مستند که شامل ۸۵۰ فیلم ایرانی و ۴۵۰ فیلم خارجی از ۵۰ کشور می‌شد به دبیرخانه ارسال شد.  هیئت انتخاب در بازه یک ماهه مجموعا ۱۱۸ فیلم را در بخش مسابقه ملی جشنواره پذیرفتند که از این بین ۵۲ اثر کوتاه، ۳۷ فیلم نیمه‌بلند و ۲۹ فیلم بلند است. همچنین ۳۰ فیلم هم در بخش بین‌الملل سینما حقیقت به رقابت می‌پردازد.  

وی افزود: در مجموع ۱۷۰ فیلم ایرانی و ۱۱۷ فیلم خارجی در بخش‌های مختلف جشنواره سینما حقیقت از ۹ تا ۱۵ آذر روی پرده سینما‌های فلسطین و سپیده می‌رود.  در بخش مستند شهر ۱۳ فیلم و در بخش صنایع دستی ۱۱ فیلم وجود دارد. همچنین امسال مروری بر ۲۰ فیلم مستند اصفهانی داریم. نکوداشت جشنواره امسال نیز از ۳ فیلمساز اصفهانی و یک فیلمساز هلندی خواهد بود.  

مدیر روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های پژوهشی با مدیریت قاسم‌خان نیز یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال است. همچنین در جشنواره امسال از ۴ کتاب رونمایی می‌شود. بعد از گذشت چند سال بازار فیلم مستند نیز دوباره به کار خود ادامه می‌دهد.  

صفاجو گفت: جشنواره حقیقت امسال افتتاحیه ندارد و با دو فیلم مهم در روز یکشنبه جشنواره سینما حقیقت افتتاح می‌شود. عیّار مشروطه محمود یارمحمدلو که به بهانه صدمین سالگرد ستارخان پخش می‌شود و میراث مجید مصطفی آتش‌مرد در مورد مجید شهریاری دو فیلم مراسم افتتاحیه است.  

وی در پایان از افتتاح سایت اختصاصی جشنواره سینما حقیقت خبر داد.  

در ادامه سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و دبیر هشتمین جشنواره سینما حقیقت در خصوص ادغام دو جشنواره سینما حقیقت و آوینی گفت: جشنواره آوینی پیش از جشنواره سینما حقیقت افتتاح شد و مختص فیلم‌های حوزه مقاومت نبود و مستندهای برتر را به نمایش می‌گذاشت. بعد از افتتاح جشنواره سینما حقیقت عملا جشنواره آوینی که رویکرد گسترده‌ای داشت محدود شد به سینما مقاومت.  در جشنواره آوینی فیلم‌ها دیده نمی‌شد و فقط جایزه‌ای بود که به صورت دوسالانه به مستندسازان اهدا می‌شد.  

وی افزود: به این دلیل که جشنواره سینما حقیقت توانسته بود اعتبار بین‌المللی پیدا کند جشنواره آوینی را در این جشنواره ادغام کردیم و این امتیاز را برای کسانی که در حوزه انقلاب و مقاومت فیلم مستند می‌سازند به وجود آوردیم. ارزش جایزه‌های آوینی همانند بخش اصلی جشنواره است و یک فیلم می‌تواند در دو بخش نیز جایزه بگیرد. امسال بهترین ساعت‌های  پخش فیلم سینما حقیقت به فیلم‌های بخش جایزه آوینی اختصاص دارد.  

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی تاکید کرد: وظیفه دینی من حمایت از فیلم‌های حوزه دینی و انقلابی است و تمام تلاشم را برای این کار انجام می‌دهم. آنچه قبلا در خصوص جایزه آوینی اتفاق می‌افتاد رفع تکلیف بود اما آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده است، ادای تکلیف است.  

طباطبایی‌نژاد در ادامه در خصوص اظهارات اخیر مهدی صباغ زاده و انتقاد وی از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی برای عدم حمایت از فیلم فرزندش گفت: دو نکته در صحبت‌های وی وجود داشت. اول اینکه از اساس حرف ایشان درست نبود. شایسته نیست وقتی کسی از مساله‌ای ناراحت است به زیر میز بزند. در مرکز گسترش شورایی وجود دارد که برای حمایت از فیلم‌ها تشکیل شده‌اند. رای ندادن این شورا به فیلم پسر آقای قریبیان نشان از بی‌ارزشی فیلم او نیست بلکه نشان از این دارد که معیارهای این شورا برای انتخاب فیلم تامین نشده است.  

وی گفت: این سنت بدی است که وقتی از موضوعی ناراحت می‌شویم اینگونه انتقاد کنیم. انتقاد کردن مشکلی ندارد اما اگر نقل قولی نادرست انجام شود اشکال دارد. آقای صباغ زاده مویشان را در سینما سفید کرده‌اند ولی اینگونه نیست که ما بخواهیم برای این افراد پپسی ویژه‌ای باز کنیم. حمایت از یک فیلمساز شایسته ایلامی که چندین فیلم خوب ساخته و فیلمنامه خوبی هم به شورا ارائه داده است وظیفه مرکز گسترش است و اینکه بگوییم به جای او پسر فلانی فیلم بسازد درست نیست.  

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در خصوص فیلم‌های سینمایی که مورد حمایت مرکز گسترش قرار می‌گیرند و تولید می‌شوند، گفت: تاکنون ۳۵ فیلم به ما ارائه شده است قرار بود با بودجه ۵ میلیاردی ما از ۱۰ فیلم از این جمع حمایت کنیم اما بودجه ما به ۳ میلیارد کاهش پیدا کرد و ما حداکثر می‌توانیم از ۸ فیلم حمایت کنیم و این به این معناست که باید به ۲۸ فیلمساز دیگر نه بگوییم. با این وجود من خودم به دلیل سوابق آقای صباغ زاده به جمع شورا رفتم و از فیلم ایشان دفاع کردم اما نتوانستم نظر مساعد آنها را جلب کنم و توضیحات شورا را به آقای قریبیان دادم اما اینگونه حرف زدن وی بر این دلالت دارد که گویا فراموشی گرفته است.  

طباطبایی‌نژاد گفت:  وی در مصاحبه از دوستانی حرف زده که ۸۰۰ یا ۶۰۰ میلیون از ما کمک دریافت کرده‌اند، من از وی می‌خواهم که این افراد را معرفی کند، درست است که اگر فیلم دفاع مقدسی خوبی به مرکز ارائه شود ما موظفیم که تا ۸۰ درصد بودجه را به سازندگان فیلم کمک کنیم اما تاکنون کمکی بیش از ۴۰۰ میلیون به هیچ فیلمی نداشتیم.  

وی درباره عرضه فیلم‌های مستند به تلویزیون گفت: ۷۰ درصد بازار فیلم مستند به تلویزیون اختصاص دارد و اگر تلویزیون مشتری نباشد ما ۷۰ درصد بازارمان را از دست داده‌ایم. صداوسیما به دلایل مختلف از ما خرید نمی‌کرد. فضای خارج از کشور هم به دلایل دیگر از ما خرید نداشتند. نداشتن دانش کافی در خصوص بازاریابی بین‌المللی و عدم وجود سود کافی برای پخش کنندگان محدود فیلم‌های مستند از جمله دلایل عدم عرضه فیلم‌های مستند به خارج از کشور بود. ما مذاکراتی با تلویزیون انجام دادیم اما به نتیجه موردنظر نرسیدیم.  

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی اضافه کرد: سینمای خانگی هم با مشکلات خود روبه‌رو است سال گذشته فیلم سینمایی به قیمت ۲۵۰ میلیون در این بخش فروخته می‌شد اما امسال بهترین فیلم‌ها را تنها ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرند. در  بخشی که می‌توانستیم برای فیلم مستند به آن دل‌ خوش کنیم، از کار افتاد. البته امسال مرتضی رزاق‌کریمی با EDN اروپا قراردادی بسته و قرار است در ۳ روز پایانی کارگاه‌های آموزشی به مستندسازان موضوع بازاریابی بین‌المللی فیلم‌های مستند آموزش داده شود. ۱۰۰ نفر در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و در ۳۰ روز در این بخش آموزش می‌بینند.

طباطبایی‌نژاد با تاکید بر اینکه ما در تولید فیلم مستند مشکل داریم، گفت: ما در پرتره‌سازی برای مفاخر فرهنگی کشورمان کمبود داریم. آنها دارند یکی یکی از میان ما می‌روند اما ما یک فیلم مستند در مورد آنها نداریم. ما حتی فیلمی  در مورد دیپلماسی جنگ نداریم، البته ما قول داده‌ایم تا پایان سال از تولید ۸۰ فیلم حمایت کنیم که برای مرکز گسترش آمار خوبی است.  

وی اضافه کرد: ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا فیلم‌ها با بهترین کیفیت ساخته شود اما همیشه این نتیجه حاصل نمی‌شود. ما برای چگونگی نظارت بر فیلم‌های تولیدی تحقیق‌های زیادی انجام داده‌ایم. در همه کمپانی‌های فیلمسازی به جز برای فیلم‌های خاص که ناظری می‌خواهد نظارت اقساطی صورت می‌گیرد. من فکر نمی‌کنم بیش از ۷ درصد فیلم‌های مرکز گسترش بد باشند و این به معنی کارکرد خوب ماست. باید به این توجه داشته باشیم که یک اتفاق کوچک هم می‌تواند یک فیلم را خوب یا بد کند.  

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در مورد حضور فیلم‌های مستند با موضوع عاشورا در سینما حقیقت گفت: به دلیل نزدیکی به اربعین وظیفه ما توجه به این موضوع بود ما بخش ویژه‌ای برای فیلم‌های عاشورایی نداریم اما برای فیلم‌هایی که به این مفهوم پرداخته‌اند جایزه ویژه ۷ میلیون تومانی اختصاص داده‌ایم.

طباطبایی‌نژاد در مورد پروژه لاله گفت: نیک‌نژاد در مردادماه نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی فرستاد و قرار شد حکمی برای رسیدگی به موضوع پروژه لاله تعیین کنیم. در آن نامه تاکید شده بود که نیک‌نژاد به نظر حکم تن می‌دهد ولی متاسفانه باز هم او حکمیت رضاداد را نپذیرفت. ما همه مسیرهای معقول را رفته‌ایم و اکنون نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور فرستادیم و اعلام کردیم که این سازمان برای ادامه پروژه به ما بگوید که چه کنیم. نیک‌نژاد هیچ وقت ادعاهایش را ثابت نکرد و حتی قراردادش با لاله صدیق را در رسانه‌ها منتشر نکرد. وقتی ما در رفتارهای‌هایمان مساحمه می‌کنیم، اینگونه می‌شود. باید کمی محکم‌تر برخورد کنیم.  

وی در خصوص عدم اعلام اسامی هیئت انتخاب بخش بین‌الملل سینما حقیقت گفت: اگر در سال بعد هنوز من در این سمت باشم در بخش ملی هیئت انتخاب نخواهیم داشت و تنها شورای مشاوران دبیر وجود دارد. استانداردهای جهانی نیز اینگونه است.  

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: سینما حقیقت جای خود را در دنیا باز کرده است. سال گذشته فیلم‌های این جشنواره در جشنواره آمریکا و روسیه مرور شد. در سال آینده نیز معتبرترین جشنواره مردمسالاری اروپا فیلم‌های سینما حقیقت را مرور می‌کند.  

طباطبایی‌نژاد با اشاره به فیلم‌های حاضر در بخش جنبی جشنواره گفت: ما امسال ۱۲ فیلم خارج از مسابقه داریم و از سال دیگر تعداد این فیلم‌ها بیشتر می‌شود زیرا سخت‌گیری‌ها برای حضور فیلم‌ها در بخش مسابقه بیشتر می‌شود. از دوره دهم جشنواره همه فیلم‌های مستند باید رده A داشته باشند تا بتوانند در بخش مسابقه شرکت کنند.  

وی در ادامه به پوشش تلویزیونی جشنواره سینما حقیقت اشاره کرد و گفت: شبکه چهار هر شب یک ساعت برنامه‌ای مختص سینما حقیقت خواهد داشت. در شبکه یک نیز برنامه‌ای به صورت یک روز در میان در ایام جشنواره پخش خواهد شد. شبکه مستند نیز به پوشش کامل جشنواره سینما حقیقت می‌پردازد. شبکه جام‌جم نیز برنامه‌های شبکه یک را بازپخش می‌کند ما با شبکه ۳ هم مذاکراتی انجام دادیم که نتایج آن هنوز مشخص نشده است.  

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در خصوص برگزاری هفته فیلم گفت: یکی از وظایف ما فراهم آوردن زمینه آشنایی مستندسازان با فیلم‌های سینمای دیگر کشورهاست. ما با برگزاری هفته فیلم امکان همکاری و ارتباط با فیلمسازان دیگر کشورها را فراهم می‌کنیم.  

طباطبایی‌نژاد در ادامه از توافق با پورحسین مدیر شبکه مستند برای پخش برنامه‌ای در مورد سینما حقیقت خبر داد و گفت: بعد از برگزاری جشنواره باکس مخصوصی به سینما حقیقت می‌پردازد که کاملا تخصصی است با این کار ما تلاش می‌کنیم که جشنواره سینما حقیقت را تا سال آینده زنده نگه داریم. امسال نیز شبکه مستند جایزه ویژه‌ای برای فیلم برتر خود به مستندسازان اهدا می‌کند.  

وی در پایان در خصوص انتخاب هیئت داوران جشنواره گفت: ما از همه نگاه‌ها هیئت داوران را انتخاب کردیم ما مجموعه‌ای از همکاران هستیم که با عقاید مختلف با یکدیگر کار می‌کنیم. اختتامیه جشنواره امسال به دلیل هزینه ۴۰ میلیون تومانی برای برگزاری در تالار وحدت، در تالار اندیشه حوزه هنری با یک چهارم این هزینه برگزار می‌شود.  

در انتهای برنامه شهرام صفاجو از برنامه‌های ویژه جشنواره سینما حقیقت برای فیلم‌هایی خبر داد که برای بار اول در این جشنواره اکران می‌شوند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.